حاشیه‌های مراسم اسکار به روایت دیگر

هنرپیشه‌ای خوب است که در فیلم بمیرد

حالا دیگر همه از نتایج آخرین دوره اسکار هم با خبر شده‌اند. بهترین فیلم را میلیونر زاغه‌نشین، بهترین بازیگر مرد شان‌پن و بهترین بازیگر زن هم کیت‌وینسلت شد و قسمت جالب ماجرا در سال‌های اخیر این است که ایرانی‌ها نیز همزمان با مراسم اسکار توانستند به قضاوت دقیقی درباره این موضوع بپردازند که چه فیلمی لیاقت دریافت این جایزه را داشته است. این امکان نیز با تلاش‌های پیگیر دستفروش‌های کنار خیابان به وجود آمده که تقریبا همزمان با اکران هر فیلم روی پرده سینماهای آمریکا، همان فیلم را به کنار پیاده‌رو خیابان‌ها می‌آورند. از همه اینها بگذریم و بپردازیم به خود اسکار، اما نه اسکار امسال.
کد خبر: ۲۳۹۴۹۳

 چون نوشتن این مطلب قبل از آغاز مراسم اسکار 2009 به پایان رسیده است. بیایید با هم نگاهی به اسکارهای دوره‌های گذشته بیندازیم و مثلا ببینیم کدام مدل یا رنگ مو در اسکار با موفقیت روبه‌رو می‌شود. شاید باورتان نشود، اما سایت اینترنتی روزنامه گاردین در روزهای قبل از اهدای جایزه اسکار به همین موضوع‌ها پرداخت و با بررسی اطلاعات آماری دوره‌های گذشته،‌ اطلاعات جالبی را درباره مخاطبان آمریکایی برای مراسم اسکار، استودیوهای موفق در دریافت بیشترین جوایز اسکار و... ارائه کرد.

مخاصبان آمریکایی برای مراسم اسکار

مراسم اسکار با آن فرش قرمز معروف و چهره‌های سرشناسی که بسیاری از مردم دنیا در آرزوی دیدن آنها از نزدیک هستند هر سال توجه مردم سراسر جهان را به خود جلب می‌کند. در 3 دهه گذشته با رشد شبکه‌های ماهواره‌ای مخاطبان جهانی این مراسم بیشتر شده؛ مخاطبانی که به همان اندازه که برای دانستن نام برندگان مجسمه اسکار علاقه نشان می‌دهند، برای دیدن خود این مراسم نیز مشتاق هستند.

براساس آماری که درباره مراسم اسکار منتشر شده بیشترین مخاطبان پخش زنده این مراسم در ایالات متحده در سال 1998 پای تلویزیون‌های خود نشستند تا شاهد برگزاری این مراسم باشند. در آن سال فیلم تایتانیک جایزه اسکار را نصیب خود کرد. پخش مراسم اسکار در آن سال در داخل خاک آمریکا 3/57 میلیون نفر مخاطب داشت. این رکورد پس از آن هیچ ‌وقت تکرار نشد و حتی تعداد مخاطبان این رویداد بزرگ سینمایی دیگر به 50 میلیون نفر نیز نرسید. از سال 1986 تا 2008 دیگر دوره‌های پرمخاطب اسکار عبارت بودند از سال 1995 با 9/48 میلیون مخاطب، سال 2000 با 5/46 میلیون مخاطب و سال 1994 با 3/46 میلیون مخاطب. از کم‌مخاطب‌ترین دوره‌های اسکار در بین تماشاگران تلویزیونی این رویداد نیز می‌توان به سال 2008 با 8/31 میلیون نفر، سال 2003 با 33 میلیون نفر و سال 2006 با 9/38 میلیون نفر اشاره کرد.

