روزنامه بالتیمور سان خبر داد : آمریکا در سال مالی جاری بودجه امور اطلاعاتی و جاسوسی خود را 4 میلیارد دلار افزایش داد.
کد خبر: ۲۱۲۳۳۵
به گزارش فارس و به نقل از روزنامه "بالتیمور سان"، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که بودجه جاسوسی آمریکا در سال مالی 2008 که تا 30 سپتامبر سال بعد خاتمه می‌یابد 4 میلیارد دلار به نسبت 2007 افزایش پیدا کرده است.

به نوشته این روزنامه، هزینه‌های اطلاعات راهبردی از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، نهاد امنیت ملی و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی در سال مالی 2008 به رقم 5/47 میلیارد دلار رسیده در حالی که این رقم در سال گذشته 5/43 میلیارد دلار بوده است.

بالتیمور سان افزود: «اکثر این پول صرف شنود مکالمات و خطوط ارتباطی و عملیات شنود در داده‌های با سرعت بالای سازمان امنیت ملی می‌شود که مقر آن در "فورت مید" قرار دارد. این بودجه همچنین صرف عملیات شناسایی تصویری ماهواره‌ای و جمع‌آوری و پردازش داده‌ها از سوی عوامل سیا، اداره انتظامی مواد مخدر،‌ وزارت خزانه‌داری و دیگر نهادها می‌شود.

اختصاص این بودجه جاسوسی تا سال 2007 بسیار محرمانه بود و شامل بودجه‌هایی نمی‌شد که در امور جمع‌آوری اطلاعات تاکتیکی نظامی و تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته توسط نیروهای مسلح و پنتاگون، صرف می‌شدند.

کنگره آمریکا در سال 2007 اعلام این بودجه اختصاصی را با توجه به توصیه‌های کمیسیون 11 سپتامبر الزامی کرد.

تا پیش از سال 2007 میزان این بودجه تنها دو بار برملاء شده بود. مورد اول به سال 1997 و پس از تصویب قانون آزادی اطلاعات توسط فدراسیون دانشمندان آمریکایی باز می‌گردد که در آن زمان بودجه جاسوسی آمریکا 6/26 میلیارد دلار اعلام شد. در سال 1998 نیز این بودجه به طور داوطلبانه از سوی دولت اعلام شد و معادل 7/26 میلیارد دلار بود.

"مایک مک‌کانل" مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفت که اطلاعات درباره بودجه انتشار نخواهد یافت چرا که این امر امنیت ملی را به خطر خواهد انداخت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها