
نوند در واقع تغییر شکل یافته پلتفرم «12 X» است که از آن به نام نیوپیکان نیز یاد میشود. قرار بود این خودرو بلافاصله پس از سمند در اوایل دهه 80 به تولید انبوه برسد، اما سرمایهگذاری دنبالهدار ایران خودرو بر مدلهای متنوع سمند و سپس 206 صندوقدار، مجال این را گرفت که این خودرو خیلی زودتر به خیابانهای ایران راهیابد.
اما پس از پایان یافتن پروژه 10 میلیارد تومانی پژو 206 صندوقدار در سال 84 اکنون «نوند» آماده است تا خود را به عنوان سومین خودروی ملی رونمایی کند.
مسوولان پروژه «نوند» و ایرانخودرو این خودرو را تماما ایرانی میدانند که بدون هر گونه کمک خارجی به مرحله تولید انبوه رسیده است.
به گفته این مسوولان، مالکیت معنوی تمامی بخشهای نوند و زنجیره و دانش فنی کامل آن از مرحله طراحی تا تولید متعلق به ایران است.
با این حال، اگر به خاطر بیاوریم که هنگام معرفی سمند نیز همین اظهارات بیان میشد، شاید کمی نیاز به تحقیق بیشتر را احساس کنیم. سمند یک خودروی کاملا ملی معرفی میشد؛ اما گذشت زمان ثابت کرد که سمند را بیشتر باید یک اتاق ملی نامید؛ چراکه اصلیترین بخشهای آن، «موتور و گیربکس» به طور کاملا وارداتی از پژوی فرانسه تامین میشد. اکنون درباره نوند نیز چنین شایعاتی وجود دارد، بویژه آن که هنوز از مشخصات حیاتی فنی آن نظیر موتور، گیربکس، تعلیق و ترمز و... اخباری رسمی منتشر نشده است. بنابراین شایعاتی وجود دارد که دیگر کارخانجات خودروساز در بخشی از ساخت این خودرو نقش داشتهاند.
مشخصات خودرو
آنچه از گفتههای غیررسمی برمیآید، نوند در کلاس C تولید شده که 3 جزء اصلی آن شامل موتور، سیستم تعلیق و ترمز مشابهت بسیاری به پژو 206 دارد. همچنین قرار است روی این خودرو موتور EFV (موتور ملی بنزین و گازسوز) با 2 حجم 1600 و 1700 سیسی نصب شود. این خودرو همچنین قابلیت نصب موتور دیزلی را نیز دارد. گیربکس «نوند» نیز با کمک مشاوران آلمانی در شرکت نیرومحرکه توسعه یافته است. همچنین گفته میشود کمپانی پورشه برای سازگار کردن اکسل جدید این خودرو کمک کرده است. تزئینات داخلی آن نیز با کمک ایتالیاییها انجام شده است. کیسه هوا برای 2 سرنشین جلو، ترمز ضدقفل ABS ، آینهها و شیشههای تمام برقی، چراغهای هوشمند جلو، سیستم ضدسرقت و تهویه مطبوع از آپشنهای «نوند» به شمار میآید.
ظاهر نوند
با این که هنوز ایرانخودرو بجز چند تصویر مبهم در تیزرهای تلویزیونی تصاویر کاملی از «نوند» را منتشر نکرده است؛ اما تصاویر منتسب به «نوند» که در اینترنت منتشر شده، ظاهر این خودرو را تا حد زیادی مانند پژو 206 صندوقدار به ذهن متبادر میکند. البته این خودرو کلی از 206 صندوقدار بزرگتر است و تنها تغییرات مختصری روی چراغهای عقب و جلوی آن داده شده، با این حال تصاویر مبهمی که در تبلیغات ایرانخودرو منتشر شده، نمای جلوی این خودرو را مشابه مزدا یا حتی سمند معرفی میکند.
در همین ارتباط مجید شیخانی، قائممقام مدیرعامل در محصول و کیفیت گروه صنعتی ایرانخودرو گفت: خودروی ایکس 12 در راستای توسعه برند ملی ایرانخودرو با طراحی و استانداردهای روز، مناسب برای خانواده، ارزانقیمت و در کلاس C خودروی صندوقدار تعریف شده است.
وی افزود: تولید و عرضه همزمان خودروی ایکس 12 در ایران و در 4 قاره جهان از ویژگی دومین خودرو با برند ملی ایرانخودرو است.
شیخانی خاطرنشان کرد: این خودرو اولین خودروی ایرانی در تطابق با الزامات استاندارد محافظت از عابر پیاده (Pedestrian impact) هنگام تصادف است و همچنین اولین خودرویی است که استانداردهای آلایندگی یورو 4 و 5 را اخذ میکند.
وی تاکید کرد: در جهت کسب مزیت رقابتی در بازارهای خارجی، خودروی ایکس 12 علاوه بر استانداردهای روز اروپا جایگاه بسیار مطلوبی در ردهبندی ایمنی در میان خودروهای همکلاس بر مبنای معیار 3 EURONCAP ستاره براساس سطح ایمنی تعریف شده برای سرنشینان و عابر پیاده دارد.
قائممقام مدیرعامل در محصول و کیفیت گروه صنعتی ایرانخودرو اظهار کرد: با طراحی و توسعه بخش عمدهای از زیرمجموعههای پلتفرمی، خودروی ایکس 12 روی پلتفرمی با مالکیت معنوی شرکت ایران خودرو به بازار عرضه خواهد شد.
وی تصریح کرد: دومین خودرو با برند ملی ایرانخودرو با تنوع گسترده در موتور و تجهیزات جانبی ارائه میشود؛ به طوری که مشتریان، امکان انتخاب مدلهای متنوعی از این خودرو دارند. این محصول در انتهای سال 1388 روانه بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.
وی با اشاره به این که تیراژ نهایی تولید خودروی ایکس 12، سالانه 150 هزار دستگاه است، خاطرنشان کرد: در بازار داخلی این محصول بدون محدودیت عرضه خواهد شد، ضمن آن که طبق برنامهریزیهای انجام شده، 25 درصد تیراژ تولید این خودرو روانه بازارهای خارجی خواهد شد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
«جامجم» در گفتوگو با کارشناسان به بیماری گوارشی شایع شده در کشور پرداخته است