مرده‌دوستی

یکی دیگر از علاقه‌مندی‌های رای‌دهندگان در آکادمی اسکار به شخصیت‌هایی مربوط می‌شود که در فیلم‌ها می‌میرند. براساس آمار دوره‌های گذشته اسکار معلوم می‌شود که تاکنون 23 هنرپیشه مرد که در فیلمی نقش فردی را بازی کرده‌اند که می‌میرد، موفق شده‌اند جایزه اسکار را به دست بیاورند. این رقم برای هنرپیشه‌های زن، 7 مورد است، اما اعضای آکادمی علاقه چندانی به هنرپیشه‌هایی ندارند که واقعا می‌میرند. تنها هنرپیشه‌ای که با وجود رفتن به دیار مردگان توانست جایزه اسکار را به دست بیاورد، «پیتر فینچ» بود که به خاطر بازی در فیلم «شبکه» توانست برنده اسکار شود.

استودیوهای برنده

از میان استودیوهای کوچک و بزرگی که در تجارت سینما مشغول فعالیت هستند،2 استودیو کلمبیا و یونایتد آرتیست بیشترین جایزه اسکار برای بهترین فیلم را به دست آورده‌اند. هر کدام از این استودیوها با 12 جایزه رکورددار هستند، اما نکته جالب درباره این 2 غول فیلمسازی به این موضوع بازمی‌گردد که هیچ کدام از آنها در طول 30 سال گذشته نتوانسته‌اند این جایزه را به دست بیاورند و آخرین باری که موفق به تصاحب این جایزه شدند به اواخر دهه 1980 میلادی بازمی‌گردد.

دیگر استودیوهای رکورددار در به دست آوردن اسکار بهترین فیلم به ترتیب عبارتند از: پارامونت با 11 جایزه، ام.جی.ام با 9 جایزه، فوکس قرن بیستم و وارنر براس هر کدام با 8 جایزه، یونیورسال با 7 جایزه، اوریون با 4 جایزه، میراماکس و دریم‌ورکس هر کدام با 3 جایزه، ار.کی.او و سلزنیک اینترنشنال پیکچرز هر کدام با 2 جایزه و گولدوین، نیولاین و لیونس‌گیت هرکدام با یک جایزه.

فیلمنامه

فیلم «خانم مینیور» براساس نوشته‌های یک ستون روزنامه شکل گرفت و «مارتی» براساس کاری تلویزیونی بود. «مردگان» هم که بازسازی فیلم دیگری به همان شکل بود، اما این 3 برنده اسکار، فقط استثنایی در زمینه منابع فیلمنامه آثار برنده اسکار به شمار می‌روند. بیشترین آثار برنده اسکار، فیلم‌های هستند که براساس یک کتاب ساخته شدند و در مرحله بعد این جایزه به فیلم‌هایی تعلق گرفته که فیلمنامه‌ای غیراقتباسی داشتند. تاکنون 38 فیلم برنده اسکار براساس داستان یک کتاب، 25 فیلم با فیلمنامه‌ای غیراقتباسی، 11 فیلم براساس نمایشنامه‌ها، 2 فیلم براساس داستان‌های کوتاه، یک فیلم براساس مطالب روزنامه، یک فیلم با بازسازی فیلمی دیگر و یک فیلم نیز براساس اثری تلویزیونی ساخته شده‌اند.

پرفروش‌ها و برندگان اسکار

یکی از تصورات معمول در بین بسیاری از طرفداران دو آتشه سینمای هنری این است که برندگان اسکار، آثاری تجاری هستند و این جایزه معمولا به فیلم‌هایی اهدا می‌شود که موفقیت چشمگیری در گیشه دارند. اگر به آمار فیلم‌های پرفروش از سال 1980 تا سال 2007 نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم فقط در 3 مورد این اتفاق روی داده و فیلم برنده اسکار، پرفروش‌ترین فیلم آن سال هم بوده است. در واقع می‌توان گفت فیلم‌های پرفروش در آمریکا حتی از فیلم‌های برنده اسکار هم کیفیت نازل‌تری دارند. برای آن که خودتان در این باره قضاوت کنید، بهتر است به فهرست زیر نگاهی بیندازید:

در سال 1980 فیلم «مردم معمولی» برنده اسکار شد و 8/54 میلیون دلار فروش کرد. پرفروش‌ترین فیلم آن سال، «امپراطوری دوباره ضربه می‌زند» از سری جنگ‌های ستارگان بود که به فروش 4/209 میلیون دلاری دست پیدا کرد.

در سال 1981 فیلم «ارابه‌های آتش» برنده جایزه اسکار شد و 59 میلیون دلار فروش کرد. پرفروش‌ترین فیلم آن سال، «یورش به صندوقچه گمشده» از سری فیلم‌های ایندیاناجونز بود که به فروش 6/209 میلیون دلاری دست پیدا کرد.

در سال 1982 فیلم «گاندی» برنده جایزه اسکار شد و 8/52 میلیون دلار فروش کرد. پرفروش‌ترین فیلم آن سال «ئی.تی» با فروشی معادل 2/359 میلیون دلار بود.

و بالاخره در سال 2003 برای چهارمین بار در طول 28 سال گذشته، یک فیلم هم جایزه اسکار را نصیب خود کرد و هم عنوان پرفروش‌ترین فیلم را. «ارباب حلقه‌ها، بازگشت شاه» در آن سال برنده اسکار شد و 377 میلیون دلار فروخت.

در سال 2004 «بچه میلیون دلاری» جایزه اسکار را به دست آورد و 5/100 میلیون دلار فروش کرد. پرفروش‌ترین فیلم آن سال، «شرک 2» با 2/441 میلیون دلار فروش بود.

2005 سالی است که در آن 2 فیلم برنده اسکار و پرفروش، بیشترین فاصله را در گیشه از هم داشتند. به شکلی که در این سال فیلم برنده اسکار حتی نتوانست به یک‌هفتم از فروش فیلم موفق در گیشه‌ها دست پیدا کند. در این سال «تصادف» جایزه اسکار را برد و 55 میلیون دلار فروش کرد در حالی که اپیزود سوم جنگ ستارگان با عنوان «انتقام سیث» توانست به فروش 3/380 میلیون دلاری دست پیدا کند.

در سال 2006 «مردگان» جایزه اسکار را نصیب خود کرد و 4/132 میلیون دلار فروخت. پرفروش‌ترین فیلم آن سال «سینه مرد مرده» از سری فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب بود که به رقم 3/423 میلیون دلار فروش دست پیدا کرد.

در سال 2007 باز هم فاصله فیلم برنده اسکار و فیلم پرفروش سال از هم زیاد شد. «سرزمینی برای پیرمردها نیست» در آن سال جایزه اسکار را به دست آورد و 3/74 میلیون دلار فروخت. پرفروش‌ترین فیلم آن سال، «اسپایدرمن 3» با 5/336 میلیون دلار فروش بود.

چه نقشی برنده است

شاید شما فکر کنید هر هنرپیشه‌ای که بتواند نقش خود را به بهترین شکل ممکن بازی کند، می‌تواند جایزه اسکار را هم به خانه ببرد، اما همه این عقیده را ندارند. عده‌ای معتقدند برخی از نقش‌ها معمولا مورد توجه اعضای آکادمی اسکار قرار می‌گیرد. آنها برای ادعای خود به این موضوع اشاره می‌کنند، ایفای نقش افرادی که ناتوانی‌های ذهنی دارند یکی از پراسکارترین نقش‌هاست. تاکنون بازیگران این نقش 23 بار جایزه اسکار را به دست آورده‌اند. موفق‌ترین نقش‌های دیگر به ترتیب به دست آوردن جایزه اسکار عبارتند از: فردی با ناتوانی‌های جسمی 10 بار، معلم‌های الهام‌بخش 5 بار، راهبه‌ها 3 بار، کشیش‌ها 2 بار، نوابغ 2 بار، قربانیان نژادپرستی 2 بار و بالاخره نازی‌ها صفر بار.

مترجم: رضا بایگان
منبع: گاردین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها