مهندس "میرحسین موسوی" نخست وزیر دوران دفاع مقدس که برای شرکت در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرده است، هدف خود را از این اقدام تلاش برای "حفظ کرامت ملت" و احیای آزادیهای مردم خواند.
کد خبر: ۲۴۳۳۳۸

موسوی امروز دوشنبه در ادامه نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود پس از اعلام داوطلبی برای انتخابات 22 خردادماه آینده، با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی، امید بود که سلیقه‌های گوناگونی به صحنه بیایند ، گفت: من معتقدم اگر این قوانین به درستی رعایت شوند، هر عقیده و فکری می‌تواند وجود داشته باشد زیرا یک نظام در طول زمان تثبیت می‌شود و هیچ مسوولی هم نمی‌تواند روی کار بیاید مگر اینکه تفاوت‌هایی با فرد قبلی داشته باشد. ابتدا برادر بزرگوارمان آقای هاشمی تشریف آوردند و بعد هم آقای خاتمی تشریف آوردند که من هم در سال 76 همان نظر را داشتم.

وی افزود: هیچگاه این نگرانی را نداشتم که فردی از جناح راست یا چپ به روی کار بیاید. گر چه ممکن بود که خودم گرایش خاصی داشته باشم اما اصل را در خود نظام می‌دانستم و اعتقادم این بود که هر چند به صورت سینوسی ولی کشور به پیش خواهد رفت. اگر کسی در کاری افراط می‌کرد، فرد بعدی تلاش می‌کرد، آن را تعدیل کند. در انتخابات ریاست جمهوری نهم هم افراد مختلفی آمدند و انتخابات انجام شد.

موسوی گفت: آنچه در دوره‌ی جدید مرا به سمت حضور راند و از هفت - هشت ماه پیش که بحث انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح بود، هر وقت از من در این مورد سوال می‌شد، بر خلاف همیشه جواب نه، ندادم، این بود که احساس کردم خود آن قواعد و قوانین در حال آسیب خوردن و از بین رفتن است و این انگیزه‌ی ورود من بود و از همان ابتدا که این بحث‌ها مطرح شده بود نیز این فکر را داشتم اما هر چه زمان گذشت بر این فکر خود مصرتر شدم.

برهم خوردن ساختارهای تصمیم گیری

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس، در ادامه سخنانش، دومین دلیل عمده‌ی حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری را برهم خوردن ساختارهای تصمیم‌گیری در کشور عنوان کرد و گفت: مساله دوم بهم زدن ساختارهایی در سیستم تصمیم‌گیری است که بهم خوردن آنها امکان تصمیم‌گیری عقلانی را در کشور از بین می‌برد و حفظ این ابزارها بسیار مهم است. وقتی این نظام تصمیم‌گیری درست را بهم بزنیم امکان تصمیم‌گیری درست در شرایط پیچیده را از دست می‌دهیم و به قهقرا می‌رویم.

وی با بیان اینکه دلیل بعدی، مساله‌ی عدم شفافیت گردش اطلاعات در کشور بود، بیان کرد: بنده نه یکبار، نه دوبار، نه 10 بار بلکه بارها این مساله را دیده‌ام که مردم، نخبگان و همه‌ی قشرهای ما با آمارهای متفاوتی مواجه شده‌اند و امکان تشخیص درست را از دست داده‌اند. وقتی گردش آزاد اطلاعات در کشور وجود نداشته باشد امکان تصمیم‌گیری درست از بین می‌رود و یکی از اساسی‌ترین حقوق ملت از آنها سلب می‌شود.

 به گزارش قلم‌نیوز، مهندس موسوی برخی افراط و تفریط‌ها را به عنوان یکی از دیگر دلایل حضور خود خواند و افزود: هر افراطی هزینه زیادی برای ما دارد و اگر مراقب نباشیم، تبدیل به تفریط‌هایی نیز می‌شود. تا جایی که می‌بینیم حتی مساله‌ای مثل بحث دوست‌داری ملت اسراییل را می‌شنویم. در جاهایی آنچنان غرب‌ستیزی و شعارهای ما اوج می‌گیرد که برای جبران آن بعضا ناچار به فرستادن پیام‌ها و نام‌های بی‌حاصلی به هزینه‌ی مردم می‌شویم. قطعا ادامه این مساله مهلک خواهد بود.

اعتراض به پخش سیب زمینی

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس به نحوه برخورد با سرمایه‌های اجتماعی جامعه اشاره کرد و ادامه داد: مهم‌ترین سرمایه‌ی اجتماعی ما عزت و کرامت ملت ماست و انقلاب ما هم براساس آن پیروز شد و دوام یافت.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد شبهه‌ای در این مساله پیش بیاید و با دادن پول، صدقه و گونی‌های سیب‌زمینی و هدایا به این کرامت ضربه بزنیم و مردم را تحقیر کنیم نمی‌توانیم عزت نفس ملت را برای روزهای سخت خود نگه داریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر لازم است به مردم کمک شود، این کمک، حق مردم است و نباید انتظار محبت ویژه‌ای از آنها داشته باشیم. اگر قرار است برای مردم کاری انجام شود، باید معلوم شود که بر اساس کدام قانون است وگرنه ممکن است شبهاتی در این زمینه ایجاد شود.

اولویتهای انتخاباتی

مهندس موسوی سپس برخی اولویت‌های خود در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس‌جمهور را بیان کرد و گفت: بنده تصمیم دارم در صورتی که انتخاب شوم در اولین گام آسیبی را که به دستگاه‌های تصمیم‌گیری رسیده است جبران کنم. گرچه برخی از این آسیب‌ها دامنه‌دار خواهد بود. تصمیم دارم فضایی برای گردش آزاد اطلاعات درست کنم زیرا این مساله هم حقی برای مردم و هم وسیله‌ای برای مبارزه با فساد است.

موسوی با بیان اینکه قصد دارم بر عزت و کرامت مردم تکیه کنم و صادقانه با آنها در ارتباط باشم افزود: تلاش خواهم کرد که در سیاست‌های محوری کشور ثبات ایجاد کنم. متاسفانه ما در این سال‌ها لغزان بودیم و دائما سیاست های ما در حال تغییر بوده است و بسیاری از ضایعات امروز بر همین اساس است مخصوصا در زمینه‌های اقتصادی.

وی بها دادن به آزادی‌های تصریح شده در قانون اساسی را یکی دیگر از محورهای اصلی برنامه‌های خود عنوان کرد و ادامه داد: این آزادی‌ها شامل آزادی بیان، عقیده، فکر و آزادی انتشار مطبوعات و کتاب، البته در چارچوب قانون می‌شود؛ حتی اگر قانون را قبول نداشته باشیم باید از راه قانونی آن را عوض کنیم.

نخست وزیر دوران دفاع مقدس با بیان اینکه تلاش خواهم کرد از منابع کمیاب کشور برای اداره‌ی درست جامعه بهره ببرم، گفت: من از کلام مقام معظم رهبری در رابطه با نام‌گذاری امسال به نام اصلاح الگوی مصرف استفاده می‌کنم و می‌گویم که یکی از مهم‌ترین اصلاحات در این زمینه، اصلاح الگوی مصرف ما در قبال منابع کمیابی مانند بودجه ، ارز و منزلت‌های اجتماعی است که در اختیار دولت قرار دارد.

تحول در سیاست خارجی

موسوی همچنین درباره برنامه‌های خود در بخش سیاست خارجی اظهار داشت: من برای یک سیاست خارجی فعال در جهت نیل به اهدافی که بر اساس منافع ملی ما تعریف شده با پایبندی به اصول و حرکتی که منجر به تنش‌زدایی شود به ویژه در قبال کشورهایی که دوست دارند با ما ارتباط داشته باشند-در هر سطحی که باشد- تلاش خواهم کرد.

وی با بیان اینکه افراط و تفریط‌ها در این زمینه آسیب‌های زیادی به ما زده است تاکید کرد: باید تلاش زیادی کنیم تا بتوانیم اعتمادی در سطح بین‌الملل را نسبت به خود ایجاد کنیم.

موسوی ایجاد این اعتماد را به نفع منافع ملی در داخل کشور و در سطح بین‌الملل خواند.

پرسشهای خبرنگاران

مهندس میرحسین موسوی که در جمع حدود 500 خبرنگار و عکاس و بیش از 90 رسانه داخلی و خارجی حاضر شده بود، پس از این سخنان به سوالات مطرح از سوی نمایندگان افکار عمومی پاسخ داد.

خبرنگار روزنامه اطلاعات که میزبان کنفرانس مطبوعاتی مهندس موسوی بود، خطاب به نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس گفت: ذهنیتی که مردم از شما دارند مربوط به دوران دفاع مقدس است و اینکه شما در آن زمان مشکلات اقتصادی را با ارایه کوپن حل می‌کردید؛ در حال حاضر در صورتی که پیروز شوید، سیاست اقتصادی شما چیست؟ آیا سیاست کوپن را ادامه می‌دهید یا نه؟ نظرتان در ارتباط با حذف یارانه‌ها چیست؟

میرحسین موسوی پاسخ داد: یکی از افتخارات دولت زمان جنگ استفاده از کوپن و اداره کشور به شکلی بود که کسی در این کشور از گرسنگی تلف نشد و مشکلات کشور حل شد و مردم با فراغ بال در جبهه‌های جنگ حضور پیدا و از حریم ارزش‌ها دفاع کردند.

وی افزود: من بارها گفته‌ام که شرایط جنگی ایجاب می‌کرد چنین سیاستی اتخاذ شود و این فقط مربوط به کشور ما نبوده است و دیگر کشورهایی که به نحوی درگیر جنگ بوده‌اند بر منابع مالی و اقتصادی کشور خود مدیریت و نظارت قوی اعمال می کردند؛ از جمله کشور انگلستان؛ در کشور انگلستان در زمان جنگ بر خروج و ورود مواد غذایی نظارت می شد. ژاپن نیز ارز کشور خود را در موقعی شناور کرد که نزدیک 20 سال از جنگ گذشته بود و به تدریج خود را با شرایط جدید وفق داد.

موسوی بیان کرد: بعد از جنگ با توجه به شرایط جدید باید سیاست‌های جدید اتخاذ شود و کارهایی نیز در این ارتباط در کشور ما بعد از جنگ شروع شد.

وی افزود: من گمان می‌کنم که سیاست اقتصادی به یک سری اصول بر می‌گردد اما تحت شرایط مختلف باید عوض شود و در شرایط جدید اگر بخواهیم شرایط جنگی را اعمال کنیم نه تنها این کار غیر عقلانی است بلکه توانایی و امکان این مساله نیز وجود نخواهد داشت و من فکر می‌کنم جواب من به این سوال نه است.

رجوع به دیدگاه نخبگان اقتصادی

میرحسین موسوی با بیان این که در ارتباط با راه حل های اقتصادی در مورد برخی از آنها در بخش هایی در کشور ما اجماع وجود دارد و در بخش هایی تفاوت نظرات گفت: در اوایل انقلاب تعداد کارشناسان اقتصادی به تعداد انگشتان دست نمی رسید اما اکنون بیش از هزار نفر دکترای اقتصاد داریم که آنها فعالیت می کنند و می توان با تکیه بر نظرات این نخبگان اقتصادی طرح ها وبرنامه هایی برای اقتصاد کشور تبیین و طراحی کرد.

میرحسین موسوی گفت: در این ارتباط در وهله اول باید ثباتی در سیاستگذاری ها و نظام مدیریتی کشور ایجاد شود  و باید یک نگاه نو به بودجه کشور ایجاد شود و در واقع تغییراتی را در این زمینه ایجاد کرد.

وی گفت: قدم بعدی راه اندازی تولید و امید بخشیدن به مردم ، بخش خصوصی و نیروی کار است و این که سیاستی اتخاذ شود که ارزش پول ملی کشور متزلزل نشود و کنترل افزایش نقدینگی نیز در جامعه صورت بگیرد.

وی مهمترین مشکل دولت بعدی را مساله تورم و بیکاری خواند و گفت: باید برای حل این مسائل نگاهی نو به بخش خصوصی و هم چنین در راستای راه اندازی تولید تلاش زیادی بکنیم و در واقع مسائل گوناگونی که می تواند در جهت‌گیری های بازار موثر باشد را مدیریت کنیم.

آزادی فعالیت کانالهای تلویزیونی

در ادامه این نشست مطبوعاتی، خبرنگار مهر خطاب به میرحسین موسوی گفت: شما بر اهمیت آزادی کانال های تلویزیونی تاکید کرده اید در صورتی که این امر بر قانون اساسی ممنوع شده است، آیا شما برای تحقق این امر می‌خواهید اصلاحاتی را در قانون اساسی ایجاد کنید؟

موسوی پاسخ داد: بنده در مجلس بازنگری قانون اساسی حضور داشتم و سخنگوی کمیته اجرایی آن بودم و همین مساله از جمله موارد پیشنهادی من بود و از آن دفاع کردم و بحث آزادی کانال های تلویزیونی را در آنجا مطرح کردم که این امر با مدیریت نظام صورت بگیرد و اکنون نیز این اعتقاد را دارم و اعتقادم عوض نشده است. یکی از دوستان در آن جلسه به شوخی به من گفت که شما می خواهید همه چیز دولتی شود و چیزی که باید دولتی شود می خواهید خصوصی شود و همه در آن جلسه خندیدند و این پیشنهاد تصویب نشد.

‌وی گسترش رسانه ها در جهان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: به کشورهای اطرافمان از جمله عراق نگاه کنیم هم می بینیم آنها به چه میزان کانال های تلویزیونی دارند.

موسوی همچنین به گسترش اینترنت اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط فعلی امکان حرکت در این فضای فزاینده رسانه‌ای را نداریم.

وی گفت: هر تغییری در این زمینه باید با توجه به قانون اساسی صورت گیرد و شاید قانون اساسی مثل اصل 44 یک راه حلی را باز کند و در این چارچوب بتوان با آن روبرو شد یا این که منتظر باشیم بازنگری در قانون اساسی که هر چند سال صورت می گیرد انجام شود و این نیز جزو آن تغییراتی باشد که در قانون اساسی صورت می گیرد و تا آن موقع صبر کنیم.

رابطه با امریکا

خبرنگار الجزیره پرسید: نظر شما در مورد رابطه ایران و آمریکا چیست؟ با توجه به این که اوباما رییس جمهور جدید آمریکا مسائلی را در ارتباط با رابطه با ایران مطرح کرده است آینده رابطه ایران و آمریکا را چطور می بینید؟ از طرف دیگر شما در سخنان اخیرتان بحث 270 میلیارد دلار را مطرح کردید که در کجا خرج شده است، به نظر شما این پول‌ها در کجا خرج شده است؟

موسوی پاسخ داد: جواب سوال آخر را نمی‌دانم باید اطلاعات کسب کنیم که کجا خرج شده است! درباره سوال اول نیز، لحن رییس جمهور جدید نسبت به رییس جمهور قبلی به صورت طبیعی تفاوت کرده است وهمه ما این تفاوت ها را دیده ایم و باید منتظر بود که این تفاوت ها چه اثرات عملی را در رفتار آمریکا به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: البته سخنان اخیر اوباما در پراک مقداری سایه بر موضع گیری های ایام عید انداخت و اتهاماتی را متوجه ما کرد که ما موافق این اتهامات نیستیم و ادامه این اتهامات می تواند بر هر نوع قدمی که در این ارتباط برداشته می شود سایه بیاندازد.

وی گفت: بنده و مشاورانم رفتارها و سیاست های دولت جدید آمریکا را مدنظر داریم و به آن توجه می کنیم تا ببینیم این صحبت ها به کجا کشیده می شود و چه قدم هایی برداشته می شود.

کاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری در مجموع لحن تبریک اوباما نسبت به گفتمان آمریکا را متفاوت دانست و گفت: در همکاری ایران در مسئله افغانستان وقتی همه این همکاری‌ها به نتیجه نشست شاهد آن بودیم که کشور ما از سوی بوش به عنوان محور شرارت محسوب شد. ما از این سوراخ گزیده شده‌ایم. لذا باید این سوال را مطرح کرد که آیا این تفاوت در پیام تناسبی با دیگر اقدامات دارد که مذاکره خواهیم کرد و اگر در تناسب نباشد مذاکره نخواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران که از وی در خصوص منافع ایران در صورت ارتباط با امریکا سوال کرده بود اظهار داشت:‌ایران باهر کشوری که در صلح و آرامش و در همکاری باشد مطمئنا به نفع ما است و هر چه آن کشور منابع و وسعت بیشتری داشته باشد مسلما برای ما منفعت بیشتری رادر پی خواهد داشت.

این کاندیدای ریاست جمهوری دهم با اشاره به هزینه‌ ارتباط با آمریکا گفت:‌اگر هزینه ارتباط با یک کشور از دست دادن حق ملت ما برای دستیابی به انرژی برتر است این امر هیچ منفعتی برای ما ندارد و آقای اوباما در پیام نوروزی خود و همچنین در سخنرانی‌های بعدی خود اتهاماتی را از جمله دستیابی به سلاح هسته‌ای و همچنین تروریست‌ بودن را به ما و ملت ما نسبت دادند و باید بدانند که نظام ما دارای حساب و کتاب است اماباید بگویم در کشور ما تابویی در این زمینه که ارتباط با کسی نخواهیم داشت، وجود ندارد.

موسوی با اشاره به سخنان امام راحل در خصوص آمریکا گفت: حتی امام خمینی (ره) در همان زمان که رابطه ایران و آمریکا بر هم خورد، اعلام کردند که ارتباط مجدد ما منوط به آدم شدن دوباره آمریکا است و بنده معتقدم که اگر اوباما در این مسیر منطقی حرکت و رفتار کند به طور حتم این ارتباط ایجاد می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار که وی را به تقلید از روش‌های اوباما در فضای اینترنتی متهم کرده بود گفت: مسلما اجتماعات ما با اجتماعات آمریکاتفاوت‌های زیادی دارد مثلا آمریکایی‌ها در جامعه خود اقوام، روحانیون و همچنین اعتقادات مختلفی را ندارند و این ویژگی‌ها در ایران مسلما سیاست‌های ویژه‌ای را می‌طلبد.

حق عقب نشینی در مساله هسته ای نداریم

میرحسین موسوی در باره برنامه هسته ای ایران نیز گفت: حق عقب‌نشینی در مسئله هسته‌ای را نداریم و اهمیت این موضوع به اندازه عقب‌نشینی در سال 1330 از حق ملی شدن صنعت نفت است.

به گزارش فارس، کاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری همچنین در خصوص موضوع اعتمادسازی در مسئله هسته‌ای گفت: انرژی هسته‌ای در سال‌های جنگ و انقلاب آغاز شد. هم در دولت بنده و هم دولت آقای هاشمی تلاش وسیعی صورت گرفت که غربی‌ها به تعهدات خود در موضوع مسئله هسته‌ای ایران به خصوص نیروگاه بوشهر عمل کنند اما امکان‌پذیر نشد. در گام‌های بعدی نیز با کارشکنی و تهدید، همکاری با شوروی، چین و آرژانتین نیز قطع شد و زمان دولت خاتمی کار جدی در این زمینه آغاز شد و در حقیقت با پایان دولت خاتمی نیز سانتریفیوژها فعال شدند و در آخر دولت خاتمی بود که تعلیق نیز شکسته شد و کار در اصفهان آغاز شد.

وی افزود: ما باید بدانیم که حق عقب‌نشینی در مسئله هسته‌ای را نداریم و اهمیت این موضوع به اندازه عقب‌نشینی در سال 1330 از حق ملی شدن صنعت نفت است، ما مقید به بهره‌گیری صلح‌آمیز از دانش هسته‌ای هستیم.

رابطه با خاتمی

موسوی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا از خاتمی در کابینه خود استفاده می‌کنید یا خیر اظهار داشت: من به مشاورت خاتمی و هاشمی در دولت‌هایشان افتخار می‌کنم. جرأت نمی‌کنم قولی به خاتمی بدهم اما از خاتمی می‌خواهم مرا پیش از انتخابات مساعدت کند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص فعالیت حامیان خاتمی در ستاد وی گفت: بنده معتقد نیستم که ما ستاد ضعیفی داریم بلکه ستاد ما بسیار قوی و منسجم کار می‌کنند اما ممکن است روش ما با روش دیگر ستادها متفاوت باشد چراکه ما بر مبنای پول کار نمی‌کنیم و اساس ما بر میلیاردی خرج کردن پول برای حضور در قدرت و اجتماع نیست و این مساله را زیبا نمی‌دانیم که تصاویر بزرگی از بنده در خیابان‌ها نصب شود لذا روش ما هر شهروند یک ستاد است.

موسوی همچنین در خصوص هتاکی‌های برخی از سایت‌ها برای حمایت از وی گفت: ‌امروز صدها وبلاگ برای حمایت از ما تشکیل شده است اما برخی از آنها به ساختارشکنی و بیان حرفهای تند روی آورده‌اند که بنده از این افراد و سایت‌ها دوری می‌کنم و طبیعی است که ستادهای ما چارچوبش با دیگر ستادها متفاوت باشد اما به خاطر مردمی بودن دارای نکات مثبتی است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص جایگاه نظارت استصوابی و نظر وی در این خصوص اضافه کرد: نظارت استصوابی را در اوایل انقلاب نداشتیم. یک شکل موضوع این است که یک مسئول قوانین را رعایت کند حتی اگر اعتقادی به آن نداشته باشد و شکل دیگر آن اگر یک رئیس دولت یک قانون را قبول ندارد آنرا از طرق قانونی تغییر دهد.

از خدمات دولت احمدی نژاد چشم پوشی نکرده ایم 

میرحسین موسوی در این کنفرانس خبری همچنین اعلام کرد که ما از خدمات مدیران، وزرا و شخص احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری کشورمان چشم‌پوشی نکرده‌ایم و اینگونه نیست که ما بخواهیم خدمات ایشان و وزرای ایشان را تخریب کنیم اما باید قبول کرد که ما در شرف انتخابات هستیم و یک سری ایرادات برای ما مطرح است و نگاه به این ایرادات زمینه یک تجدید نظر در کشور و ایران را ایجاد می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بحث مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد جامعه اظهار داشت: باید فضای کسب وکار را بهتر کنیم که البته اراده‌ای قوی در میان تمام قوا را می‌طلبد، باید جلوی فساد مالی را بگیریم و نباید به دنبال مافیای نفتی خیالی باشیم و دستیابی به همه اینها از طریق گردش آزاد اطلاعات در جامعه امکان پذیر است.
وی افزود: وقتی طی سه سال، دو تا سه رئیس کل بانک مرکزی عوض می‌کنیم نباید انتظار داشته باشیم که سرمایه‌گذاری به خوبی رشد کند بلکه باید ثبات بخشی در سیاست‌های دولتی را به شکل جدی اجرا کنیم که البته تعداد موافقت‌های اصولی که در زمان جنگ و در آن شرایط خاص در دولت اینجانب صادر شد خود موید این نگاه است.

موسوی ادامه داد: البته جلوگیری از فساد نمی‌تواند آنی باشد، برای ما افتخار نیست که پسته کالیفرنیایی در آجیل ما باشد.باید امتیازات عدم عضویت در بانک تجارت جهانی را به خوبی شناسایی و از آنها بهره‌گیری کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تدوین برنامه پنجم توسعه از سوی دولت نهم و اینکه در صورت پیروزی، دولت شما باید اجرای آن را به عهده بگیرد ادامه داد: تدوین برنامه اصول اصلی دارد که بدون شک در مجلس نیز نظارت لازم بر آن صورت خواهد گرفت البته صرف داشتن برنامه خوب مشکل ما نیست.

میرحسین موسوی در پاسخ به سوال یکی از رسانه‌های خارجی در خصوص بسته بودن فضای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور و اینکه با توجه به فشارهایی که وجود دارد چگونه این اقدام را انجام خواهیدداد گفت: اجرای صوری قانون مقدمه‌ای برای تحول آن است به عنوان مثال انتشاراتی که با سرمایه اندک در پس 20 سال تلاش ایجاد شده اینک تولیدات آن در مجوز برای انتشار ندارد. در سال‌های گذشته شمار زیادی از انتشاراتی‌های ما ورشکست شده‌اند. فرض کنیم کتابی یک یا دوبار مجوز انتشار گرفته، چه اصلی اجازه می‌دهد که ما آن کتاب را که تازه تولید شده در فضایی نگه داریم، اگر قانون را به شکل اصولی و دقیق اجرا کنیم دیگر شاهد این قبیل مشکلات نخواهیم بود. در جامعه بستن‌ها پاسخ نمی‌دهد بلکه مدیریت فضای سیاسی کشور با بهره‌گیری از مزیت‌های نسبی کمک خواهد کرد.

دیدار با مقام معظم رهبری

خبرنگار دیگری پرسید « آیا برای حضور در صحنه‌ انتخابات با مقام معظم رهبری مشورت کرده‌اید؟»

موسوی در پاسخ گفت: « بنده با مقام معظم رهبری برای اعلام حضور مشورت نکردم، اما ایشان به من وقت دادند، حتما خدمت ایشان خواهم رسید، اما کار خلافی نکردم و یقین دارم ایشان از این مساله و البته حضور هر فرد دیگری که در چارچوب قانون به صحنه بیاید استقبال می‌کنند و خوشحال می‌شوند.»

از بودن کروبی خوشحالم

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص اینکه تا چه میزان احتمال می‌دهیم با کروبی به توافقاتی برسید و از وی در کابینه خود استفاده کنید نیز گفت: این تصمیم تنها مربوط به بنده نیست و کلام کروبی به حفظ زمینه گفتگو کمک کرده البته حضور تک تک کاندیداها مغتنم است و از بودن کروبی خوشحال هستیم و باید دید نهایت کار به کجا می‌انجامد.

هولوکاست در فلسطین

میرحسین در پاسخ به سوالی دیگری در خصوص اینکه تا چه میزان از تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی استقبال می‌کنید، ادامه داد: موضعی که ما در قبال فلسطین می‌توانیم بگیریم رجوع به آرای مردم است و البته تعدیل در موضع‌گیری‌ها می‌تواند زمینه‌هایی را در منطقه برای راه‌حل‌های خوب باز کند.

وی در پاسخ به سوال یک رسانه‌ خارجی در خصوص هولوکاست و اینکه آیا مواضع احمدی‌نژاد موجب انزوای ایران شده است، و اینکه آیا در صورت انتخاب حاضر به مذاکره با اوباما هستید ،‌ادامه داد: بحث در مورد هولوکاست ابعاد متعددی دارد؛ یک بعد آن این است که چندنفر و چه کسانی در این حادثه کشته شده‌اند از این منظر کشتن حتی یک نفر مثل کشته شدن همه انسان‌ها است و ما آن را محکوم می‌کنیم.اما سوال پنهان در این رابطه که مطرح نمی‌شود، این است که اگر هولوکاستی در آلمان بوده، چه ربطی به مردم مظلوم فلسطین دارد که این چنین در غزه و خاک فلسطین شاهد نسل‌کشی آنها هستیم. جهان غرب چه طور در مقابل این هولوکاست‌های اخیر در فلسطین ساکت است؟

میرحسین موسوی با بیان اینکه نوع مطرح کردن هولوکاست را مناسب نمی‌دانم،اضافه کرد: اما اگر نوع سوال را اینگونه بگیریم که بشود مردم فلسطین را کشت و قتل عام کرد، این جزو هویت ما است که نسبت به این مسئله معترض باشیم.

مخالفت با طرح امنیت اجتماعی

خبرنگار اعتماد سوال کرد: در دوران شما ما شاهد بگیر و ببندهایی بودیم؛ البته من خودم در آن ایام کوچک بودم ولی بزرگترها تعریف می کنند؛ می خواهم نظر شما را در ارتباط با طرح امنیت اجتماعی بدانم، از طرف دیگر بحث تحزب حلقه مفقوده ای در صحبت های شماست. نگاه شما به تحزب چیست و آیا به احزاب در دولت آتی خود سهم خواهید داد یا نه؟

موسوی گفت: طرح امنیت اجتماعی به نظر من تامین کننده نظرات و اهداف نظام نمی تواند باشد و حتی اثرات سوء دارد و مسائلی که مربوط به مسائل اجتماعی است باید با تکیه بر مزیت های اجتماعی بر اعتقادات و اعتماد به مردم حل و فصل شود و برخوردهای خشن اثر مثبتی ندارد. در جریان این برخوردها ممکن است سوءنیت هایی نیز اتفاق بیفتد و این ها به حساب نظام گذاشته شود و من این مساله امنیت اجتماعی و گشت ها را جمع می کنم.

موسوی همچنین به بحث حزب اشاره کرد و گفت: من عضو حزب جمهوری اسلامی بودم و اهمیت احزاب را می دانم؛ یکی از مشکلات در کشور ما نبود احزاب واقعی است و ما این مساله را در انتخابات می بینیم. چرا که اگر احزاب قوی در کشور داشتیم امروز با مشکلات کمتری روبرو می شدیم.

وی بر اهمیت این که احزاب دارای برنامه های دراز مدت باشند تاکید کرد و گفت: اگر احزاب امید داشته باشند که سهمی در انتخابات خواهند داشت و می توانند موثر باشند به تقویت نیروی انسانی اقدام می کنند و این بسیار مثبت است ولی ما در این ارتباط نیز ضعف داریم و باید ملت و خود احزاب پیگیری کنند که این مشکلات حل شود. ما معتقدیم که باید تشکل های قوی در چارچوب قانون در کشور شکل بگیرد.

موسوی افزود: اعتقاد به احزاب را مساوی با سهم دادن به احزاب نمی دانم؛ البته اگر از سلیقه بنده در مورد گزینش مدیران سوال شود، من دید بازی دارم و هر کسی که در کشور خدمت کند و وجودش مانعی برای پیگیری سیاست ها و برنامه ها نباشد استفاده می کنم.

مخالفت با تغییرات کامیونی در وزارتخانه ها

وی با تاکید بر اینکه مخالف تغییرات کامیونی در وزارتخانه ها هستم و معتقدم باید قدر مدیران با تجربه را بدانیم گفت: البته باید مدیران جدید را جذب کنیم و از همه مدیران با گرایش های گوناگون در حد مقدور استفاده کنیم.

میرحسین موسوی یادآور شد: در زمان جنگ 9 نفری که با من کار می کردند که نه با مشی کلی دولت اما از نظر اجرایی مخالف بودند، با آنها جلسه می گذاشتیم و با آنها برای پیشبرد اهداف کشور کار می کردیم و نتایج خوبی نیز گرفتیم و آینده نیز این چنین خواهد بود.

در برابر ساختار شکنان سکوت نمی کنم

در ادامه خبرنگار فارس پرسید: شما در این مدت نسبت به ساختارشکنان، کسانی که دین و امام (ره) را زیر سوال می بردند سکوت کردید و در ضمن خط قرمز شما و بخشی از احزاب چیست؟

موسوی پاسخ داد: شرایط اول انقلاب به نحوی بود که مثلا آقای شهید بهشتی می آمد و با آقای کیانوری و آقای دکتر پیمان مناظره و بحث و سعی می کرد که با استدلال، فضایی را درکشور باز کند و نمی توان این را به این معنا دانست که آقای بهشتی افکار خود را به سطح توده تقلیل می دهد. آقای بهشتی با استدلال و برهان وارد مناظرات می شد و به مصاف اندیشه های گوناگون می رفت.

وی گفت: در کشور ما ممکن است که بحث هایی مطرح شود و ساختار شکنی رخ دهد به آن معنا که بخواهد با نظام بجنگد، حساب این فرد با نظام‌های امنیتی است اما اگر کسی مثلا اعتمادش به نظام کمرنگ شده باشد ولی در چارچوب قوانین ومقررات عمل کند و قوانین را زیر پا نگذارد نباید با آن به عنوان یک فرد ملهک برخورد کرد.

موسوی افزود: به عنوان یک فرد سیاسی با یک فرد ساختارشکن در رابطه با فعالیت های خود کنار نیامده ام و نمی آیم و سکوت نکرده ام. از سال 68 نیز که از نخست وزیری رفتم، هر سال 5 ، 6 سخنرانی داشتم که البته به مرور تقلیل یافت ولی هر سال یکی دو سخنرانی داشتم و مواضع خود را روشن در مورد اصول بنیادی انقلاب بیان کردم و براساس آن عمل می کنم و من به صورت سریع اصول خود را مطرح کرده ام و براساس آن اصول نیز رفتار می کنم.

جوانان را می شناسم

مهندس موسوی در پاسخ به سوالی پیرامون برنامه های ایشان در رابطه با جوانان گفت: گمان نمی کنم در کشور افرادی به اندازه بنده با گرایشات، تغییرات و مسائل جوانان آشنایی داشته باشند.

وی افزود: بنده به گفتگو و برقراری ارتباط میان نسل های متفاوت قائل هستم و هرچند که این مسئله سختیهای خود را نیز دارد .

وی گفت : بنده 10 سال مسئول فرهنگستان هنر بوده ام و به صورت مستقیم با جوانان ارتباط داشته ام و از آنجایی که شاید گروه اصلی در تولید و مصرف، محصولات فرهنگی ما جامعه جوانان می باشد و به همین روی بنده با یک جامعه میلیونی ارتباط داشته ام و با آنان به تعامل نزدیک پرداخته ام. به همین جهت، گمان نمی کنم افرادی در این جامعه به اندازه بنده با مسائل جوانان آشنایی داشته و آن مسائل را  نیز نقد نموده باشد.

مهندس موسوی افزود: بیش از همه جوانان ما دستخوش تغییرات هستند و نوع برخورد ما با آنان بسیار مهم است. برخی در جهت بستند راه های این تغییرات هستند و گمان می کنند که می توانند آنرا به سادگی کنترل کنند در صورتیکه بنده تصور می کنم این امر منجر به آن می شود که این سد یک حجم عظیمی از انرژی را در پشت خود جمع نماید که در نهایت یا نتیجه ای جز شکسته شدن این سد در پی نخواهد داشت و یا موجب جدا شدن این آب و پیدا کردن راه به سمت دیگر خواهد شد.

وی تصریح کرد: اما نگاه دیگری که بنده به آن معتقد هستم می تواند این باشد که این تغییر را بپذیریم و ماهیت آن را فهم نماییم ، مسئله دهکده جهانی را قبول کنیم و در عین حال سعی نماییم تا این تغیرات را مدیریت و با عزم ملی و اعتماد و اعتقاد به جوانان سعی بر استفاده بهینه از آن کنیم.

نخست وزیر دوران دفاع مقدس گفت: با بیان این مسئله که به پدران جوانان که در زمان جنگ خود نیز جوان بوده اند، اعتماد گردید و آنان توانستند این حماسه را خلق کنند، گفت: این مسئله نباید فراموش شود و با شرایط موجود باید همان اعتماد را به جوان داشته باشیم تا بتوانیم نتایج بسیار مثبتی را نیز دریافت کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها