کوتاه از جهان

نگرانی سازمان ملل از شرایط غزه

جام‌جم آنلاین: بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی از اوضاع غزه از ایهود اولمرت،‌ کفیل نخست‌وزیری اسرائیل خواستار اجازه این رژیم برای ورود امدادگران سازمان ملل به نوار غزه شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، بان در تماس تلفنی با اولمرت نگرانی عمیق خود را نسبت به عواقب وضعیت رو به وخامت انسانی در غزه ابراز کرد. او قاطعانه از نخست‌وزیر اسرائیل خواست تا شرایط را برای تسهیل انتقال مایحتاج مردم غزه و اقلام مورد نیاز پرسنل سازمان ملل در این منطقه فراهم آورد.
کد خبر: ۲۱۸۱۹۳

پیوست محرمانه‌ای وجود ندارد

جام‌جم آنلاین‌: نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق با اشاره به اینکه تکلیف نهایی توافق‌نامه امنیتی را مجلس عراق مشخص می‌کند، تاکید کرد دولت به این تصمیم متعهد خواهد بود.

مالکی در گفتگو با شبکه العربیه گفت: مخالفان بی آن که از محتوای توافق‌نامه مطلع باشند از آن انتقاد می‌کردند و مثلا ادعا داشتند توافق‌نامه شامل پیوست‌های محرمانه است.

وی افزود: تاکید می‌کنم هیچ پیوست یا ضمیمه محرمانه‌ای در توافق‌نامه وجود ندارد و این توافق‌نامه شامل باقی ماندن پایگاه‌های نظامی در خاک عراق نیست.

نارضایتی روسیه از آمریکا

جام‌جم آنلاین: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته تاکید کرد کشورش از ضمانت‌های سیاسی واشنگتن به مسکو در مورد سپر موشکی راضی نیست.

به گزارش خبرگزاری روسی ریانوستی، لاوروف گفت: درباره ضمانت‌های سیاسی فرضی باید بگویم این ضمانت‌ها مرتبا به ما داده شده بی‌آنکه پشتوانه‌ای داشته باشد.

وی افزود: آمریکایی‌ها باید متعهد شوند سایت سومی در اروپا وجود نخواهد داشت. در این صورت نیازی به اقدام‌های نظامی -‌  فنی از سوی ما نیست.

پیشنهاد چلبی

جام‌جم آنلاین: احمد چلبی، رهبر کنگره‌ ملی عراق پس از دیدار با آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان این کشور با کم‌اهمیت توصیف کردن توافق‌نامه‌ امنیتی خواستار امضای یک توافق‌نامه‌ امنیتی با کشورهای همجوار عراق شد.

به گزارش رادیو آمریکایی سوای، چلبی گفت: حاکمیت عراق مافوق همه چیز قرار دارد و امنیت از حاکمیت نشات می‌گیرد، همانطور که رشد و توسعه نیز از حاکمیت ناشی می‌شود. وی افزود: مرجعیت بر این امر مهم تمرکز دارند و ما نیز به پیروی از ایشان بر موضوع حاکمیت عراق تاکید داریم و با اظهاراتشان در این خصوص موافق هستیم.

سخنرانی پردردسر پرز در آکسفورد

جام‌جم آنلاین: شیمون پرز، رئیس رژیم‌صهیونیستی که قرار بود در دانشگاه آکسفورد انگلیس سخنرانی کند با شعارهای ضداسرائیلی حاضران برای ایراد نطق خود با مشکل مواجه شد.

به گزارش ایسنا، دانشجویان آکسفورد با سر دادن شعارهای اعتراض آمیز علیه سیاست‌ها و برنامه‌های رژیم‌صهیونیستی اجازه سخنرانی به پرز ندادند.

دانشجویان معترض پرز را جنایتکار جنگی خواندند و خواستار پایان هر چه زودتر اشغالگری صهیونیست‌ها در فلسطین شدند.

گمانه‌زنی در مورد مرگ بن‌لادن

جام‌جم آنلاین: رابرت بائر، یک مقام سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به باراک اوباما، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا توصیه کرد دست از جستجوی اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده بردارد.

بائر در مطلبی که در مجله‌ آمریکایی تایم منتشر شده است، ادعا کرده بن‌لادن احتمالا مرده یا بسیار ضعیف شده است به گونه‌ای که تفاوتی بین مرده و زنده او نیست.

به اعتقاد بائر، ادامه تعقیب بن‌لادن در افغانستان و مرزهای مشترک افغانستان و پاکستان بدون تعیین مدت زمان معینی هیچ خدمتی به منافع آمریکا نمی‌کند.

تاوان آتش‌بس

جام‌جم آنلاین: محمود الزهار، از رهبران برجسته‌ حماس دیروز تاکید کرد آتش‌بس با اسرائیل هرگز رایگان نخواهد بود و هرکس که خواهان آتش‌بس است باید تاوانش را پرداخت کند.

به گزارش سایت اینترنتی فلسطین الیوم، زهار گفت: سرانجام تحریم شکسته خواهد شد و لکه‌ ننگ بر پیشانی کسانی می‌ماند که در این اقدام مشارکت داشتند. وی افزود: ما می‌دانیم که آتش‌بس هرگز مجانی نخواهد بود و تا آخرین لحظه بر این موضع پافشاری داریم که گروه‌های فلسطینی بر اساس شروط آ‌تش‌بس به آن پایبند هستند.

گشایش برای سیاهپوست‌ها

جام‌جم آنلاین: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا قصد دارد اریک هولدر 57 ساله را به عنوان اولین وزیر سیاهپوست دولت آمریکا در پست دادگستری منصوب کند.

هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک دیروز از انتصاب هولدر که فارغ‌التحصیل دانشگاه کلمبیا در نیویورک است و در سال‌های 1997 تا 2000 میلادی معاون وزیر دادگستری وقت آمریکا بود، خبر داد. نزدیکان اوباما می‌گویند او پست وزارت دادگستری را به هولدر پیشنهاد کرده که وی نیز از این پیشنهاد استقبال کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها