افزایش خشونت فرزندان علیه والدین

گروه سلا‌مت: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌که خشونت فرزندان علیه والدین در حال افزایش است، گفت: این خشونت با بی‌حرمتی، توهین و آزار والدین همراه است و لازم است در این زمینه علل روان‌شناختی خشونت را مورد بررسی قرار دهیم. مهدیه معین در همایش خشونت علیه خانواده گفت: 99 درصد مقالات پیرامون خشونت علیه زنان و کودکان است اگرچه اثرات این خشونت همواره دیده شده است اما گاهی خشونت تنها مساوی خشونت توسط مردان علیه زنان و کودکان است و این مورد ما را با ویژگی‌های بیولوژیک در خشونت محدود می‌کند.
کد خبر: ۲۲۰۸۵۳
وی گفت: مهار گسیختگی خشم و ابراز خشونت در صورتی که قدرت مقابله کننده در برابر خشم وجود نداشته باشد، گسترد‌گی بیشتری خواهد داشت. گاهی اوقات عده‌ای از افرادی که دست به خشونت می‌زنند با انتقال به بیمارستان دیگر در آنجا مرتکب خشونت نمی‌شوند؛ چون می‌دانند در آنجا با آنها برخورد می‌شود و یا در خیابان با برخورد پلیس مواجه می‌شوند، اما در محیط خانواده به دلیل نبود نیروی مقابله‌کننده خشونت را به راحتی بروز می‌کنند.

معین تصریح کرد: عوامل زیادی در این زمینه وجود دارند گاهی اوقات اساس سلطه زمینه‌ساز خشونت است و گاهی نیز فرد تمایل به آزار دیدن دارد و طرف مقابل نیز تمایل به رساندن آزار و خشونت دارد. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تاکید برای این که ظلم علیه زنان را نمی‌توان انکار کرد، گفت: گاهی اوقات نیز مظلوم با پذیرش ظلم اجازه بروز ظلم و خشونت را به ظالم می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که وضعیت زنان در ایران نسبت به پاکستان به مراتب بهتر است، گفت: این امر مستلزم افزایش فعالیت‌های اجتماعی در میان زنان ایرانی است ضمن این که حضور زن در جامعه با توجه به شرایط بیولوژیکی زحمات زیادی دارد اما این امر می‌تواند در جلوگیری از بروز خشونت موثر باشد.

معین افزود: خشونت منافع زیادی را به همراه دارد اما اگر در پی براندازی آن هستیم باید جوانب و ابعاد مختلف را مورد بررسی قرار دهیم. گروهی از خانم‌ها به دلیل مخالفت‌های همسرانشان از کارکردن و فعالیت کردن در بیرون از خانه اجتناب می‌کنند یا تنها به خاطر جلب رضایت همسرشان و جلوگیری از بروز عصبانیت به خواسته‌های همسرانشان اهمیت بیش از حدی می‌دهند، همین امر می‌تواند در بعضی مواقع زمینه‌ساز بروز رفتارهای خشن از سوی مرد شود.

وی ضمن ابراز هشدار در رابطه با این موضوع که بخش پذیرنده خشونت از قربانی بودن امتیاز به دست می‌آورد، گفت: جامعه باید این مسائل را مدنظر قرار دهد چرا که این مساله قادر است خشونت علیه زنان را افزایش دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها