هشدار درباره تخریب خاک‌های حاصلخیز

۲۰سال دیگر در ایران قحطی می‌شود‌

معاون وزیر جهاد کشاورزی هزینه فرسایش خاک در ایران را معادل 14 درصد درآمد ناخالص داخلی اعلام کرد و افزود: شدت فرسایش خاک در ایران سالانه 15 تا 20 تن در هکتار است.
کد خبر: ۲۴۱۵۳۶

فرود شریفی در گفتگو با مهر در خصوص دلایل فرسایش خاک در کشور و خسارات ناشی از این عوامل گفت: میزان خسارات ناشی از انباشت رسوب در مخازن سدها سالانه معادل 400 میلیارد ریال، خسارت ناشی از سیلابها سالانه 300 میلیارد ریال، خسارت ناشی از بیکاری، مهاجرت و خسارت ناشی از افزایش سرمایه گذاری در طرحهای عمرانی نظیر راهسازی و سدسازی سالانه رقمی بالغ برهزار میلیارد ریال است، ضمن اینکه خسارت کاهش تولید در دیم زارها و مراتع کشورسالانه 240 میلیارد ریال و خسارت ناشی ازعدم تولید محصول نسبت به آنچه باید باشد معادل سالانه 1500 میلیارد ریال است.

معاون وزیرجهاد کشاورزی شدت فرسایش خاک در ایران را سالانه 15 تا 20 تن درهکتار خواند و افزود: پیش بینی می شود شدت افزایش فرسایش خاک در کشور در سال 1390 به رقمی معادل 4.5 میلیون تن در هکتار بالغ شود.

وی اظهارداشت: در حال حاضر وسعت 86 میلیون هکتاری مراتع کشور بالغ بر83 میلیون واحد دامی را دربرمی گیرد، ضمن اینکه تولید سالانه مراتع در حدود 21.4 میلیون تن علوفه خشک است که با احتساب هزار ریال برای هرکیلو رقمی معادل 21 هزار میلیارد ریال در سال است.

شریفی تصریح کرد: ارزش یک هکتار مرتع در یکسال 232 دلار و ارزش علوفه ای آن 57 دلار در هرهکتاراست، همچنین ارزش یک هکتار جنگل 969 دلار است که 81 درصد آن مربوط به حفظ  آب و خاک و دیگر ارزشهای زیست محیطی است.

وی خاطرنشان کرد: در سالجاری حدود 5 هزار و 300 تن انواع گیاهان دارویی و صنعتی درعرصه های منابع طبیعی کشور تولید شده، ضمن اینکه ارز حاصل از صادرات محصولات فرعی از جمله گیاهان دارویی سالانه 25 میلیون دلاراست.

معاون وزیرجهاد کشاورزی ارزش اقتصادی حجم سرپای جنگلهای شمال کشور را 200 هزار میلیارد ریال خواند وافزود: با احتساب ارزش اقتصادی حجم سرپای جنگلهای خارج از شمال، ارزش اقتصادی جنگلهای کشور به رقم 300 هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

او با اشاره به شاخصهای هشداردهنده آبخیزداری درکشورعنوان کرد: عرصه های مولد هرز آب معادل 91 میلیون هکتار، فرسایش خاک خارج از حد طبیعی معادل 125 میلیون هکتار، هرزآب سطحی سریع حدود 100 میلیارد مترمکعب در سال، رسوبدهی حوزه های سدهای کشور 250 میلیون متر مکعب در سال، مناطق سیل گیر کشور شامل 255 شهر،8 هزار و 650 آبادی، 20 هزار رشته قنات، یک میلیون هکتار اراضی زراعی و بخش قابل توجهی از جاده ها و راههای ارتباطی را شامل می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها