لوئیجی دل نری از شگفتی ساز فوتبال اروپا می گوید

حقیقت آن است که تیم فوتبال کیه وو شروع خوبی را در فصل جاری نداشت و این هم یک واقعیت است که کیه وو در دهه اول بهمن ماه و در دو مسابقه متوالی اش در برابر یوونتوس و پروجا ضعیف ظاهر شد
کد خبر: ۲۰۸۳۴

و به هر دوی این حریفان باخت . اما در این حد فاصل و در سایر هفته های لیگ فوتبال ایتالیا (سری آ) کیه وو همانی بود که فصل پیش نیز جلوه کرده و همان تیم بسیار مقاومی بود که در دو سال اخیر اسباب حیرت تمام جامعه فوتبال اروپا شده است . باخت خانگی 4-1 در برابر یووه در یکی از بدترین شبهای کیه وو طی دو فصل اخیر شکل گرفت و در برابر پروجا (تیم رحمان رضایی) نیز مردان لوئیجی دل نری می لرزیدند. اما لااقل از هفته چهارم تا هفته شانزدهم مسابقات کالچو ، همگان همان «کیه وو»یی را در میدان دیدند که شهره و زبانزد شده است : تیمی یکدست و بدون ستاره که می جنگد و هرگز از حرکت باز نمی ایستد و ترس به دلش راه ندارد و از نظر فن و بازی گروهی نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد. در نتیجه کیه وو طی 2سال اخیر رده های پنجم و ششم جدول رده بندی را به خود اختصاص داده است و اگر تصور کنیم که رسیدن به دو «بزرگ» شهر میلان ؛ یوونتوس و لاتزیو برای کیه وو و سایرین در حال حاضر امکان ندارد، باید پذیرفت و تاکید کرد که تکرار رتبه پنجمی فصل پیش خود یک دستاورد ستودنی خواهد بود.

حدس صحیح و غلط!
جالبتر این که به رغم در دست بودن پیشینه درخشان «کیه وو» طی فصل پیش باز هم بسیاری از کارشناسان حضور خوبی را برای این تیم متعلق به حومه شهر ورونا در فصل جاری پیش بینی نمی کردند. حدس آنها زمانی قویتر و ظاهرا صحیح تر جلوه کرد که کیه وو در 3بازی نخست خود در این فصل تنها 3امتیاز اندوخت و حتی در خانه اش به «بره شا» باخت . اما همه چیز دوباره عوض شد و اوج پرواز تیم دل نری در اواخر دیماه بود؛ موقعی که این تیم به زمین «آ.اس .رم» پا نهاد و با تک گل دقیقه  89 فده ریکو کاساتو» به پیروزی رسید. در آن هفته کیه وو با یوونتوس «هم امتیاز» شد و رتبه چهارم را در جدول تنها به دلیل تفاضل گل ضعیف تر به این رقیب سپرد و در هر حال فاصله اش در آن زمان با آ.ث .میلان و اینترمیلان صدرنشینان مشترک رقابت ها از 4امتیاز فراتر نمی رفت .
الاغ های پرنده!
به همین دلیل تقدیرها و تحسین ها از کار دل نری باز هم اوج گرفت . مردی که پس از درخشش خیره کننده کیه وو در فصل گذشته بسیاری از تیمهای بزرگ خواهان او شدند و حتی شایعات مربوط به انتصاب او به عنوان مربی جدید آ.اس . رم و جانشین فابیو کاپه لو همه جا را پر کرد. اما او در کیه وو ، تیمی که از سوی دوستان و دشمنان «الاغ های پرنده» (!) نامگذاری شده است و از شهرک و نقطه ای در ورونا می آید که سکنه آن فقط 2900نفرند، ماند و این باور را داشت و دارد که می توان این باشگاه را قهرمان لیگ ایتالیا کرد و زمان آن را هم نزدیک می داند.
نمی دانم ، اما...
دل نری در زمستان 2003 و در حالی که حداقل 14هفته از فصل جاری لیگ ایتالیا مانده است ، می گوید: ما می توانیم از آنچه هم که هستیم ، بهتر شویم و برای این مهم باید هم حتما روحیات و طرز فکر لازم را داشته باشیم و هم به همین شکل و روال فعلی به کارمان ادامه بدهیم . در حال حاضر به دقت نمی توانم برای شما توضیح بدهم که این تیم کجا ایستاده است و سقف توان و پرواز آن کجاست؛ اما بر این باورم که در این دو سال اوقاتی جادویی را پشت سرنهاده ایم و آن اوقات هنوز برای ما ادامه دارد. از همه عجیب تر آن که کیه وو همیشه با اختلاف زیادی تیم دوم شهر ورونا به حساب می آمد و فصل پیش برای اولین بار بود که بازی در لیگ دسته اول ایتالیا را تجربه می کرد و این که آن کارهای بزرگ را در همان فصل نخست صورت دهد ؛ یعنی چیزی نزدیک به اعجاز و این که در فصل دوم و مرتبه دوم حضور در لیگ همان کارها را تکرار کند و آن هم در شرایطی که همیشه تکرار یک موفقیت ورزشی بسیار سخت تر و مهمتر از مرتبه نخست تلقی می شود، یعنی خود اعجاز!
توازن و تعادل
دل نری اظهار می کند: درست است که تیمها و رقبای ما حالا بیشتر از گذشته با روش کار ما آشنا شده اند و شناخت بیشتری از ما دارند؛ اما این مساله تا به حال به ضرر ما تمام نشده است . ضمن این که عکس این قضیه نیز صدق می کند. یعنی تجربه شرکت ما نیز در دسته اول بیشتر از سابق شده است و آگاهتر از گذشته شده ایم و فزونتر می دانیم که چه باید بکنیم و به کدام سو باید برویم . البته هیچ راز و حرف و راه خاصی در کار و نحوه حضور ما در میدان وجود ندارد. فقط باید یک روش و روال خوب کاری را پیاده کنیم تا بازیکنان بتوانند با استفاده از آن ، خوب و زیاد کار کنند. همچنین باید در تیم ، توازن و تعادل صحیح برقرار کرد و البته باید شانس هم بیاورید و یا حداقل این که بداقبال نباشید!
با این مردان
البته کیه وو اوجگیری نسبی مجددش را مدیون چیزهایی فراتر از شانس و اقبال ساده است . بگذارید بگوییم که : کریستیانو لوکاتلی باز هم درون دروازه در این فصل چهره ای خوب نشان داده است . نیکولا لگروتالی نیز در قلب خط دفاعی جا افتاده و یک رهبر واقعی برای این منطقه نشان داده است . اوژه نیو کورینی هم در خط میانی عالی عمل کرده و در خط آتش ، دل نری امثال اولیور بیرهوف آلمانی ، لوئیجی بگه تو، کاساتو، سرجیو پلیسیه و ماسیمو مارات زینا را در اختیار داشته است تا از بین آنها ترکیب دلخواهش را بیابد. با این حال کیه وو اصلا بدون مشکل هم نبوده است و می توان بحران به وجود آمده در این تیم را طی اواخر دیماه و نیمه اول بهمن ماه بیشتر نتیجه بعضی تنش های داخلی در کیه وو دانست . ابتدا مارات زینا با دل نری به بحث پرداخت و از سیستم های انتخابی او انتقاد کرد و به نیمکت ذخیره ها تبعید شد و سپس بیرهوف آلمانی و 35ساله که باید پرتجربه تر و درسی برای سایرین می بود ، بچگی کرد و در مسابقه با یوونتوس از زمین اخراج و دو جلسه محروم شد. در همین روزها بود که کیه وو در جام حذفی ایتالیا نیز با ارائه یک بازی بد دیگر با نتیجه سنگین 5-2 ، به آث . میلان باخت و یک ضربه بد روحی خورد. کنار زدن این ناکامی ها از ذهن و دوباره روی دور افتادن ، انرژی و توان و زرنگی زیادی را می طلبید و به چند روز زمان نیاز داشت که البته در دل نری و شاگردانش می توان آن را سراغ گرفت .
یک سیاست حساب شده
با وجود این از یاد نبریم که اکثر بازیگران کیه وو و مردانی که نامشان در سطور بالا آمد، تا قبل از حوادث امروز 2سال اخیر و حتی در زمان پیوند اولیه شان به این تیم ، کاملا ناشناخته بودند و تازه در این باشگاه شناسایی شدند و مورد توجه عموم قرار گرفتند. برخی از این نفرات تجربه شرکت چند ساله در لیگ های ایتالیا را دارند؛ اما همیشه در کیه وو یک سیاست حساب شده و دقیق برای گزینش نفرات و بازیکنان دایر بوده و مرعی و اجرا شده است .باز از زبان دل نری بشنویم که می گوید: این طور نیست که ما راحت و هر وقت لازم باشد و کسی را بخواهیم ، برویم بیرون و او را بخواهیم ، بعکس باید مطمئن باشیم آن کس و آن بازیکن مورد نظر دقیقا همانی است که می خواهیم ، بلکه باید اطمینان حاصل کنیم که آن فرد فوتبال را به گونه ای که ما می خواهیم ، به طور کامل می فهمد و به اجرا می گذارد و حتما در ترکیب و ساختمان کاری ما جا می افتد. این بازیکنان باید از برنامه باشگاه ها اطلاع کاملی داشته باشند و همیشه در حال تلاش و کوشش باشند.
فقط یک ناکامی
شاید تا این مقطع از فصل تنها ناکامی آزار دهنده برای کیه وو حذف شدن به دست ستاره سرخ یوگسلاوی در همان مرحله نخست جام یوفا باشد. با این حال دل نری مطمئن است که تیمش می تواند مرتبه بعدی از این نیز فراتر برود و قدمهای بیشتری را در پیکارهای اروپایی بردارد. باز به حرفهای دل نری گوش فرا می دهیم که می گوید: فایده این دو سال شرکت در رقابت های سطح اول ایتالیا و اروپا این بوده است که تجربه ما بیشتر شود و حالا اطلاعات و اشراف بیشتری در قیاس با گذشته داریم و می توانیم روی این فاکتور کار و سرمایه گذاری کنیم و نتیجه بگیریم و با شناختی که از دل نری و شاگردانش در دست است ، به دشواری می توان ادعای فوق را هم رد کرد. یادتان باشد راجع به کیه وو صحبت می کنیم .

وصال روحانی
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها