در میان شلوغی و قیل و قال فیلم‌های پرزرق و برق و پرهزینه و همچنین گل کردن فیلم‌های به ظاهر مستقل و کم‌خرج و تب‌ و تاب رسانه‌ای درباره چنین فیلم‌‌هایی که گویی با هم مسابقه گذاشته بودند و دست برقضا کارشان هم نتیجه داد و اثری مثل «میلیونر زاغه‌نشین» فیلمی اسکاری نام گرفت، آثاری هم بودند که یا دیده نشدند یا این‌که فرصت عرض‌اندام پیدا نکردند.
کد خبر: ۲۳۹۳۱۲

تعدادی از این آثار نادیده حتی در بخش‌هایی نیز در رشته‌های مختلف به نامزدی اسکار هم رسیدند؛ اما به هر حال سهم‌شان چیزی فراتر از یک نامزدی نبود. در این میان؛ فیلم‌های «رودخانه یخ‌زده»، «میهمان»، «تردید» و چند فیلم دیگر می‌توانند شاهد مثال باشند.

«رودخانه یخ‌زده» (Frozen River) ساخته کانتری هانت از اواخر تابستان 2008 به صورت محدود به اکران راه یافت و تعداد کم سینماهای نمایش‌دهنده باعث شد پیش از نامزدی ملیسا لئو برای کسب اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول این فیلم ناشناخته باقی بماند.

داستان فیلم درباره رنج و محنت‌های زنی درد کشیده است که حالا در ابتدای میانسالی‌اش باید دوباره در محیطی از نظر طبیعی خشن و ترسناک با دور و بری‌هایی سر کند که آنها هم دست‌کمی از جغرافیای منطقه به لحاظ خلق و خو ندارند.

فیلم 97 دقیقه‌ای رودخانه یخ‌زده اثری تکراری نیست. هرچند داستان‌های مشابه با آن کم ساخته نشده‌اند. ملیسا لئو در نقش رای ادی در شمالی‌ترین منطقه‌ ایالت نیویورک کار و زندگی می‌کند. او در حالی مجبور است وظیفه بزرگ کردن 2 پسر نوجوانش را به‌تنهایی برعهده بگیرد که شغلش فروشندگی است و شوهرش بتازگی او و خانواده را  ترک گفته است.

میهمان (the visitor) نیز از دیگر فیلم‌های کم‌ سروصدا در ابتدای اکران بود. اثری که از اواسط آوریل 2008 به اکران سراسری رسید و تا حالا حدود 15 میلیون دلار فروخته است. میهمان نیز مانند رودخانه یخ‌زده؛ بازیگر نقش اولش یعنی ریچارد جنکینز نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد  و همین مهم در شناسایی فیلم سهم بسزایی داشت.

داستان فیلم میهمان یک درام اجتماعی  عاطفی است و در خلال روند شکل‌گیری داستانش با موضوع مهاجرت و افرادی که به عنوان غریبه مجبور به سکونت غیرقانونی در کشوری می‌شوند نیز بشدت درگیر می‌شود.

اما فیلم تردید (Doubt) به رغم کم‌ هزینه بودن (15 میلیون دلار)‌ به خاطر حضور بازیگران ‌سرشناس و اسکار برده‌اش اگر چه از بیش از 2 فیلم یاد شده فوق دیده شد، اما به هر حال به سبب همزمانی با آثار دیگر که همگی‌شان حدودا در نیمه دسامبر 2008 اکران شدند؛ کمتر مورد توجه واقع شد چرا که عمدتا در این ماه فیلم‌های شاد یا آثار مختصر این فصل به اکران می‌رسند.

با این حال تردید به یک رکورد خارق‌العاده هم دست یافت و آن هم اینکه هر 4 بازیگر  نقش اول و دوم مرد و زن فیلم نامزد دریافت اسکار شدند که البته به هیچ‌کدامشان جایزه نرسید.

تردید داستانی بسیار خاص دارد. جان پاتریک شانلی از نمایشنامه خودش این فیلم را ساخت و کارش مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و به لحاظ گیشه نیز تا اینجای کار حدود 37 میلیون دلار فروش داشته است. تمام داستان فیلم تردید در یک مدرسه عیسوی می‌گذرد.

فریبا نیک‌نژاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها