پس از انجام اصلاحاتی از سوی آمریکا

دولت عراق، توافق‌نامه امنیتی را تصویب کرد

گروه بین‌الملل: هیات دولت عراق روز گذشته طی نشستی توافق‌نامه امنیتیبغداد - واشنگتن را که به نیروهای آمریکایی اجازه می‌دهد تا 3 سال پس از ابطال مجوز سازمان ملل برای استقرار نیروهای خارجی در عراق به حضور خود در این کشور ادامه دهند، تصویب کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق با اعلام این خبر از حضور 28عضو کابینه در نشست دیروز برای رای‌گیری در مورد توافق‌نامه امنیتی خبر داد که در آن 27عضو کابینه به علاوه نوری مالکی، نخست‌وزیر به پیش‌نویس اصلاح شده توافق‌نامه امنیتی رای مثبت دادند.
کد خبر: ۲۱۷۴۳۹

اعضای کابینه عراق 37 نفر است و مشخص نیست چرا 9 تن از اعضای کابینه در نشست روز گذشته حضور نداشتند اگرچه به ظاهر برخی از آنها در سفرهای خارجی بودند. مصوبه هیات دولت عراق عصر دیروز و بدون هیچ وقفه زمانی‌ تقدیم پارلمان 275 عضوی عراق شد تا آن را به رای قانونگذاران عراقی بگذارد.

کابینه عراق یک روز پس ازاظهارات آیت‌الله علی سیستانی، مرجع عالی شیعیان عراق که گفته بود در صورت موافقت هیات دولت و پارلمان عراق با توافق‌نامه امنیتی درصدد مخالفت با آن بر نخواهد آمد به تایید وزرای عراقی رسید.

متن پیش‌نویس که به تصویب دولت عراق رسید پس از ماه‌ها مذاکره و رایزنی بین نمایندگان دولت آمریکا و هیاتی عراقی نهایی شد. در این پیش‌نویس علاوه بر تعیین زمان عقب‌نشینی نیروها از عراق هیچ مصونیتی به سربازان آمریکایی و مقاطعه‌کاران طرف قرارداد ارتش آمریکا در عراق اعطا نشده است.

آنچنان که رسانه‌های غربی می‌گویند در پیش‌نویس مصوب، سال 2011 به عنوان زمان فراخوان نیروهای آمریکایی از عراق تعیین شده و دادگاه‌های عراقی ازحق محاکمه و رسیدگی به جرایم سربازان آمریکایی در زمانی که در حال انجام ماموریت نیستند و درخارج از پایگاه‌های آمریکا به سر می‌برند، برخوردار شده‌اند. علاوه بر این در توافق‌نامه حق استفاده ارتش آمریکا از خاک عراق برای انجام عملیات نظامی علیه کشورهای دیگر نیز از آمریکایی‌ها سلب شده است.

ادامه اختلافات

باوجود تصویب توافق‌نامه امنیتی درکابینه عراق و عبور آن از اولین خوان به نظر می‌رسد اختلاف نظر بر سر این توافق‌نامه همچنان به قوت خود باقی است.

در حالی که هواداران این توافق‌نامه ادعا دارند تصویب آن برای حفظ نیروهای آمریکایی در عراق تا زمان بسط کنترل ارتش و دستگاه‌های امنیتی برهمه مناطق کشور ضرورت داد برخی جناح‌ها معتقدند تصویب این توافقنامه به منزله ادامه دخالت‌های آشکار و نهان آمریکایی‌ها در عراق برای حداقل 3 سال دیگر است.

جریان صدر یکی از اولین گروه‌های سیاسی عراقی بودکه دیروز به مخالفت با مصوبه دولت عراق برخاست. احمد مسعودی، ‌سخنگوی جریان صدر روز گذشته تاکید کرد تصویب توافقنامه امنیتی در هیات دولت اهمیتی ندارد چون در پارلمان با مخالفت نمایندگان مردم مواجه می‌شود. علاوه بر جریان صدر گروه‌های سیاسی مستقل عراقی هم به انتقاد از این توافق‌نامه پرداخته‌اند. 

نظر آیت‌الله سیستانی درباره توافق‌نامه امنیتی

آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق موافقت خود را با امضای توافق‌نامه در گرو رضایت همه اقشار و جریانات مختلف جامعه این کشور و دستیابی به توافقی ملی در این رابطه دانست.

علی الادیب، رئیس فراکسیون ائتلاف واحد عراق دیروز پس از دیدار با آیت‌الله سیستانی و مطلع کردن ایشان از پیش‌نویس توافق‌نامه بغداد - واشنگتن در گفتگو با روزنامه عراقی الصباح، ‌ارگان رسمی دولت عراق گفت:  آیت‌الله سیستانی اعتقاد دارد مسئولیت مقامات و فراکسیون‌های سیاسی بررسی کامل توافق نامه است و حفظ حاکمیت ملی و استقلال عراق به عنوان ضرورت باید در آن لحاظ شود.

وی افزود: آیت‌الله سیستانی رضایت خود را از امضای توافق‌نامه در گرو موافقت همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی جامعه عراق و تحقق توافق ملی درباره آن می دانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها