دوازدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس 28 آبان ماه در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می شود.
کد خبر: ۲۱۲۰۳۲

به گزارش ایرنا محمد رضا سنگری دبیر علمی دوازدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس امروزسه شنبه در جمع خبرنگاران، گفت: در جشنواره امسال 398 کتاب شرکت داده شده که در 13 گروه توسط داوران بررسی و داوری می شود.

وی افزود : در این دوره از جشنواره در حوزه خاطره 110 اثر ، زندگی نامه داستانی 51 اثر ، حوزه داستان 39 اثر ، تحقیق اجتماعی 14 اثر ، تحقیق ادبی 10 اثر ، جنگ و زندگی نامه 34 اثر، شعر کودک 17 اثر، تحقیق نظامی و سیاسی 12 اثر ، حوزه هنر 20 اثر ، داستان کودک 11 اثر ، شعر 52 اثر ، ترجمه 3 اثر و طراحی جلد 398 اثر شرکت دارند.

دبیر علمی دوازدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس یادآور شد که در این دوره نسبت به سال گذشته آثار از نظر کمی و کیفی ارتقا پیدا کرده و به ویژه در عرصه شعر کودک ، خاطره و حوزه هنر و کل تعداد کتاب های شرکت کننده شاهد پیشرفت های زیادی هستیم.

وی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار بخش ترجمه نیز به بخش های جشنواره اضافه شده ، گفت که امسال تنها سه اثر به جشنواره ارسال شده است که می توان گفت که وضعیت ترجمه در عرصه کتاب های دفاع مقدس تراژدیک است و باید در این عرصه کار جدی انجام شود.

سنگری در مورد داوران این دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس گفت : سرداوران این دوره از متخصصان و کارشناسان انتخاب شده اند که از آن جمله می توان به " راضیه تجار" در بخش داستان ، " کامران پارسی نژاد " در بخش تحقیق ادبی ، "جعفر ابراهیمی "( شاهد ) در بخش شعر کودک ، " احمد عرب لو " در بخش داستان کودک و " علیرضا ذاکری " در بخش گرافیک و طراحی جلد اشاره کرد.

سنگری در عین حال تاکید کرد که در عرصه کتاب های دفاع مقدس نیازمند حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم و با توجه به راه اندازی رشته کارشناسی ارشد ادبیات مقاومت در دانشگاه کرمان باید در حوزه ادبیات دقاع مقدس اندوخته های علمی و فرهنکی بیشتری توسط کارشناسان جمع آوری و ارائه شود.

همچنین سید "محمد میرکاظمی " دبیر اجرایی دوازدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس در این نشست مطبوعاتی اعلام کرد که براساس داوری های انجام شده تاکنون از میان 398 کتاب ، 44 کتاب جایزه رتبه برتر شدند و در مراسم این دوره از کتاب سال دفاع مقدس تقدیر می شود .
به گفته وی در مراسمی که در روز 28 آبان ماه در تالار اندیشه با حضور مقامات فرهنگی برگزار می شود ، چهار عنوان کتاب مقام اول ، 8 عنوان کتاب مقام دوم و 8 عنوان کتاب مقام سوم را کسب کردند و 24 کتاب نیز مورد تقدیر قرار می گیرند. علاوه براین از سه نفر به عنوان خادمان نشر کتاب دفاع مقدس تجلیل می شود.

سال گذشته مراسم انتخاب و معرفی بهترین کتاب های دفاع مقدس با حضور دکتر " محمود احمدی نژاد " رییس جمهوری در موسسه فرهنگی وهنری سید الشهدا( ع ) برگزار شد.

وی افزود : امسال از ناشران کتاب دفاع مقدس در این مراسم تقدیر نمی شود و براساس سیاستگذاری های انجام شده ، مراسم تقدیر از ناشران به شکل دوسالانه برگزار می شود و این مراسم قرار است در سال آینده برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد که در این دوره 45 درصد کتاب های شرکت کننده مربوط به ناشران خصوصی ، 47 درصد مربوط به ناشران دولتی و 7 درصد مربوط به ناشران نیمه دولتی بوده است.

میرکاظمی ، آراستگی ظاهر و نوع چاپ ، رعایت اصول ساختاری و نگارشی ، خلاقیت و ابداع و نوآوری ، دورن مایه و پیام اثر و رعایت اصول ترجمه و استناد را از جمله معیارهای داوری در این دوره از انتخاب بهترین کتاب سال اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها