وزرای دفاع 26 کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شامگاه جمعه در جریان نشست خود در بوداپست، پایتخت مجارستان با صدور مجوز عملیات نیروهای غربی مستقر در افغانستان علیه قاچاقچیان مواد مخدر و شبکه‌های وابسته به آنان موافقت کردند.
کد خبر: ۲۰۸۱۰۲
به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز این توافقنامه تحت فشارهای شدید ایالات‌متحده که تاکید دارد تولید، قاچاق و تجارت تریاک در افغانستان که خاستگاه 90 درصد هروئین جهان است به منبعی برای تامین نیازهای مالی طالبان تبدیل شده است، بدست آمد.

نکته جالب در این توافق آن است که نیروهای خارجی مستقر در افغانستان فقط در صورت همراهی سربازان افغان و با کسب مجوز از دولت متبوع خود حق حمله به تاسیسات تولید تریاک و کاروان‌های قاچاق مواد افیونی را خواهند داشت. این بدان معناست که کشورهای حاضر در نیروی کمک به تامین امنیت افغانستان (ایساف) در صورت عدم تمایل از اقدام علیه قاچاقچیان معاف هستند.

اگرچه رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات‌متحده و جان گرادوی، فرمانده‌هان ناتو در این نشست بر تصویب این توافقنامه پای فشردند اما به نظر می‌رسد محتوای سند تصویب شده به دلیل سکوت در برابر وضعیت مزارع خشخاش که حلقه اول در زنجیره تولید مواد افیونی است را باید نمادی از ناتوانی اعضای ناتو در برخورد جدی با پدیده تولید و تجارت غیرقانونی مواد مخدر در افغانستان تلقی کرد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان آغاز حملات نیروهای ناتو علیه لابراتوارهای تولید تریاک و هروئین، هدف قرار دادن کاروان‌های مواد مخدر و تشدید برخورد با قاچاقچی‌ها به نارضایتی افغان‌های معمولی از حضور نظامیان خارجی در کشورشان دامن می‌زند.

براساس آمارهای منتشر شده از سوی دفتر مبارزه با جنایت و مواد مخدر سازمان ملل متحد (UNODC) نزدیک به 500 هزار خانوار افغان از محل مشارکت در کشت خشخاش و تولید مواد مخدر امرار معاش می‌کنند و هر یک به طور میانگین سالانه 2 هزار دلار از محل این فعالیت‌ها درآمد دارند.

یکی دیگر از مشکلات فراروی نیروهای ناتو برای مقابله با تولید و قاچاق مواد افیونی این است که آنها برای این اقدامات خود ناچار به اتکا بر اطلاعاتی خواهند بود که توسط دستگاه اطلاعاتی افغانستان و خبرچین‌های افغان تامین می‌شود. این در حالی است که افغان‌ها در گذشته ثابت کرده‌اند منبع قابل استنادی نیستند.

حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان که طی ماه‌های اخیر دولتش به فساد و ناکارآمدی متهم شده به رغم آن که پیشتر بارها به برنامه امحای مزارع خشخاش اعتراض کرده بود از این توافقنامه استقبال کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها