تغذیه همان طور که در اغلب بیماری‌ها نقش موثری دارد در استحکام استخوان‌ها و قوام و دوام عضلات نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. یکی از بیماری‌های مربوط به استخوان که هم کودکان به آن مبتلا می‌شوند و هم بزرگسالان بیماری نرمی استخوان است. این بیماری در نوزادان و کودکانی دیده می شود که مقدار کافی ویتامینD دریافت نمی‌کنند. نرمی استخوان در اصل یک بیماری تشکیل معیوب استخوان است که از راه‌های زیادی خود را نشان می‌دهد در اصل از ذخیره ناکافی کلسیم و فسفر در استخوان ایجاد می‌‌شود.
کد خبر: ۲۳۴۸۳۷

این نوع استخوان تحمل هیچ‌گونه فشاری را ندارد. برای پیشگیری از این بیماری در کودک تازه متولد شده، شروع استفاده از ویتامینD به موقع و ادامه آن در طول دوران رشد مهم است. مقدار ویتامینD در شیر مادر به فصل و مصرف آن توسط مادر وابسته است. کودکی که فقط با شیر مادر تغذیه می‌شود بدون مکمل‌های غذایی اگر در تماس منظم با نور خورشید قرار نمی‌گیرد ممکن است دچار کمبود شود. مصرف سوپ پای مرغ بهترین دارو و منبع کلسیم و ویتامینD برای کودکان مبتلا به نرمی استخوان است. مادران می‌توانند در کنار داروهای تجویز شده توسط پزشک، از سوپ پای مرغ نیز برای بهبودی سریع فرزندانشان استفاده کنند. حتی در بزرگسالان نیز مصرف این سوپ بسیار سودمند است.

بزرگسالی : کمبود ویتامینD در بزرگسالی نیز منجر به نرمی استخوان می‌شود که در آن شرایط باعث تغییر شکل استخوان‌ها، خصوصا دست‌ها، پاها، ستوان فقرات، سینه و لگن می‌شود. علایم خاص شامل دردهای مشابه دردهای روماتیسمی و ضعف است. گاهی پرش عضلات خصوصا عضلا‌ت صورت دیده می‌شود. پیشگیری از نرمی استخوان معمولا از طریق دریافت کافی ویتامینD و کلسیم و فسفر در غذا صورت می‌گیرد. سردسته موادغذایی کلسیم‌دار لبنیات است. معمولا پرتقال را به خاطر وجود ویتامینC می‌خورند در حالی که کلسیم آن به مراتب بیشتر است. نارنگی و گریپ فورت هر دو کلسیم زیادی دارند. در حالی که گلابی و سیب کلسیم کمی دارند. در سبزیجات، کاهو، اسفناج، نخود فرنگی و هویج کلسیم به مقدار زیادی وجود دارد. روغن کبد ماهی نیز سرشار از منابع غنی ویتامینD است، زرده‌تخم‌مرغ و کره حیوانی نیز حاوی این ویتامین می‌باشد. به هر حال از نظر تغذیه آنچه در راس قرار می‌گیرد، غذاهایی است که کالری مورد نیاز را تامین کند و هر چه بیشتر پروتئین و کلسیم داشته باشد در مقابل حاوی کمتری مواد قندی، نشاسته‌ای و چربی باشد. یعنی اساس کار را بر این می‌گذاریم که به مقدار کافی ویتامین وکلسیم به فرد برسد تا آنچه در اثر فعالیت تحلیل می‌رود جبران شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها