مکمل‌ها محصولاتی هستند که به صورت خوراکی وارد بدن می‌شوند و شامل ترکیبات غذایی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، قرص، کپسول، ژل نرم و پودر شربت و موادی هستند که وقتی مواد غذایی نتواند در تامین نیازهای یک فرد، کامل عمل کند، کامل‌کننده نیازهای سلولی انسان به ویتامین ها یا املاح هستند.
کد خبر: ۲۰۹۲۸۳

در حقیقت پزشکان مکمل‌های غذایی را با توجه به جنبه‌های فرد شامل وضعیت سلامت، رشد، سن و عوامل دیگر تجویز می‌کنند.

در چند دهه اخیر بتدریج در کشورهای توسعه یافته و بعدها در سایر کشورها و اخیرا با شتاب فزاینده در کشورمان، مصرف مکمل‌ها رو به فزونی گذاشته است و علت اصلی تولید مکمل‌ها نیاز انسان‌هاست، بخش زیادی از مکمل‌های غذایی با هدف کمک به ارتقای سلامت افراد تهیه می‌شود و از این نظر تولید این محصولات خود ارزش بالایی دارد.

مکمل‌های غذایی خصوصا در مناطق محروم که سوء‌تغذیه رواج دارد و هنگام وقوع بحران‌های طبیعی مثل زلزله و سیل که ممکن است مردم منطقه‌ای را برای مدتی در معرض خطر کمبود تغذیه قرار دهد، بسیار حیاتی و ارزشمند است.

علاوه بر این، با توجه به افزایش امید به زندگی، مکمل‌ها اگر درست مصرف شوند می‌توانند تا حد زیادی به توانمندی بهتر افراد در سال‌های بعدی زندگی کمک کنند.

برای مثال در بسیاری از کشورها مصرف مکمل کلسیم همراه ویتامین D به صورت همگانی توصیه می‌شود، نباید فراموش کنیم که تغذیه مناسب اصل است، ولی اگر به دلایلی تغذیه ما نتواند نیازهای ما را تامین کند مصرف مکمل‌ها ضروری و حیاتی هستند. این مواد همانند داروها اگر درست و صحیح مصرف نشوند، عوارض خود را دارند.

در تجویز مکمل‌هایی که باید با نظر پزشک صورت گیرد، منافع مکمل در مقابل ضرر و زیان احتمالی سنجیده می‌شود و اگر منافع آن بیش از ضرر احتمالی باشد، تجویز می‌شود.

مصرف خودسرانه مکمل‌ها درست نیست، مگر در مواردی که تحقیقات در مورد یک مکمل تبدیل به یک برنامه کشوری مورد تایید وزارت بهداشت شده باشد.

دادن مکمل ویتامین A و D به صورت قطره به کودکان از 15 روز بدو تولد که دستورالعمل کشوری دارد، واجب است و کودک در صورت عدم دریافت، ممکن است دچار سوء‌تغذیه و مشکلات بعدی آن شود.

بر اساس تحقیقات کشوری تمام گروه‌های سنی کودکان زیر 6 سال و زنان باردار در کشور از کمبود روی رنج می‌برند و 41 میلیون نفر در کشور کمبود ویتامین2 B دارند و شیوع پوکی استخوان به زیر 35 سال در کشور کاهش یافته است.

آمارهای فوق نشان می‌دهد که مکمل‌های غذایی می‌توانند در پیشگیری از سوءتغذیه موثر باشند، اما این مساله مهم است که آنها را از کجا باید تهیه کرد.

دکتر هدایت حسینی، مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، خوراکی و بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: مکمل‌های غذایی موجود در بازار 2 دسته هستند: مکمل‌های قانونی و غیرقانونی که ممکن است مردم نتوانند مکمل‌های غذایی قاچاق را تشخیص دهند، بنابراین مردم فقط این مکمل‌ها را از داروخانه‌ها تهیه کنند.

وی به تعرفه گمرکی واردات مکمل‌های غذایی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: برخی بیماران هستند که امکان مصرف غذاهایی را ندارند و نیازمند مکمل‌های غذایی خاص هستند و چون این مکمل‌ها وارداتی هستند ما با کاهش تعرفه 4 درصد واردات این مکمل‌ها موافق هستیم، اما درباره بقیه مکمل‌های غذایی تعرفه‌های موجود منطقی است و مشکلی وجود ندارد.

در عین حال افزایش تعرفه گمرکی منجر به افزایش ورود مکمل‌های غذایی قاچاق به کشور نشده است و در زمان حاضر به علت نظارت وزارت بهداشت، مکمل‌های غذایی قاچاق در بازار در حداقل ممکن است.

در حال حاضر اسامی 500 قلم مکمل غذایی، 200‌پروانه ساخت مکمل‌های غذایی و 150 تولیدکننده خارجی در کشور به ثبت رسیده است.

در حال حاضر بیش از 25 شرکت تولیدکننده و 90 شرکت واردکننده مکمل‌های غذایی در کشور وجود دارند و شهروندان باید هنگام خرید محصولات به برچسب فارسی مورد تایید وزارت بهداشت و نام تولیدکننده یا واردکننده توجه کنند.

دکتر حمیدرضا بهشتی، رئیس اتحادیه مکمل‌های غذایی، رژیمی و گیاهی کشور نیز در این خصوص می‌گوید: هرگونه ناهنجاری تغذیه‌ای ناشی از کمبود ریزمغذی‌ها در بدن منجر به سوءتغذیه می‌شود و باعث افزایش عفونت و کاهش توانایی سیستم ایمنی بدن می‌شود که این امر می‌تواند عامل بروز بیماری‌های مختلف باشد.

وی با بیان این‌که بیش از 80‌درصد مکمل‌های غذایی وارد شده به کشور قاچاق و از نوع تقلبی نیست، ادامه می‌دهد: بسیاری از افراد تصور می‌کنند این نوع مکمل‌ها ورزشی و انرژی‌زا هستند در حالی که این طور نیست و هر مکملی که به کشور وارد یا تولید می‌شود، مورد تست آزمایشگاهی قرار می‌گیرد و بر اساس طرح کنترل کیفیت محصول در بازار به صورت مستمر نمونه‌برداری می‌شود.

فرهنگ‌سازی در جامعه برای مصرف مکمل‌های غذایی امری ضروری است و خوردن میوه‌هایی که سرشار از ویتامین هستند به طور روزانه در جبران کمبود ریزمغذی‌ها موثر است، اما به دلیل زندگی ماشینی یا عدم توانایی در خرید میوه‌ها مکمل‌ها جایگزین مناسبی برای حل این مساله هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها