رئیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی:

پراید و پیکان بیشترین آمار تصادفات جاده‌ای را داشتند

سردار محمد رویانیان رئیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: پراید، پیکان، پیکان وانت و وانت نیسان بیشترین سهم را در تصادفات جاده‌ای امسال داشتند.
کد خبر: ۲۴۴۹۰۷

به گزارش فارس ، رئیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی امروز در جمع خبرنگاران افزود: در سال 83 که سال پایانی برنامه سوم توسعه بود، بیش از 26 هزار نفر در تصادفات جاده‌ای کشته و 260 هزار نفر مجروح شدند اما در سال 87، حدود 23 هزار نفر کشته شدند.

وی افزود: این در حالی است که 5 میلیون خودرو به جمع خودروها اضافه شده و موتورسیکلت‌ها نیز افزایش 50 درصدی داشته‌‌اند. در فروردین سال 83، 2 هزار و 400 نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند. که این رقم در فروردین سال 87 با 16 درصد کاهش مرگ و میر مطلق به 2 هزار و 19 نفر رسید.

سردار رویانیان گفت: شمار خودروها و موتورسیکلت‌ها طی 5 سال گذشته 50 درصد و سفرها30درصد افزایش داشته اما شمار کشته‌ها حدود 3 هزار نفر کاهش داشته است که بدین ترتیب 40 درصد بهبود مرگ و میر را طی این مدت داشته‌ایم.

رئیس پلیس راهور ناجا اظهار داشت: بیشترین عوامل بروز تصادفات در سال 87 به شرح زیر است، سبقت غیرمجاز با 25 درصد، عدم رعایت فاصله طولی 22 درصد و سرعت غیر مجاز 20درصد همچنان در صدر عوامل بروز تصادفات رانندگی هستند.

سردار رویانیان گفت: سواری و وانت با 63 درصد، کامیون 16درصد، موتورسیکلت 10درصد و اتوبوس 3درصد انواع حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: 70 درصد تصادفات رانندگی در سال گذشته در روز و 30 درصد در شب رخ داده است، 61درصد حوادث رانندگی در شعاع 30 کیلومتری شهرها به وقوع پیوسته است که علت اصلی آن تردد‌های محلی، جغرافیای انسانی و اجتماعی و تغییرات روانی در رانندگان است.

سردار رویانیان گفت: میانگین کاهش سالانه کشته‌های تصادفات در کشورهای توسعه یافته حدود 2درصد است اما در کشورمان توانستیم ظرف 5 سال 40درصد مرگ و میر تصادفات رانندگی را کاهش دهیم.آمارها نشان می‌دهد رفتار رانندگان 50 درصد در سالهای اخیر بهبود داشته است.

وی افزود: نوروز سال قبل 27 هزار و 342 تصادف فوتی، جرحی و خسارتی رخ داده است که این رقم در مهر امسال با 4 هزار و 384 فقره معادل 16درصد کاهش به 22 هزار و 958 فقره رسید، همچنین شمار مجروحان هزار و 431 نفر معادل 6/15درصد و فوتی‌های سر صحنه 74 نفر معادل 9 درصد کاهش داشته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: نوروز امسال 5 هزار نیروی کمکی به همراه 5/9 میلیون همیار پلیس، 467 تیم عملیاتی، 12 بالگرد و 5 هزار و 400 بازرس نامحسوس، تخلفات رانندگی را کنترل کرده‌اند.

سردار رویانیان اظهار داشت: در نوروز 88، حدود 303 هزار فقره سرعت غیر مجاز با دوربین‌ها کنترل و جریمه شده است و برای یک میلیون و 308 هزار رفتار پرخطر رانندگان قبض جریمه صادر شده، در مجموع از 25 اسفند 87 تا 15 فروردین 88، بیش از 2 میلیون و 300 هزار قبض جریمه برای رانندگان متخلف صادر شده است.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: 12 هزار و 500 تست اعتیاد از رانندگان بار و مسافر و 964 تست اعتیاد از رانندگان خودروهای شخصی انجام شده و بر این اساس تست 2 هزار و 700 راننده مثبت بوده که برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده و به دادگاه معرفی شدند.

سردار رویانیان اظهار داشت: 87 هزار و 135 دستگاه خودرو سواری در نوروز امسال توقیف شد، همچنین 8 هزار و 224 اتوبوس و کامیون و 9 هزار و 332 وانت بار متخلف نیز در نوروز 88 توقیف و روانه پارکینگ شدند که در مجموع در نوروز امسال حدود 104هزار وسیله نقلیه متخلف توقیف و بیش از 97 هزار موتورسیکلت نیز به پارکینگ‌ فرستاده شدند.

وی گفت: 22 هزار و 550 گواهینامه رانندگان متخلف توقیف و همچنین 9 هزار و 548 گواهینامه نیز پانچ شده است.

 برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و بیمه‌نامه شخص ثالث 

سردار رویانیان تأکید کرد: از اول اردیبهشت با خودروهای فاقد برگه معاینه فنی و بیمه نامه شخص ثالث برخورد می‌شود، معاینه فنی در کلانشهرها باعث کاهش 10درصدی مصرف سوخت و کاهش40درصدی آلودگی هوا می‌شود، بنابراین یکی از کارهای جدی ما از اول اردیبهشت انجام معاینه فنی خودروهاست.

رئیس راهور ناجا گفت: کمبود مراکز معاینه فنی و کمبود تجهیزات برخی از این مراکز در کشور از جمله دغدغه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی است، از اول اردیبهشت سال جاری پلیس طبق جدول زمان‌بندی با خودروهایی که در تهران برای دریافت برگه معاینه فنی مراجعه نکرده‌اند، برخورد کرده و این خودروها توقیف می‌شوند.

سردار رویانیان تأکید کرد: در جاده‌ها نیز کنترل معاینه فنی از مهم‌ترین اقدامات پلیس است، نداشتن معاینه فنی در کنار سرعت و سبقت غیر مجاز و انجام حرکات آکروباتیک محسوب شده و با رانندگان متخلف به شدت برخورد می‌شود.

وی گفت: از اول اردیبهشت سال جاری پلیس 4 مدرک گواهینامه، کارت خودرو، بیمه نامه شخص ثالث و برگه معاینه فنی را در صورت انجام تخلف کنترل می‌کند.

 نصب برچسب انرژی روی خودروها اجباری است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: نصب برچسب انرژی بر روی خودروهای تولیدی و وارداتی از اول اردیبهشت اجباری است، همچنین نصب ترمز ضد قفل (ABS) نیز بر روی خودروها از اول اردیبهشت اجباری است.

سردار رویانیان اضافه کرد:‌ در محصولات ایران خودرو فقط 2 خودرو پژور روآ و وانت پیکان نمی‌توانند ترمز ABS ‌داشته باشند و در گروه سایپا نیز این ترمز بر روی پراید قابل نصب است، تمام کارخانجات تولید خودرو موظفند از اول اردیبهشت نسبت به نصب این ترمز بر روی محصولات خود اقدام کنند و در غیر این صورت پلیس با کارخانجات متخلف برخورد می‌کنند.

وی اظهار داشت: نصب سیستم مکان‌یاب ماهواره‌ای (GPS) بر روی کامیون‌ها و وانت بارهایی که در جاده‌ها تردد می‌کنند اجباری است و تمام خودروهای عمومی مسافربری نیز موظفند نسبت به نصب این وسیله اقدام کنند.

سردار رویانیان گفت: رئیس جمهوری نیز با توجه به مقاومت‌هایی که در برخی دستگاه‌های دولتی در زمینه نصب GPS وجود داشت دستور جدی صادر کرده‌اند.

وی افزود: تمام موتورسیکلت‌های تولیدی و وارداتی باید از سال جاری پلاک ملی دریافت کنند و هیچ کارخانه و فروشنده موتورسیکلت حق ندارد پیش از شماره‌گذاری موتور آن را به خریدار تحویل دهد، در این خصوص راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به طور جدی با متخلفان برخورد می‌کند.

 اعتراض به جرایم رانندگی الکترونیکی می‌شود

سردار رویانیان گفت: طرح انضباط اجتماعی امسال در تمام کلان شهرهای کشور توسعه می‌یابد، در سال جاری گواهینامه هوشمند با چند ماه تاخیر سرانجام در کشور اجرایی می‌شود که بر این اساس در صورت فراگیر شدن این گواهینامه بدون حضور پلیس حداقل 50 درصد تخلفات رانندگی کاهش می‌یابد، در گواهینامه‌های جدید تخلف به نام فرد ثبت شده و فرد عملاً سابقه‌دار می‌شود.

وی افزود: اعتراض به جرائم رانندگی امسال به طور کامل الکترونیکی می‌شود، پلیس امسال در شهرها و جاده‌های کشور دوربین‌ها و تجهیزات مدرن الکترونیکی را به کار می‌گیرد.

سردار رویانیان گفت: به زودی بزرگترین و مدرن‌ترین مرکز کنترل ترافیک در خاورمیانه نیمه اول 88 در راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی راه اندازی می‌شود.

محدودبت تردد خودروهای فرسوده از ابتدای اردیبهشت

رئیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اظهار داشت: بر اساس مصوبه دولت، از اول اردیبهشت سال جاری تردد خودروهای سواری و وانت با سن 40 سال، مینی‌بوس، اتوبوس شهری، اتوبوس برون شهری و کامیون و کشنده با سن 35 سال، موتورسیکلت با سن 20 سال و تاکسی با سن 13 سال به بالا ممنوع بوده و پلیس از تردد آنها در شهرها و جاده‌های کشور جلوگیری می‌کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده از اول اردیبهشت سال جاری در کشور اعمال می‌شود.

وی افزود: همچنین به دولت پیشنهاد شده است تا کارت سوخت این دسته از خودروها نیز ابطال شود که تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده هیئت دولت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها