جام جم آنلاین - 132 سال پیش ، پس از یک هفته نبرد خونین در روز 28 مه سال 1871 کمون پاریس برای همیشه از بین رفت .ده هفته قبل از این تاریخ در روز 18 مارس
کد خبر: ۲۴۵۵۲
، مردم پاریس که از شکست کشورشان در مقابل پروسی ها احساس تحقیر کرده و از محاصره طولانی به تنگ آمده بودند ، به نیروهای دولتی حمله کردند.
آدولف تیرس رئیس اجرایی دولت موقت که پس از سرنگونی ناپلئون سوم امپراتور فرانسه ایجاد شده بود ، ناگزیر گردید از پاریس به ورسای فرار کند.
به این ترتیب یک جنبش خودجوش قدرت را در پاریس به نام کمون پاریس در دست گرفت اما پس از امضای پیمان صلح با آلمان (پروس) در روز 10 مه ، آدولف تیرس آزادی 60000 سرباز فرانسوی اسیر را از اشغالگر پروسی درخواست کرد که مورد موافقت قرار گرفت.
وی سپس با یک نیروی 130000 نفری شامل این سربازان ، زندانیان سابق ، روستاییان که به سرعت آموزش نظامی دیده بودند و از لحاظ روانی آماده جنگ با «سرخ ها» شده بودند ، به پاریس حمله کرد.
این نیروها تحت فرمان مارشال مک ماهون بودند. حمله آنها در روز 21 مه از محله پوان دوژور در بولونی به پاریس شروع شد.
پیشروی این نیروهای به کندی صورت می گرفت و افراد کمون در خیابان ها سنگربندی کرده بودند.
نیروهای حمله کننده باید سنگربندی ها را یکی پس از دیگری فتح می کردند.
دو طرف در این جنگ داخلی شهری بی رحمی زیادی از خود نشان دادند.
کمونارها که خود را در تنگنا می دیدند ، بسیاری از ساختمان ها و کاخ های پاریس از جمله کاخ تویلری ، هتل دوویل که یادگار دوره رنسانس بود ، پاله رویال ، پاله دورسی و بسیاری از آثار تاریخی ارزشمند دیگر را آتش زدند و تمام گروگان های خود را کشتند.
نیروهای دولتی نیز به نوبه خود اسیران کمونار را بدون کمترین تردید دسته دسته تیرباران می کردند.
در نبرد کمون پاریس نیروهای دولتی 20000 کمونار را کشته و 38000 هزار نفر را اسیر کردند که اغلب آنها به مستعمرات فرانسه در گویان تبعید کردند.
سرانجام پس از یک هفته جنگ خونین طومار حکومت ده هفته ای کمون پاریس برای همیشه در روز 28 مه سال 1871 میلادی در هم پیچیده شد.

بهرام افتخاری
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها