
تهیه و تنظیم راهبردها و سیاستها در زمینه بازیها رایانهای برای ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامهریزی و طراحی کلان در زمینه این بازیها در ابعاد مختلف تفریحی، آموزشی و کمک آموزشی، تدوین سیاستهای حمایتی و تشویقی در زمینه تهیه، تولید، واردات، صادرات و توزیع بازیهای رایانهای توسط بنیاد و بخش خصوصی به منظور ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعریف سیاستهای مناسب برای مقابله با بازیهای مضر و مخرب از وظایف اصلی این بنیاد است.
استفاده از ظرفیتهای داخل و خارج از کشور به منظور رشد و ارتقای صنعت بازیهای ویدئویی و رایانهای، تدوین استانداردهای لازم برای بررسی کمی و کیفی واردات و صادرات محصولات بازیهای رایانهای، تلاش در راستای تامین حقوق مادی و معنوی تولیدکنندگان و مصرفکنندگان بازیهای رایانهای، برنامهریزی و حمایت از اجرای دورههای آموزشی و پژوهشی مورد نیاز با هدف تقویت مبانی نظری، علمی و کاربردی اسلامی و ایرانی در حوزه بازیهای رایانهای از جمله وظایف دیگر این بنیاد محسوب میشود.
انتخاب مناسب
گاهی گریزی از انجام بازی رایانهای توسط کودک نیست. در این شرایط و اگر قرار باشد کودک از بازیهای رایانهای استفاده کند باید بازی مناسب با سن و شرایط او از سوی والدین انتخاب شود. بهتر است بازیهای تصویری خلاق که کودکان به وسیله آنها باید معماهایی را حل کنند، توسط والدین انتخاب شود همچنین اگر کودکان دسته جمعی با این ابزارها بازی کنند، بسیار بهتر است. این اسباب بازیها، زمانی مخرب خواهند بود که کودک به تنهایی برای ساعات طولانی، غرق بازی شود. بدترین بازیهای رایانهای، بازیهایی هستند که تصاویر آنها به طور مکرر بر صفحه ظاهر میشوند و کودک باید به تمام تصاویری که از برابر چشم وی میگذرند شلیک کند. روانشناسان به علت آسیبهای جسمی و روانی این بازیها توصیه میکنند از اینگونه بازیها کمتر در دسترس کودک قرار گیرد.
یک تهدید کننده جدی
بازیهای رایانهای به همان میزان که محبوب ترین بازی کودکان در این دوره لقب گرفتهاند، میتوانند به عنوان یک تهدیدکننده جدی برای سلامت روح و روان و جسم آنان نیز به شمار روند. روانشناسان همواره در بحث شکلگیری شخصیت رفتاری و گفتاری افراد به نقش ابزارهایی چون تلویزیون، کتاب و مطبوعات تاکید میکنند. اکنون با شکلگیری دنیای پیچیده بازیهای رایانهای هشدارها درباره آسیب پذیری شخصیت بچهها و تاثیرگذاری آن بر جامعه شدت یافته است.
به عقیده روانشناسان آن گونه که نسبت به نقش این بازیها در پرورش خلاقیت و شکوفایی ذهن و اندیشه کودکان و نوجوانان تاکید میشود، باید از عواقب ناشی از افراط در انجام بازیها و نامناسب بودن بازیها با سن آنها نیز هشدار داد.
در مجموع باید گفت این بازیها همچون بسیاری از مصادیق فناوری باید در مسیر صحیح و جایگاه واقعی خود قرار گیرند تا بتوانند سودمند واقع شوند در غیر این صورت میتوانند ضررهای بسیاری را در برداشته باشند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
دکتر حسن سبحانی، استاد دانشگاه تهران در گفتوگو با روزنامه«جامجم» مطرح کرد
عضو شورای خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگو با «جام جم» مطرح کرد
در گفتوگو با گردآورنده کتاب «قصه جریحهدار شد» مطرح شد