اخبار ضدونقیض در باره هویت هواپیما

صدور مجوز پرواز برای جنگنده فالکن

منابع خبری از صدور مجوز پرواز برای یک فروند هواپیمای جنگنده فالکون خارجی خبر دادند که توسط جنگنده های تیزپرواز جمهوری اسلامی ایران به علت ورود بدون مجوز به حریم هوایی کشور، وادار به فرود در فرودگاه مهرآباد تهران شده بود. با این حال، در مورد تعلق این هواپیما به امریکا، اخبار ضدو نقیضی منتشر شده است.
کد خبر: ۲۰۷۱۱۹

خبرگزاری فارس، این هواپیما را متعلق به امریکا معرفی کرد، ایسنا به نقل از یک منبع آگاه آن را متعلق به یک کشور ثالث (غیرامریکایی) خواند و بی بی سی هم به نقل از مقامهای امریکایی، مجبور شدن یک فروند هواپیمای این کشور به فرود اجباری در تهران را تکذیب کرد.

به نوشته فارس،  هواپیمای یادشده از نوع فالکون و متعلق به امریکا بود که به صورت غیر مجاز و بدون توجه به تذکر ماموران نیروی هوایی ایران از سمت ترکیه وارد حریم هوایی کشورمان شده بود در حالی که تلاش داشت تا در سطح پایین و خارج از دید رادار به حرکت خود ادامه دهد، اما با هوشیاری مدافعان آسمان ایران اسلامی، مورد شناسایی قرار گرفت و جنگنده های ایرانی با رهگیری این هواپیما ، آن را به سمت یکی از فرودگاه های کشور هدایت کرده و در این فرودگاه مجبور به فرود کردند.

بنا بر این گزارش ، کادر پرواز و سرنشینان این هواپیمای آمریکایی شامل 5 ژنرال ارشد نظامی ارتش آمریکا و 3 غیرنظامی در فرودگاه مورد بازجویی قرار گرفتند و یک روز بعد از بازجویی ، پس از آنکه مشخص شد به صورت غیر عمدی وارد فضای ایران شده و مقصد آنها افغانستان بوده است ، به آنها اجازه خروج از ایران به سمت افغانستان داده شد.

هواپیمای غیر امریکایی

از سوی دیگر، ایسنا به نقل از یک مقام آگاه در نیروهای مسلح با اعلام این که هواپپمای فالکون یادشده متعلق به امریکا نبوده است، نوشت: این جت فالکون با یک اسم پرواز نظامی در نهم مهرماه – یک هفته پیش- قصد عبور از آسمان جمهوری اسلامی ایران را داشت که به علت نظامی‌بودن با ورود هواپیما به حریم هوایی کشور مخالفت شد اما هواپیمای مذکور با تغییر مسیر و در ساعتی بعد، با اسم پروازی غیرنظامی درخواست عبور از مسیر ایران را کرد.

وی  افزود: با احراز این که هواپیمای مورد اشاره همان هواپیمای قبلی است، هواپیما به وسیله جنگنده‌های جمهوری اسلامی ایران به زمین نشانده شد و با وجود آن که سرنشین‌های هواپیما نظامی و متعلق به کشور ثالث (غیرآمریکایی) بودند، پس از آن که عدم سوء نیت آنان به اثبات رسید، به هواپیما اجازه برخاستن و خارج شدن از کشور داده شد.

این مقام نظامی، چنین رویدادی را یک امر عادی توصیف کرد.

تکذیب امریکا

در همین حال، بی بی سی گزارش داد:  وزارت دفاع آمریکا - پنتاگون - و قرارگاه مرکزی نظامیان آمریکایی در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی، آمریکایی بودن هواپیما یا سرنشینان آن را رد کرده اند.

به گزارش بنگاه خبرپراکنی انگلیس، وزارت دفاع آمریکا - پنتاگون - گزارش مربوط به فرود اجباری هواپیمای متعلق به امریکا را تکذیب کرده و گفته است هیچکدام از هواپیماهایش، در ایران فرود نیامده است.

"بیل اسپیکز"، از سخنگویان قرارگاه مرکزی آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی (سنت کام) هم این گزارش را رد کرد و به دفتر بخش فارسی بی بی سی در واشنگتن گفت: هیچ هواپیمای آمریکایی وارد حریم هوایی ایران نشده است و در هواپیمایی که در ایران به زمین نشسته نیز نظامیان یا شهروندان آمریکایی حضور نداشته اند.

اتباع مجارستان

تازه ترین گزارشها حکایت از آن دارد که سرنشینان هواپیمای یادشده ، اتباع مجارستان بوده اند.

شبکه تلویزیونی العالم لحظاتی پیش بدون اشاره به هویت هواپیمای یادشده نوشت که به گفته منابع آگاه، سرنشینان این هواپیما که به صورت غیر قانونی وارد حریم ایران شده بود ، 8 تبعه مجارستانی بوده اند.

بنا به این گزارش،‌ زمان فرود این هواپیما حدود یک هفته قبل بوده است که با گرفتن تعهد از سرنشینان آن و پس از آنکه مشخص شد به صورت غیر عمد وارد حریم ایران شده اند ، یک روز بعد از فرود به سمت افغانستان ادامه مسیر دادند.

هواپیمای ناتو

در حالی که العالم در باره هویت هواپیما سکوت کرده، خبرگزاری فارس در تازه ترین گزارش خود، آن را متعلق به سازمان پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) معرفی کرد که حامل نظامیانی از ملیت‌های مختلف همچون مجارستان بوده است.

بنا بر این گزارش، این هواپیما از مسیر ترکیه به سمت پایگاههای ناتو در افغانستان در پرواز بود که پس از ورود غیرقانونی به مرزهای هوایی ایران، توسط جنگنده‌های ایرانی از استان‌های شمالی کشور به سمت فرودگاه مهرآباد تهران هدایت شد.

به گزارش فارس، پس از بازجویی از نظامیان ناتو و بررسی اسناد و تجهیزات همراه آنان، سوء نیت این افراد احراز نشد و اجازه پرواز این هواپیما به سوی افغانستان صادر شد.

بنا بر این گزارش، برخی دولت ها از جمله مجارستان از دولت جمهوری اسلامی ایران به خاطر این واقعه عذرخواهی کرده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها