اصلاح قیمت 7 قلم کالای اساسی در دستور کار دولت

گروه اقتصاد: معاون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به تدوین راهبرد 3 گانه برای اصلاح الگوی مصرف، خبر داد: اصلاح قیمت و توزیع 7 قلم کالای اساسی در دستور کار دولت قرار دارد. رسول مژده شفق در گفتگو با مهر گفت: در حال حاضر دولت در کالاهای مهمی نظیر آرد، نان و گندم، شیر خانوار، روغن نباتی و قند و شکر یارانه می‌پردازد که قرار بر این است دولت متناسب با جایگاه، ضریب اهمیت و تاثیرگذاری آنها در سبد خانوار و هزینه مردم، برنامه اصلاح قیمت و توزیع را اجرا کند.
کد خبر: ۲۴۵۶۸۲

معاون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: با توجه به این که دولت در جهت تامین بخشی از روغن نباتی و قند و شکر موردنیاز مردم به ترتیب معادل 450 و 600 هزار تن در سال یارانه کلانی می‌پردازد، قرار بر این است که با اصلاح قیمت، این یارانه‌ها به صورت هدفمند اختصاص یابد.

وی با اشاره به حذف کالابرگ برنج از کالاهای تحت حمایت دولت در سال گذشته، تصریح کرد: تا قبل از این موضوع، سالانه 2کالابرگ به برنج اختصاص می‌یافت که از سرانه 40 کیلوگرمی مصرف مردم، 6 کیلو را تامین می‌کرد، بنابراین حذف آن تاثیر چندانی نداشت، اما در مقابل حجم زیادی یارانه آزاد شد.مژده شفق گفت: یارانه آزاد شده از بابت حذف کالابرگ برنج، هم‌اکنون صرف توزیع 2 میلیون تن شیر مدارس می‌شود؛ به این معنا که در گذشته تنها یک میلیون تن شیر مدارس توزیع می‌شد، اما هم‌اکنون به 2 میلیون تن افزایش یافته است.

وی ادامه داد: قبل از اصلاح قیمت، پودر شوینده سالانه 400 هزار تن تولید و در کشور عرضه می‌‌شد، ولی از تیر سال گذشته که قیمت پودر آزاد شد، در مقایسه با مدت مشابه نزدیک به 10 تا 15 درصد کاهش عرضه صورت گرفت.

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرد: قاچاق پودر شوینده به خارج از کشور سبب  هدر رفتن منابع ملی و بودجه دولت شده بود؛ به نحوی که هفته اول بعد از آزادسازی پودر به دلیل بالا رفتن قیمت، سیر برگشت پودرهای قاچاق شده به افغانستان و پاکستان به داخل کشور سرعت گرفت، اما با تمهیدات وزارت بازرگانی و تولیدکنندگان ساماندهی شد.

وی افزود: هم‌اکنون پودر شوینده 350 تومانی سابق، به قیمت 500 تومان عرضه می‌شود ولی یارانه‌های آن به صورت هدفمند در جای دیگری هزینه می‌شود، ضمن این که هم‌اکنون ظرفیت‌های خالی تا 700 هزار تن آماده تولید صادراتی و رقابتی هستند. علاوه بر آن، رقابت در داخل نیز شروع شده و همه به دنبال کسب سهم بازار بیشتری هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها