با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید؛

طولانی‌ترین تونل انتقال آب خاورمیانه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران گفت: کار حفاری طولانی ترین تونل انتقال آب خاورمیانه در قالب پروژه انتقال آب لرستان به قمرود به پایان رسید.
کد خبر: ۲۴۷۷۷۱

به گزارش مهر در شهرستان الیگودرز، خسرو ارتقایی در مراسم افتتاح این تونل که با حضور وزیر نیرو و فرمانده سپاه پاسداران برگزار شد، اظهار داشت: عملیات اجرایی این تونل به طول 24 هزار و 500 متر به پایان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: طول تونل اصلی و دسترسی پروژه انتقال آب الیگودرز به قمرود در مجموع 52 هزار و 700 متر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران ادامه داد: از این میزان تونل تاکنون 45 هزار و 100 متر حفاری شده است و هفت هزار و 600 متر آن باقی مانده است.

ارتقایی با بیان اینکه این پروژه تا پایان سالجاری به بهره برداری می رسد، عنوان کرد: پیشرفت فیزیکی طرح سرشاخه های دز تاکنون 70 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه تاکنون برای اجرایی شدن این پروژه عظیم اعتباری بالغ بر 307 میلیارد تومان هزینه شده است، بیان داشت: برای بهره برداری کامل این طرح اعتباری بالغ بر 522 میلیارد تومان مورد نیاز است.

نگاهی به پروژه انتقال آب لرستان به قمرود

ضرورت انتقال آب به شهرهای ایران مرکزی با توجه به افزایش و تمرکز جمعیت در این شهرها طی چند دهه گذشته از اهمیت زیادی برخوردار است.

 این ضرورت به گونه ای است که میزان نیاز به آب در این شهرها در شرایط فعلی فراتر از قابلیت آب قابل دسترس بوده و با توجه به این که در آینده هیچگونه منبع آبی دیگری در ایران مرکزی وجود ندارد تنها راه حل تامین آب شرب شهرهای ایران مرکزی انتقال آب ازسرشاخه های دز در استان لرستان به قمرود است.

هدف از اجرای این طرح، انتقال 181 میلیون مترمکعب آب در سال از سرشاخه های دز به سد کوچری و تصفیه خانه دو دهک جهت تامین آب شرب و صنعت دراز مدت شهرهای خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان، ساوه و قم برای جبران روزافزون کمبود آبی شهرهایی که از رشد جمعیت سریعی برخوردار است و این طرح عظیم برای افق 1420 درنظر گرفته شده است.

این طرح شامل سه قسمت عمده سامانه های انتقال آب از سرشاخه های دز در لرستان به رودخانه قمرود، سد مخزنی کوچری و خط انتقال آب از سد کوچری به شهرهای مسیر تا شهر قم است.

سد مخزنی کوجری برای تنظیم آب انتقال یافته از لرستان، در پایین دست سد گلپایگان، در هشت کیلومتری جنوب غربی شهرستان گلپایگان، با ارتفاع 77 متر، با حجم بدنه 5.5 میلیون مترمکعب و با حجم مخزن 207 میلیون مترمکعب احداث خواهد شد که بتواند آب شرب شهرهای مورد نظر را با تضمین 98 درصد تامین کند.

آب ذخیره شده در سد کوچری نیز توسط خط لوله ای به طول 107 کیلومتر به تصفیه خانه دو دهک و از آنجا توسط خط لوله ای به طول 62 کیلومتر به شهر مقدس قم خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها