رئیس اتحادیه آهن‌فروشان در گفتگو با «جام‌جم»:

بازار آهن دچار رکود شده است‌

گروه اقتصاد: قیمت انواع آهن‌آلات در بازار داخلی کشور این روزها 20 تا 30 درصد از قیمت‌های اوج خود در اردیبهشت و خرداد فاصله گرفته است. کاهش قیمت این محصول که از اقلام مهم مصالح ساختمانی است و در ساخت‌وسازها، نقش مهمی در قیمت تمام شده دارد، البته باعث رضایت مصرف‌کنندگان شده است. محمد آزاد، رئیس اتحادیه صنف آهن‌فروشان بر این باور است که تداوم قیمت‌های فعلی در گرو با ثبات ماندن قیمت نفت در بازارهای جهانی است.
کد خبر: ۲۰۱۴۵۸

روند کاهش قیمت آهن و میلگرد در بازار تا کی ادامه دارد؟

روند کاهش قیمت این محصولات در بازار متوقف شده، به این دلیل که قیمت‌ها به کف و پایین‌ترین حد خود رسیده و بازار آهن به نوعی دچار رکود شده است.

این روند تا چه حد بر میزان خرید و فروش تاثیر گذاشته است؟

در حال حاضر، نوعی عدم اعتماد بر بازار حاکم شده است؛ به عبارتی، برخی خریداران به امید آن که قیمت‌ها از این هم پایین‌تر خواهد آمد، اقدام به خرید نمی‌کنند و برخی فروشندگان نیز به امید آن که قیمت‌ها باز هم افزایش خواهد یافت، رغبتی برای عرضه کالای خود ندارند.

برخی بر این باورند که رکود حاکم بر معاملات بخش مسکن، انگیزه ساخت‌وساز مسکن را کاهش داده است. آیا این مساله تاثیری در کاهش قیمت آهن‌آلات نیز داشته است؟

به عقیده من، ساخت‌وساز در حال انجام است. برخی انبوه‌سازان زمین دولتی گرفته‌اند و چون پولی بابت زمین نمی‌دهند، ساخت‌وساز خود را خواهند داشت، اما افرادی که با خرید خانه‌های کلنگی اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند، تا حدودی به دلیل رکود حاکم، مرددند.

قیمت هر کیلو تیرآهن و میلگرد در حال حاضر چند است و نسبت به ماه‌های گذشته، چه تغییراتی داشته است؟

در حال حاضر، هر کیلو آهن 900 تومان و هر کیلو میلگرد 1040 تومان است؛ این در حالی است که قیمت هر کیلو آهن در یک ماه و نیم پیش، حدود 1100 تومان و هر کیلو میلگرد حدود 1400 تومان بوده است.

قیمت هر کیلو آهن نسبت به مدت مشابه سال گذشته، چه تغییراتی داشته است؟

شهریور سال گذشته، آهن کیلویی 700 تا 730 تومان بود که به دلیل نوسانات قیمتی که از اواخر سال گذشته و اوایل امسال رخ داد، قیمت‌ها به حد نامعقولی  افزایش یافت.

دلایل تغییر قیمت‌ها در سال گذشته و امسال چه بود؟

از اردیبهشت تا پایان شهریور سال گذشته، قیمت‌ها در بازار آهن ثابت بود و در 5 ماه یاد شده سال گذشته تغییراتی نداشتیم. افزایش قیمت‌ها زمانی آغاز شد که قیمت نفت در بازارهای جهان، با افزایش روبه‌رو شد و به دنبال آن، قیمت سنگ آهن و شمش آهن نیز با رشد مواجه شد.شمش آهن در تیرماه سال گذشته 1255 دلار از خارج وارد می‌شد که هم‌اکنون به 880 تا 900دلار رسیده است؛ اما در حال حاضر، در پی کاهش قیمت نفت، قیمت شمش و سنگ آهن نیز با کاهش روبه‌رو شده است.

آیا میزان عرضه نیز تاثیرگذار بوده است؟

بله، عرضه هم افزایش داشته و کارخانه‌های داخلی با افزایش تولید روبه‌رو بوده‌اند و از طرف دیگر، واردات نیز بیش از نیاز صورت گرفته است.

میزان واردات چقدر بوده است؟

نیاز سالانه کشور به واردات شمش یا آهن ساخته شده، 10 میلیون تن است که باید این میزان واردات با تقسیم‌بندی مناسب در طول سال وارد شود؛ اما براساس آمار، در نیمه اول امسال 8 میلیون تن شمش وارد کشور شده است.

آیا کاهش قیمت آهن، تاثیری بر قیمت ساخت‌وساز می‌گذارد؟

بدون شک اثر مثبت دارد.

آینده بازار آهن را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

اگر قیمت نفت در بازارهای جهانی تغییر نکند، قیمت‌ها ثابت می‌ماند؛ اما اگر قیمت نفت به دلیل برخی اتفاقات و رویدادهای سیاسی افزایش یابد، قیمت‌ مواد اولیه نیز با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها