عملکرد بازرگانی خارجی کشور در نیمه نخست امسال؛

صادرات غیرنفتی 6/9 میلیارد دلار، واردات 30 میلیارد دلار

آخرین آمار عملکرد بازرگانی خارجی کشور، از تداوم رشد همزمان صادرات کالاهای غیرنفتی و واردات به کشور حکایت دارد. براساس آمار مقدماتی 6 ماهه نخست امسال، صادرات کالاهای غیرنفتی کشور با افزایش 38 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از 9 میلیارد و 680 میلیون دلار رسیده است.
کد خبر: ۲۰۷۲۲۹

طی همین مدت، واردات کالا به کشور نیز با افزایشی 36 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، رقم 29 میلیون و 800 هزار دلاری را پشت سر گذاشته است.

عمده صادرات کشور طی 6 ماهه نخست سال جاری شامل محصولات معدنی با 14/27 درصد از سهم ارزشی کل صادرات کشور رتبه نخست، محصولات صنایع شیمیایی یا صنایع وابسته به آن با 87/26 درصد سهم ارزشی رتبه دوم، فلزات معمولی و مصنوعات آنها با 51/9 درصد سهم ارزشی رتبه سوم، محصولات نباتی با 98/7 درصد سهم ارزشی رتبه چهارم و مواد پلاستیکی، کائوچو و اشیای ساخته شده از این مواد با 15/7 درصد سهم ارزشی رتبه پنجم صادرات کشور بوده است.

میزان صادرات میعانات گازی در این مدت 3414 میلیون و 61 هزار دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 25/25 درصد افزایش داشته است که بر اساس صورتجلسه تعیین تکلیف آمار صادرات فرآورده‌های نفتی مورخ 28 فروردین 1380 میعانات گازی که از سوی شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران و همچنین شرکت‌های تابعه آنها، به عنوان صاحب کالا اظهار شده است، در آمار صادرات غیر نفتی لحاظ نمی‌شود.

طبق جدول اقلام عمده وارداتی در 6 ماهه نخست سال 1387 به ترتیب ارزش دلاری کالا، بیشترین ارزش و سهم واردات در مدت مذکور مربوط به «بنزین» با 5/2 میلیارد دلار و 49/8 درصد سهم ارزشی است.  «شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج» با 87/4 درصد سهم ارزشی و «سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین» با 68/2 درصد سهم ارزشی، رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها