«آخرشه» برنامه‌ای شاد و مفرح

بهمن ماه پیروزی انقلاب اسلامی است. در این روزها ایرانیان سی سالگی این پیروزی را جشن می‌گیرند. انقلاب اسلامی برای ما ایرانیان پیروزی بزرگ و مهمی به شمار می‌رود. برنامه‌های رسانه نیز در این ایام رنگ انقلاب اسلامی و پیروزی به خود گرفته است. انقلاب ما سرنوشت‌ساز بود. «آخرشه» نام برنامه‌ای است که از گروه جوان و ورزش رادیو جوان که جمعه‌ها از این شبکه‌ رادیویی پخش می‌شود.
کد خبر: ۲۳۵۱۰۸

ساعت 18 زمان آغاز برنامه است و بنفشه رافعی گوینده آخرشه پس از صحبت‌های ابتدایی برنامه و تبریک میلاد امام محمد باقر (ع)‌ و آغاز دهه فجر به مخاطبان برنامه می‌گوید: سی‌سال پیش در چنین روزهایی مردم دلاور ایران زمین سرنوشت خودشونو رقم زدن. ما هم به همین بهانه راجع به سرنوشت با شما صحبت می‌کنیم. پس از پخش یک موسیقی، رافعی سوال برنامه را مطرح کرد و مطالبی را در ارتباط شانس با سرنوشت گفت. در بخش بعدی برنامه آیتم من و بابام پخش شد و پس از صحبت‌های گوینده، تلفن‌های مردمی که توسط حسن معینی، مسوول ارتباطات و هماهنگی ضبط شده بود روی آنتن رفت. افشین حسین‌خانی، سردبیر آخرشه که سردبیر برنامه روز هشتم نیز در رادیو جوان هست در مورد ساختار آخرشه می‌گوید: قالب برنامه تفریحی است. آخرشه برنامه‌ای آیتم‌محور است که این بخش‌‌‌ها در قالب موضوع آماده می‌شود. ما هر هفته یک موضوع داریم که در ارتباط با آن موضوع هم آیتم‌هایمان را می‌سازیم و هم متن را در مورد موضوع می‌نویسیم و فقط مسابقه ما آزاد است و اطلاعات عمومی به مخاطب می‌دهد. حسین‌خانی همچنین در معرفی بخش‌های برنامه می‌گوید: یکی از این بخش‌ها من و بابام است که با دخترم صحبت می‌کنم. در بخش 44 سال بعد در چنین روزی اخباری که قرار است در 44 سال بعد اتفاق بیفتد را پیش‌بینی می‌کنیم. خاطرات یک زندانی را داریم که در مورد موضوع برنامه یک زندانی خاطره‌ای دارد که به همین دلیل به زندان افتاده است. یک مصاحبه به صورت نمایشی داریم که گزارشگرمان در شهر گزارش می‌گیرد و بخش آخرشهonline و مسابقه را هم داریم.

بنفشه رافعی گوینده این برنامه که جوان ایرانی سلام (یک هفته در میان)‌ را نیز در رادیو جوان گویندگی می‌کند در مورد ویژگی‌های گوینده‌ای که چنین برنامه‌ای را اجرا می‌کند، می‌گوید: گوینده هم نباید از این قاعده مستثنی باشد و باید شاد و فعال باشد، چون شادی تصنعی و ساختگی خیلی زود لو می‌رود و مطمئنا به دل هم نمی‌نشیند ولی آن گوینده هم مثل هر فرد دیگری ممکن است مشکل و دغدغه داشته باشد و با مشکلات خاص خود پشت میکروفون قرار گیرد و اتفاقا باید در فضایی حضور پیدا کند که انتقال‌دهنده آن شادی باشد ولی باید سعی کند فارغ از حس و حال و مشکلاتی که دارد خودش را در آن موقعیت قرار دهد و با تمام کسانی که ممکن است مثل آن گوینده درگیر مسائل و مشکلاتی باشند، همپا شود و سعی کند چیزی را که قرار است از آن برنامه حاصل شود عاید مخاطب کند.

بهتر است بگویم باید یک نتیجه دسته‌جمعی بگیریم هم من به عنوان گوینده و کل عوامل و هم مخاطبی که حق مسلمش این است که از ما انرژی بگیرد و شاد شود.

پس از اخبار که در 30/18 پخش شد رافعی سوال برنامه را دوباه مطرح کرد و افشین حسین‌خانی خاطرات یک زندانی را اجرا کرد. پس از پخش آگهی طبق روال برنامه در ساعت 19 نوبت به مسابقه تلفنی آخرشه رسید. پس از مسابقه تلفنی رافعی می‌گوید: همکارمون در سطح شهر آماده است. تا گزارش دهد و سپس یک موسیقی پخش شد. در این حین از فریبرز گلبن تهیه‌کننده آخرشه که ایستگاه ورزش، از آن همه دیروز و سه کنج را در رادیو جوان تهیه می‌کند در مورد موسیقی برنامه می‌پرسم گلبن می‌گوید: باید با همکاری یکدیگر یعنی تهیه‌کننده، گوینده، سردبیر و نویسنده کاری کنیم که برنامه جا بیفتد و خط برنامه روی این ملاک است که از موسیقی سنتی محلی و در واقع موسیقی وزین بیشتر استفاده کنیم. رافعی صحبت‌هایش را در مورد سرنوشت ادامه داد و با رضا رفیع به صورت تلفنی گفتگو کرد. برنامه با آیتم 44 سال بعد در چنین روزی و پخش تلفن‌های مردمی ادامه یافت و حسین‌خانی آخرشهonline اجرا کرد. رافعی با حاج‌آقا اتابکی به صورت تلفنی گفتگو کرد. رفته رفته به ساعت 20 و پایان برنامه نزدیک می‌شویم. رافعی پس از معرفی عوامل برنامه خداحافظی کرد و برنامه را مثل همیشه این گونه خاتمه داد: شنونده عزیزم به شب می‌سپارم تو را تا نسوزد/ به دل می‌سپارم تو را تا نمیرد/ اگر چشمه واژه از غم نخشکد/ اگر روزگار این صدا را نگیرد/ خداحافظ ای برگ و بار دل من.

حسین‌خانی در مورد این که این برنامه چقدر جنبه سرگرمی دارد و چقدر به مخاطب اطلاعات می‌دهد می‌گوید: ببینید ما سعی می‌کنیم همه این جنبه‌ها را لحاظ کنیم. برنامه ما تفریحی است و سعی می‌کنیم رویکرد شادی داشته باشیم، ضمن این که اطلاع‌رسانی نیز داریم. ما در بخش مسابقه تلفنی سعی می‌کنیم به شنونده اطلاعات دهیم. صدابردار «آخرشه» ناصر سلیمانی است و نویسندگان این برنامه: بهار کاتوزی، افشین حسین‌خانی، مهدی استاداحمد، ابوالفضل رودگر، حامد مرادیان، حسن صنوبری و مارال دوستی هستند.

مریم رضا زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها