نهم اسفند انتخابات شوراها در سراسر کشور با حضور بالغ بر بیست میلیون رای دهنده به انجام رسید و ملت بزرگ ایران نمایندگان خود را برای اداره شهرها و روستاها انتخاب نمودند. امروز پس از انجام انتخابات و مشخص شدن نتایج آن می توان به بررسی آثار آن پرداخت .
کد خبر: ۲۱۲۷۶
1- براساس آمار منتشره توسط وزارت کشور قبل از انجام انتخابات ، واجدین شرایط رای دادن در این انتخابات 41میلیون نفر بودند که با حضور بیش از بیست میلیون نفر در انتخابات ، پنجاه درصد مردم در این انتخابات شرکت کرده اند و نسبت به نرم مشارکت در این گونه انتخابات که طبعا نسبت به انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری اهمیت کمتری دارد از نصاب قابل قبولی برخوردار است و چنانچه با سایر شرایط کشور سنجیده شود، باید نمره خوبی به انتخابات داد.
2- آمار مشارکت مردم در چند شهر مخصوصا شهر تهران کاملا هشداردهنده است که طبعا باید به عنوان پدیده اجتماعی قابل تامل کالبدشکافی شود ، اما برخی مولفه های آن آشکارتر است . در تهران به خاطر درگیری های شدید در داخل شورای شهر و تعویض های مکرر شهردار، در نهایت به انحلال شورای شهر تهران و عزل شهردار انجامید و این موضوعی نیست که مقبول مردم واقع شود. حتی رفتار شورای شهر تهران به عنوان کلان شهر، متاسفانه تاثیر خود را در سایر شهرها نیز گذاشت . مهمتر از همه ، انحلال شورای شهر تهران در یک ماه مانده به انتخابات شوراها توسط وزارت کشور اقدامی بی موقع و مایوس کننده ارزیابی می گردد. رهبر معظم انقلاب در ملاقات چند ماه قبل خود با هیات دولت تاکید کردند که انحلال شورای شهر اثر نامطلوب بر انتخابات خواهد گذاشت که متاسفانه بی توجهی مسوولان امر ، تحقق همین پیش بینی را نشان داد.
3- در سالهای اخیر که بحث توسعه سیاسی محور برخی از جریان های سیاسی مطرح می شد در پروسه دنیاطلبی و تمامیت خواهی حزب خاصی خلاصه شد و فضای کشور را میدانگاه نزاع های سیاسی کردند به طوری که نمود اصلی شورای شهر تهران بر خلاف فلسفه وجودی آن (کار برای مردم) به عرصه بدگویی ها و اتهام زنی اعضای شورا نسبت به یکدیگر و شهردار تهران بدل شد و گرایش تمامیت خواهی حزب حاکم به قدری بود که همه احزاب دوم خردادی هم پیمان خود را طرد کرده ، در انتخابات شوراها حاضر به دادن لیست مشترک نگردید. چنین فضای سیاست زده ای باعث شد مردم احساس کنند این گروه به جای عمل به شعار پناه برده ، در حاکمیت جز جنگ و دعوا برای قدرت طلبی چیزی را جستجو نمی کند. برخی از کسانی که امروز بسیار از حضور کمرنگ مردم در تهران اظهار نگرانی می کنند و کسانی از عدم استقبال مردم تهران مضطرب شده اند این سوال را از خود نمی کنند که این وضع معلول چیست؛ مگر شورای شهر و شهردار تهران که با اقدامات خود مردم را مایوس کردند از یک طیف نبود؛ به نظر می رسد یک گروه سیاسی باز هم اشتباه گذشته را تکرار می کند.
4- از عجایب روزگار این است که عدم مشارکت مردم تهران بخاطر عملکرد بد شورای شهر و شهردار تهران ، به پای نظام گذاشته می شود. آمار وزارت کشور می گوید که در اکثر شهرها مشارکت مردم در انتخابات بیش از 60درصد بوده است و اگر جمع آرا بدون شهر تهران را مدنظر قرار دهیم ، مشارکت مردمی حدود 60درصد بوده است . چرا وجه مثبت این اتفاق را نمی بینیم؛
5- به حزب مشارکت و سایر گروههای همسو با آن توصیه می شود با منتخبان مردم همکاری نمایند تا این شورا بتواند در فضای معقول خدمت کند. ضمنا همه ما باید به تبلیغات رسانه ای غربی در چند روز اخیر توجه کنیم تا در داخل همنوا با بیگانگان ، مردم را مایوس نکنیم ، دیروز نیز رئیس جمهوری به این نکته مهم تاکید داشتند که عده ای سیاهی و نفرت را بر چهره انقلاب ترسیم می کنند. ضروری است در این مواقع حساس ، گروهها مرز خود را با دشمنان مشخص کنند و از اهتمام مردم در انتخابات شادمان باشند نه این که به دلیل عدم استقبال مردم از احزاب خود، بر انتخابات خرده گیرند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها