دکتر کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت : برخلاف دیگر کشورهای دنیا که منابع مالی کنترل بیماری ایدز در آنها اهدایی است ، برای پیشگیری و کنترل ایدز در جمهوری اسلامی ایران ، بودجه ای ثابت اختصاص داده شده است.
کد خبر: ۲۲۰۳۸۱

به گزارش واحد مرکزی خبر ، لنکرانی که روز دوشنبه در روز جهانی ایدز ، در جمع کارشناسان ، مسوولان و همچنین نمایندگان سازمانهای بین المللی مرتبط با ایدر سخنرانی می کرد، افزود : درمان رایگان و اعتقادات مذهبی و فرهنگ مردم ، از دیگر علل کنترل موفق این بیماری در کشور است.

وی با بیان اینکه ایران جزو 20 کشوری است که بیشترین هزینه را برای پیشگیری از «اچ آی وی» پرداخت می کند ، گفت : حتی در برنامه چهارم توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور نیز به موضوع کنترل و پیشگیری از ایدز اشاره شده است که این امر جزو افتخارات ایران محسوب می شود.

لنکرانی به برنامه جدید کنترل ایدز در ایران که از سال گذشته آغاز شده است اشاره کرد و افزود : برنامه های منسجمی برای آموزش غیر مستقیم ایدز به جوانان به ویژه در مدارس طراحی شده است که با دستیابی به منابع مالی نوآورانه ، اجرای آنها را آغاز می کنیم.

وی همچنین از هماهنگی های گسترده با سازمانهای جهانی کنترل ایدز اشاره کرد و گفت : هم اکنون جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای شورای اجرایی «unaids» یا دفتر کنترل ایدز سازمان بهداشت جهانی است.

وزیر بهداشت از همکاری بین بخشی سازمانها و نهادهای مختلف به ویژه شخصیت های دینی و فرهنگی کشور در گسترش فرهنگ پیشگیری از این بیماری که طاعون قرن نامیده می شود ، تقدیر کرد و گفت: خوشبختانه کنترل این بیماری حتی از طرف بخش قضایی کشور نیز مورد حمایت قرار گرفته است.

لنکرانی افزود : براین اساس در ایران هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی نمی تواند دیگری را مجبور به آزمایش کند ، جواب آزمایشات «اچ آی وی» محرمانه و شخصی است و کسی به جرم ابتلا به این بیماری محاکمه نمی شود .

بنا بر این گزارش همایش روز جهانی ایدز امروز همزمان با دیگر کشورها در سالن علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد .

در این همایش نماینده مقیم سازمان ملل متحد ، دکتر کات اوتسبی ، پیام دبیر کل این سازمان و همچنین آمبروجیو ماننتی نماینده دفتر سازمان بهداشت جهانی در جمهوری اسلامی ایران ، پیام مدیر منطقه ای این سازمان را قرائت کردند .

در این مراسم احمدی مقدم دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر ، مصری وزیر رفاه و تامین اجتماعی ، دکتر فقیه رییس سازمان بهزیستی کشور ، زنجیره ای معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان زندانها و اقدامات تامینی تربیتی کشور ، دکتر موسوی دبیر کل جمعیت هلال احمر و دکتر ضیاالدینی مدیر کل دفتر سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش سخنرانی کردند .

پاسخ ملی به اپیدمی ایدز ، نقش قانون گذاران در پیشگیری از ایدز ، فعالیت های سازمان بهزیستی در زمینه ایدز ، برنامه های کنترل اچ آی وی ایدز در زندانها ، برنامه های جمعیت هلال احمر در مبارزه با ایدز و آموزش و پرورش و آسیب های ناشی از «اچ آی وی» بر دانش آموزان مباحث این سخنرانی ها بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها