سیدمحمد خاتمی ، رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار فیدل کاسترو ، رئیس جمهوری کوبا، گفت : هدف امریکا از حمله احتمالی به عراق ، دستیابی به منابع نفت و انرژی منطقه است .
کد خبر: ۲۱۰۰۲
خاتمی در این دیدار که روز گذشته در حاشیه نشست سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در کوآلالامپور پایتخت مالزی انجام شد ، بااشاره به مخالفت های جهانی با حمله نظامی امریکا به عراق ، گفت : اقدام یکجانبه و حمله نظامی علیه عراق به نفع هیچیک از کشورها حتی خود امریکا نیست . خاتمی خاطرنشان کرد: سیاست های نادرست دولتمردان امریکا موجب تقویت افراط گرایی در سطح جهان شده است . رئیس جمهوری بااشاره به زمینه های همکاری دوجانبه میان ایران و کوبا، خواستار بهره گیری از ظرفیت ها و توانایی های دو کشور برای گسترش مناسبات تهران - هاوانا شد. در این دیدار که در فضایی صمیمانه صورت گرفت ، کاسترو، رئیس جمهوری کوبا بااشاره به تحولات جهانی و سیاست های امریکا در جهان ، گفت : کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها از سیاست های امریکا خسته شده اند. کاسترو به تلاشهای کوبا برای دستیابی به پیشرفت در زمینه های مختلف اشاره کرد و گفت : ایران می تواند در توسعه فعالیت های علمی ، اجتماعی و اقتصادی کشورهای امریکای لاتین نقش مثبت و بسزایی ایفا کند. حجت الاسلام سید علی اکبر محتشمی پور، فرستاده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران ، سه شنبه در بیروت با رئیس جمهوری لبنان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که مسعود ادریسی ، سفیر ایران در لبنان و هیات همراه محتشمی نیز حضور داشتند ، پیام کتبی خاتمی رئیس جمهوری اسلامی ایران تسلیم سپهبد امیل لحود شد.
در ارتباط با بحران عراق
خرازی : با امریکا هیچ توافقی نداشته ایم
در همین حال کمال خرازی ، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در کوآلالامپور گفت : ایران در ارتباط با عراق تماس و مشورتی با واشنگتن نداشته است . به گزارش رویتر، او در پاسخ به این پرسش که آیا ایران نگران اقدام امریکا نیست ، گفت : ایران چنین نگرانی هایی ندارد، زیرا شرایط ایران بسیار متفاوت است ، حتی واشنگتن نیز اذعان کرده است ایران یک سیستم دمکراتیک مردمی دارد. وزیر امورخارجه ایران سیاست ایران را در ارتباط با انرژی هسته ای کاملا شفاف عنوان کرد و گفت : همه سایتهای ایران ، زیرنظر آژانس بین المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل متحد قرار دارند و هرگونه سایت جدید نیز زیرنظر آن خواهد بود. او با بیان این که ایران با تصمیم گیری از بیرون ، برای تغییر حکومت عراق موافق نیست ، گفت : مردم عراق این حق طبیعی را دارند که سرنوشت و آینده خود را رقم بزنند و باید حمایت شوند. خرازی گفت : ما از رژیم عراق خرسند نیستیم ، زیرا خسارت ها و صدمات بسیاری از دولت عراق متوجه ایران شده است ، اما تغییر رژیم ، با دخالت دولت خارجی قابل قبول نیست . وزیر امورخارجه ایران گفت : در صورت وقوع جنگ در عراق ، ایران از تمامیت ارضی خود دفاع می کند و به داخل عراق نیرو نمی فرستد. او گفت : توافقی برای ورود هواپیماهای امریکایی و انگلیسی به حریم هوایی ایران وجود ندارد و در این صورت ، ما به علت نقض حریم هوایی خود بر پایه قوانین بین المللی عمل می کنیم .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها