رییس‌جمهور افغانستان در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.ان.ان تاکید کرد: اوضاع کنونی حاکم بر افغانستان برای عقب نشینی نیروهای آمریکایی از کشور مناسب نیست
کد خبر: ۲۳۶۰۳۶

به گزارش ایسنا، حامد کرزای رییس جمهور افغانستان، در این گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: اوضاع حاکم بر افغانستان با رشد خطر شبه نظامیان شورشی گروه طالبان و استقرار نیروهای القاعده در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان و هم چنین افزایش قاچاق مواد مخدر به گونه‌ای است که کابل به تنهایی توانایی اداره امور این کشور را در صورت عقب نشینی زودهنگام نیروهای آمریکایی ندارد.

وی اظهار داشت: نیروهای آمریکایی نمی‌توانند به زودی افغانستان را ترک کنند زیرا ماموریت آنها به پایان نرسیده است.

کرزای تاکید کرد: ما باید با جدیت هر چه تمامتر با تروریسم مبارزه کنیم و فرصت بدهیم که افغانستان به روی پای خود بایستد و بتواند از امنیتش دفاع کند.

رییس جمهور افغانستان خاطر نشان کرد: چنانچه این امر مهم تحقق یابد، نیروهای آمریکایی می‌توانند افغانستان را ترک کنند و مردم افغانستان نیز از آنها تقدیر کرده و با شاخه‌های گل آنها را بدرقه خواهند کرد.

وی هم چنین بار دیگر ناراحتی‌اش را از اقدام نیروهای ارتش آمریکا مبنی بر هدف قرار دادن غیر نظامیان در حملات علیه مواضع طالبان در افغانستان اظهار داشت و گفت: این اقدامات افکار عمومی افغانستان را علیه آمریکا شورانده است.

کرزای گفت: این اقدامات اعتماد مردم افغانستان را نسبت به جنگ مشترک ما علیه تروریسم و وعده‌های داده شده نسبت به آینده امن برای این کشور سلب نموده است.

رییس جمهور افغانستان خاطر نشان کرد: ما به دنبال همکاری با هم‌پیمانان و دوستانمان در جنگ علیه تروریسم هستیم اما افغانستان مستحق احترام و رفتار بهتر است.

وی از طرح افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان استقبال کرده و از نیروهای آمریکایی خواست تا تلاشهای خود را در مناطق مرزی مشترک افغانستان و پاکستان و مزارع کاشت خشخاش متمرکز سازند و حتی الامکان از مناطق غیر نظامی دوری کنند.

رییس جمهور افغانستان هم چنین تاکید کرد: وضعیت افغانستان و سطح انتظارات افکار عمومی نسبت به سال 2002 تغییر کرده لذا باید نیروهای بیشتری به افغانستان اعزام شوند تا اهداف و آرمانهای مردم افغانستان محقق شود.

وی ادعا کرد که جرج بوش رییس جمهور سابق آمریکا مردی بزرگ بوده و در عین حال آمادگی‌اش را برای همکاری با باراک اوباما، رییس جمهور جدید آمریکا به رغم انتقاداتی که اوباما در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش از وی به عمل آورده است اعلام کرد.

حامد کرزای به وجود فساد در افغانستان اعتراف کرده و آنرا پدیده‌ای در بسیاری از کشورهای جهان سوم دانست و از تلاشهای دولتش در جهت حل این مشکل دفاع کرد.

این اظهارات در حالی بیان شده که اوباما به دنبال اعزام 30 هزار سرباز اضافی به افغانستان است.

رییس جمهور آمریکا افغانستان را جبهه مرکزی جنگ علیه تروریسم و افراط گرایی توصیف کرده است.

از سوی دیگر، ریچارد هالبروک فرستاده‌ ویژه‌ آمریکا به جنوب آسیا که به افغانستان سفر کرده است، امروز شنبه با حامد کرزای در کابل دیدار خواهد کرد.

وی روز جمعه پس از ورود به افغانستان که در پایان دیدارش با مقامات اسلام آباد در پاکستان صورت گرفت، با وزیران دفاع، کشور و رییس سازمان اطلاعات ملی افغانستان و مشاور امنیتی کرزای در سفارت آمریکا در کابل دیدار کرد.

مذاکرات هالبروک با رهبران افغان بر محور افزایش حملات علیه شورشیان طالبان متمرکز بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها