لی بویر ، بازیکن 26ساله و سابق باشگاه لیدزیونایتد ، با دریافت تنها 100هزار پوند به باشگاه وستهام یونایتد پیوست تا موجبات اعتراض گسترده هواداران این باشگاه انگلیسی را فراهم کند.
کد خبر: ۲۰۸۹۷
او که طی 9فصل بازی در لیدز 75کارت زرد دریافت کرده بود ، با حضور در باشگاهی که تعداد اقلیت ها و رنگین پوستانش پرشمارتر از سایر تیمهای لیگ برتر است ، انزجار هواداران آسیایی و رنگین پوست ورزشگاه آپتن پارک را برانگیخت . بعد از انتقال بویر از لیدزیونایتد به وستهام ، نامه های اعتراض آمیز فراوانی به دفتر باشگاه وستهام ، شهردار لندن و وزیر فرهنگ انگلستان ارسال شد و مقامات محلی آپتن پارک نیز اعلام کرده اند که فعالیت هایی علیه لی بویر، به دلیل دیدگاه ها و اعتقادات نژادپرستانه اش انجام می دهند. آنها در نامه های خود به ترانس براون - رئیس باشگاه وستهام - خواستار محکوم کردن اعتقادات نژادپرستانه شدند ، چرا که 60درصد هواداران وستهام را غیر انگلیسی های رنگین پوست تشکیل می دهند. گرادو، نماینده جنبش حقوق بشر سازمان ملل در انگلیس نیز بشدت به این انتقال اعتراض کرد و گفت : این انتقال ، تلاشهای وستهام در تمامی سالهای فعالیتش برای مقابله با نژادپرستی - به عنوان باشگاهی که طلایه دار مبارزه با نژادپرستی است - را به مسخره می گیرد. آنچه به کمک همکاری نزدیک تمام رنگین پوستان منطقه در طول سالهای طولانی به دست آمده است ، با این نقل و انتقال به باد دهن کجی گرفته شد. گرادو در ادامه افزود: این سالها بویر، پیام آور نفرت و نماد نژادپرستی در سراسر جزیره بوده ، اما وستهام با جذب او دست به یک اقدام عجیب زده است . در پایین نامه اعتراض آمیز هواداران باشگاه وستهام نیز این جملات آمده است : ما نمی دانیم در روزهایی که وستهام در سراشیبی سقوط از لیگ برتر قرار دارد، چرا باید با این انتقال موجبات چند دستگی و از دست دادن بسیاری از هوادارانش را فراهم نماید؛! ما تماشاگران رنگین پوست وستهام ، تا زمانی که لی بویر در این باشگاه بماند به آپتن پارک نخواهیم رفت تا مبادا درصدی از 40پوندی که بابت هزینه بلیط می پردازیم ، به جیب این بازیکن برود.البته علاقه ما به باشگاه محبوبمان کم نخواهد شد و همچنان برای این تیم آرزوی موفقیت می کنیم و امیدواریم بویر هم هر چه زودتر از اینجا برود تا وستهام با وجود هواداران بیشتری برای بقا در لیگ برتر تلاش کند.
کارنامه سیاه لی بویر
لی بویر در سال 1977به دنیا آمد. 17سال بعد، با پیوستن به تیم چارلتون اتلتیک قدم به دنیای پرهیاهوی فوتبال گذاشت .او نخستین بازی رسمی اش را مقابل سونیدون در جام اتحادیه انجام داد و اولین محرومیت بلندش را هم در پایان همان فصل چشید؛ چرا که از مواد نیروزا استفاده کرده بود. سال 1996 اولین بازی اش را برای تیم امید انگلستان انجام داد و بعد از درخشش در این تیم و همچنین باشگاه چارلتون با نظرتری ونبلز، به تیم بزرگسالان انگلستان دعوت شد و در جولای همان سال ، با مبلغ 7/2میلیون پوند به جمع لیدز یونایتدی ها پیوست . لی بویر در دسامبر همان سال به دلیل درگیری در خارج ورزشگاه ، از سوی کمیته انضباطی لیگ برتر 2500پوند جریمه شد. این بازیکن حاشیه ای و بداخلاق در سال 1998 با ترک تیم زیر 23سال انگلستان توسط گراهام تیلور، سرمربی این تیم ، اخراج شد تا باز هم در متن اخبار جنجالی فوتبال جزیره قرار بگیرد. بویر در سال 1999 با دریافت 11کارت زرد از سوی اتحادیه فوتبال انگلستان 7500پوند جریمه شد. در سال 2000 یک دانشجوی پاکستانی با شکایت از لی بویر و جاناتان وودگیت بیان کرد که توسط این دو نفر به شدت شکنجه شده و آنها3دنده ، یک پا و بینی او را شکسته اند. در پایان همان فصل ، او با دریافت 14کارت زرد به عنوان خشن ترین بازیکن تاریخ جزیره برگزیده می شود. در آوریل سال 2000 که لیدز در چارچوب بازیهای جام قهرمانی باشگاه های اروپا برای دیدار با گالاتاسرای ترکیه در استانبول سفر کرد، دو هوادار لیدز توسط تماشاگران ترکیه ای کشته شدند که بعدها قاتلان ، علت این امر را حضور لی بویر در شهرشان اعلام کردند. به دنبال این گفته اتحادیه فوتبال انگلستان نیز تا اطلاع ثانوی حضور لی بویر را در تیم ملی انگلستان منتفی دانست و نام او را در لیست سیاه نوشت . در 21آگوست سال 2001 بویر با تکلی خطرناک روی پاتریک ویه رای سیاهپوست و فحاشی علیه او، باز هم به اعتقادات نژادپرستی اش صحه گذاشت . او در آن دیدار اخراج شد و از سوی کمیته انضباطی اتحادیه فوتبال انگلستان نیز برای 3جلسه از همراهی تیمش محروم شد. در 14دسامبر و در کمال تعجب ، با نفوذی که باشگاه لیدز بین قضات دادگاه محاکمه بویر برای شکایت دانشجوی پاکستانی داشت ، او از تمامی اتهامات مبرا شد، گرچه بعدها این افتضاح نیز برملا شد. در 18دسامبر، نام لی بویر در لیست فروش باشگاه لیدز یونایتد قرار گرفت . او در پنجم فوریه سال 2002 و در دیدار با آرسنال ، با آرنج به صورت اشلی کول و سول کمپل سیاهپوست کوبید و اتحادیه فوتبال انگلستان نیز او را به 10هزار پوند جریمه نقدی محکوم کرد. در 12آوریل ، آسیایی ها علیه لی بویر و گرایش های نژادپرستی اش تظاهرات کردند. چند ماه بعد ، او با زدن ضربه ای خطرناک به جرالد ، بازیکن رنگین پوست مالاگای اسپانیا از سوی یوفا محروم شد و بالاخره این که در ژانویه سال 2002 طی انتقالی جنجالی به باشگاه وستهام یونایتد پیوست .
رضا پورعالی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها