امروزه ناباروری مردان به سبب آلودگی هوا و وجود سرب موجود در هوا که موجب ضعف اسپرم و کند شدن حرکت آن می‌شود روز به روز در حال افزایش است. براساس آمارهای موجود 35 درصد موارد ناباروری زوجین مربوط به مردان است. از این رو با وجود پیشرفت علم پزشکی در درمان دارویی این بیماری، اغلب پزشکان استفاده از تغذیه مناسب را نیز برای درمان آن پیشنهاد می‌کنند؛ زیرا معتقدند تغذیه مناسب می‌تواند تاثیری مستقیم برتوانایی اسپرم داشته باشد.
کد خبر: ۲۳۱۶۴۱

براساس تحقیقات انجام شده، مصرف مکرر نوشیدنی‌های الکلی در بروز ناباروری مردان موثر است. این تحقیقات نشان داده است مصرف مشروبات الکلی می‌تواند مقدار تستسترون و اسپرم را در مردان پایین آورده و مقدار اسپرم‌های غیرطبیعی را افزایش دهد. البته مصرف انواع دخانیات و مواد مخدر نیز در بروز ناباروری تاثیر دارد.

غذاهایی که باید مصرف کرد: خوردن زیاد میوه‌ها و سبزیجات در افزایش قدرت باروری مردان موثر است زیرا سبب جنبندگی اسپرم‌ها می‌شود. از سوی دیگر مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها مثل آنچه در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد، می‌تواند مانع تنبلی اسپرم شود. لذا مصرف انواع و اقسام میوه‌ها و سبزیجات آن هم حداقل 5 وعده در روز پیشنهاد می‌شود. تحقیقات دیگری نیز نشان داده است کمبودهای کوتاه مدت روی می‌تواند حجم نطفه و سطح تستسترون را کاهش دهد. از این رو منابع غذایی که حاوی روی باشد نظیر صدف خوراکی، لوبیا پخته، گوشت لخم گاو و قسمت تیره گوشت مرغ مفید است. ویتامینC نیز موجب جلوگیری از نقص اسپرم می‌شود و مصرف روزانه حدود 90 میلی‌گرم آن خالی از فایده نخواهد بود. همچنین پیشنهاد می‌شود آقایان همانند خانم‌ها از فولیک اسید استفاده کنند و این ماده علاه بر قرص‌های مکمل در غذاهایی چون سبزیجات سبز، غلات، حبوبات و پرتقال وجود دارد.

مصرف کلسیم در طول روز نیز شانس باروری را در مردان افزایش می‌دهد. برای همین آقایان می‌توانند با مصرف شیر، ماست، پنیر و ماهی به مقدار لازم این ویتامین را به دست آورند. همچنین براساس تحقیقات دیگری که در ایران انجام شده است، مصرف برخی گیاهان نظیر شنبلیله، گزنه، تمشک، موز، گل کلم، پیاز، فلفل قرمز و سبز، موسیر، تخم کدو، کاسنی سالادی، شیرین بیان، اسفناج و انبه در درمان ناباروری مردان نقش بسزایی دارند؛ لذا پزشکان در برخی موارد درمان بالینی را به همراه درمان طبیعی پیشنهاد می‌کنند زیرا بر این باورند که رژیم غذایی مناسب موجب بهبود کیفیت و کمیت اسپرم می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها