به دستور رییس‌جمهوری صورت می‌گیرد

«مینیاتور» برای ورزشکاران محجبه

"محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری امروز شنبه در مراسم رونمایی از خودروی ایرانی "مینیاتور" که توسط شرکت خودروسازی سایپا طراحی و تولید شده است،‌ دستور داد نخستین دستگاههای آن به دو بانوی ورزشکار کاراته کای ایرانی که بخاطر حفظ حجاب از شرکت در مسابقات جهانی ژاپن حذف شدند، اهدا شود.
کد خبر: ۲۲۲۹۵۳

به گزارش خبرگزاریها،  رییس جمهوری در سخنانش در جشن رونمایی و افتتاح خط تولید خودروی کاملا ایرانی "مینیاتور" در سالن اجلاس سران گفت که نخستین خودرو‌های مینیاتور تولید شده  را به "هلن سپاهی" و "شهناز میرحیدری" دو عضو تیم کاراته بانوان ایران اهدا کنند.

احمدی نژاد پس از رونمایی از خودرو و امضای تمبر یادبود آن، پشت تریبون رفت و اظهارداشت:" من از آقای مهرداد بذرپاش مدیرعامل سایپا خواهشی دارم. شما می‌دانید که جوانان ما در عرصه‌های گوناگون می‌درخشند که از جمله آنها ورزش است. "

وی افزود:" من یک غصه در دلم دارم. شما چندی پیش شاهد بودید که دو خانم کاراته‌کای ایرانی در مسابقات حضور پیدا کردند و با آن که به کار خود مسلط بودند، ناجوانمردانه آنها را از مسابقات محروم کردند، مسائل غیرورزشی را در امر ورزش دخالت دادند و به این دختران ایرانی اجازه ندادند در مسابقات شرکت کنند تا دیگران قهرمان شوند. من از آقای بذرپاش می‌خواهم اولین خودرو تولیدی مینیاتور را به این دختران ایرانی کاراته‌کا اهدا کند."

 هلن سپاهی و شهناز میرحیدری اخیرا به دلیل رعایت حجاب اسلامی در مسابقات جهانی کاراته ژاپن، مجوز حضور در رقابت‌ها را از طرف مسوولان برگزاری و کمیته‌ی داوران  فدراسیون جهانی کاراته دریافت نکردند.

مینیاتور؛ میوه خودباوری و همت بلند

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش در مراسم رونمایی از "مینیاتور"، خواهان توجه خودروسازان به میزان مصرف انرژی، ایمنی و زیبایی خودروهای ساخت داخل شد و گفت: خودروی مینیاتور میوه خودباوری و همتهای بلند است و من همین جا از دست اندرکاران مجموعه ساخت این خودرو تشکر می کنم و امیدوارم این هدیه برای ملت ایران و کسانی که از آن بهره خواهند برد موجب سرافرازی، امنیت، آرامش و خوشی باشد.

وی افزود:‌ ما در تولید سمند یک گام به سمت خودروی ملی برداشتیم و ساخت مینیاتور این گام را تکمیل کرد به طوری که می توانیم بگوییم ما می توانیم خودرویی داشته باشیم که کاملا ایرانی باشد.

رئیس جمهور افزود: امروز باید تلاش شود و دست در دست هم دهیم تا از همه ظرفیتها در این بخش استفاده کنیم. امروز اساتید دانشگاه ما پشتوانه خوبی برای صنعت کشور ما محسوب می شوند و می توان از آنها نیز استفاده کرد.

 وی خطاب به خودروسازان کشور و حاضرین در این جلسه گفت: بنده از شما می خواهم که در ساخت خودروهای دیگر تلاش کنید میزان مصرف انرژی کمتر شود.

رئیس جمهور همچنین خواستار درست کردن مجموعه ای برای ایجاد ایمنی خودروها در داخل کشور شد.
وی افزود : باید تلاش کنید تا خودروی ایرانی از یک زیبایی خاصی برخوردار باشد زیرا هنر ایرانیان یک عقبه بسیار سنگین دارد.

     مشخصات مینیاتور

به گفته مسئولان سایپا، طراحی خودروی دارای پلتفرم کاملا مستقل ایرانی S81  مینیاتور توسط  این شرکت در راستای ارتقای صنعت خودروسازی و به منظور بومی سازی و ارتقای سطح دستیابی به دانش فنی طراحی با برند سایپا در این شرکت به اجرا درآمده و سالانه قرار است 200 هزار دستگاه از آن تولید شود.

ظرفیت موتور مینیاتور  1500 سی سی و مصرف سوخت آن حدود 5/6  لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است  . موتور انژکتوری این خودرو با توجه به آلایندگی و مصرف سوخت اندک استاندارد یورو 3 را دارا است.

دیگر امکانات و تجهیزات مناسب این خودرو با ظرفیت حمل 5 سرنشین و امکانات و تجهیزات مناسب ، دارای صندوق عقب بزرگ و تسمه های فولادی داخل دربها جهت حفاظت بیشتر سرنشینان است که امکان راحتی و ایمنی را برای سفر و گردشگری خانواده های ایرانی فراهم می کند .

خودروی مینیاتور پنج دنده بوده و موتور آن دارای 80 اسب بخار قدرت  است. سرعت این خودرو حداکثر 200 کیلومتر در ساعت ومجهز به ترمز دیسکی چرخ جلو با سیستم خنک کننده است . 

کولر گازی ، فرمان هیدرولیک ، شیشه بالابر برقی دربهای جلو و عقب ، قفل مرکزی ، سپر رنگ بدنه و صندلی قابل تنظیم در ارتفاع را از دیگر تجهیزات این خودرو می توان عنوان کرد.

گفته می شود خودروی ساخت سایپا در صورت تقاضا در بازار به ایربگ ( کیسه ایمنی هوا ) و ترمزضد قفل ( ای .بی .اس ) و گیربکس اتوماتیک مجهز خواهد شد و با تولید آن،‌ در رنگها ، مدلها و با تجهیزات  مختلف هموطنان گزینه های بیشتری برای انتخاب یک خودروی با کیفیت بالا ترو مجهزتر خواهند داشت .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها