درمدت 3ساله دولت نهم صورت گرفت‌

سرمایه‌گذاری‌ 41 میلیارد دلا‌ری در صنعت نفت‌

گروه اقتصاد: وزیر نفت در تشریح عملکرد بخش نفت در دولت نهم گفت: در 3 سال گذشته بیش از 41 میلیارد دلار در بخش‌های مختلف نفتی کشور سرمایه‌گذاری شده که از این میزان 20 میلیارد دلار آن به بخش نفت، 7 میلیارد دلار در حوزه گاز و حدود 7 میلیارد دلار هم به بخش پتروشیمی اختصاص پیدا کرده است. به گزارش خبر نگار جام جم، غلا‌محسین نوذری در یک مصاحبه مطبوعاتی به مناسبت هفته دولت با بیان این مطلب افزود : با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده سال گذشته 12 واحد پتروشیمی به بهره‌برداری رسید و امسال هم 12 واحد دیگر در نوبت بهره‌برداری قرار دارد که با راه‌اندازی این واحدها ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به 35 میلیون تن خواهد رسید. نوذری با اشاره به این که هم‌اکنون احداث 7‌پالایشگاه جدید در دستور کار دولت قرار دارد، افزود: از این تعداد عملیات اجرایی 3 پالایشگاه آغاز شده و 4 مورد دیگر هم در مرحله طراحی و مناقصه قرار دارد.
کد خبر: ۱۹۷۹۳۲

به گفته نوذری، با بهره‌برداری از این طرح‌ها ظرفیت فرآوری پالایشگاه‌های کشور از یک میلیون و 625 هزار بشکه کنونی به 3 میلیون و 200 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وزیر نفت با بیان این که میزان افزایش تولید نفت طی دوره دولت نهم، در سال‌های پس از انقلاب بی‌سابقه بوده است، گفت: در این دوره توانستیم از رکورد تولید 4 میلیون و 230 هزار بشکه نفت در روز عبور کنیم و در عین حال ظرفیت تولید را نیز به 40 میلیون و 330 هزار بشکه برسانیم. وی افزود: هم‌اکنون توان تولید روزانه 500 میلیون متر‌مکعب گاز طبیعی و 403 هزار بشکه میعانات گازی در صنعت نفت کشور وجود دارد. به گفته نوذری، در میدان بزرگ گازی پارس جنوبی 5 فاز فعال داریم و 5 فاز نیز تا زمستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. ضمن این که 7 فاز دیگر این میدان نیز در حال اجراست.

وزیر نفت در خصوص امکان استفاده از قراردادهای مشارکت در تولید میان ایران و شرکت‌های بزرگ نفتی گفت: این گونه قراردادها در سراسر دنیا در حال جمع‌آوری است و در حال حاضر کمتر از 10 درصد قراردادهای تولید نفت به صورت مشارکت در تولید است.

حجت‌الله غنیمی‌فرد، معاون امور سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران چند روز پیش در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها از انعقاد نخستین قرارداد مشارکت در تولید نفت ایران پس از انقلاب در آینده خبر داده بود.

نوذری همچنین تاکید کرد که براساس قانون اساسی ما مجاز به انعقاد قراردادهای مشارکت در تولید نیستیم.

برنامه‌ای برای تغییر سهمیه‌بندی نداریم‌

وزیر نفت با رد برخی اخبار مبنی بر کاهش سهمیه بنزین خودروهای دوگانه‌سوز گفت: فعلا برنامه‌ای برای تغییر سهمیه‌بندیبنزین خودروها در دوره چهارم نداریم.

دور سوم سهمیه‌بندی بنزین در اواخر شهریور به پایان می‌رسد و از ابتدای مهر ماه مرحله چهارم سهمیه‌بندی بنزین آغاز خواهد شد.  نوذری در تشریح اقدامات وزارت نفت برای کاستن از بار ترافیکی پمپ‌بنزین‌ها گفت: هم‌اکنون 19 جایگاه سیار عرضه بنزین در تهران ایجاد شده که تعداد آنها در آینده نزدیک به 40 جایگاه خواهد رسید. وی افزود: بنا داریم در ماه مبارک رمضان همه پمپ‌های یک نازله تهران را 2 نازله کنیم که این اقدام، معادل اضافه کردن 40 جایگاه جدید عرضه بنزین در این شهر است.

التماس نمی‌کنیم‌

نوذری در خصوص  روند مذاکرات خط لوله صلح، گفت: مذاکرات سه جانبه میان ایران، هند و پاکستان همچنان ادامه خواهد داشت، اما ما برای فروش گاز به هیچ کشوری التماس نمی‌کنیم.

وی افزود: ما ذخایر فراوان گاز طبیعی در اختیار داریم و مشتری‌های زیادی هم برای این ذخایر وجود دارد و دلیلی ندارد که دنبال پیدا کردن مشتری باشیم.

وی افزود: طبیعی است مذاکرات مربوط به قراردادی که فقط اجرای آن 4 تا 5 سال طول خواهد کشید، طولانی شود اما بخشی از دلیل زمانبر شدن انعقاد قرارداد خط لوله صلح، شرایط سیاسی حاکم بر 2 کشور هند و پاکستان است.

وی در خصوص برنامه ایران برای صادرات گاز به اروپا گفت: اولویت ما انتقال گاز از مسیر کشور ترکیه است و این کشور به کلیت موضوع با نظر مثبت نگاه کرده است اما اگر انتقال گاز از مسیر ترکیه میسر نشد، گزینه‌های دیگری از جمله صادرات به صورت LNG (گاز طبیعی مایع شده)‌ را در پیش خواهیم گرفت.

دلیل حضور رحیم‌مشایی در مذاکرات خط لوله صلح چیست؟

آیا حضور معاون رئیس‌جمهور (اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)‌ در کارگروه مذاکرات خط لوله صلح، با استقلال وزیر نفت منافات ندارد؟

این سوالی بود که بخشی از مصاحبه دیروز وزیر نفت، تحت‌الشعاع آن قرار گرفت. نوذری در پاسخ به این پرسش گفت: طبق تصمیماتی که در دولت اتخاذ گردید، قرار شد کارگروهی متشکل از نمایندگان رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و وزیر نفت مسوولیت مذاکرات خط لوله صلح را به عهده بگیرند که از طرف رئیس‌جمهور، رحیم مشایی؛ از طرف وزارت امور خارجه شیخ‌عطار (قائم‌‌مقام وزیر)‌ و از طرف وزارت نفت هم نقره‌کار شیرازی (معاون امور بین‌الملل)‌ برای عضویت در این کارگروه معرفی شدند.

اما مساله به همین جا ختم نشد؛ از وزیر سوال شد که «مگر وزیر نفت، نماینده تام‌الاختیار رئیس‌جمهور در این وزارتخانه نیست؟ پس فلسفه حضور معاون رئیس‌جمهور در این کارگروه چه چیزی می‌تواند باشد؟»نوذری در پاسخ گفت: این روال در گذشته هم سابقه داشته و روسای جمهور سابق هم برای برخی امور ویژه، نمایندگان تام‌الاختیار تعیین می‌کردند، ضمن این که قرارداد خط لوله صلح از ابعاد مختلفی برخوردار است و باید نمایندگان دستگاه دیپلماسی و رئیس‌جمهور نیز در آن حضور داشته باشند.

پاسخ وزیر نفت، پرسش‌ها را به سمت کارگروه ویژه نفت (فراتر از کارگروه خط لوله)‌ سوق داد؛ «اصولا چرا کارگروه ویژه نفت با حضور افرادی که تخصصی دراین حوزه ندارند، تشکیل شد؟» پاسخ نوذری به این سوال هم خواندنی است: «پیشنهاد تشکیل این کارگروه را خود من زمانی که مدیرعامل شرکت ملی نفت بودم، مطرح کردم که دولت هم موافقت کرد. دلیل تشکیل این کارگروه هم طولانی شدن قراردادهای نفت در شورای اقتصاد سابق بود، قبلا سیکل تصویب یک قرارداد نفتی در سازمان مدیریت و شورای اقتصاد، بسیار طولانی و زمانبر بود، اما با تشکیل این کارگروه، بخش زیادی از مشکل اتلاف وقت رفع شد.»

صادق محصولی، مشاور رئیس‌جمهور و اسفندیار رحیم‌مشایی، معاون رئیس‌جمهور  به همراه غلامحسین نوذری،علی کردان، اکبر ترکان، داوود دانش‌جعفری، منصور برقعی، نقره کار شیرازی و علی‌اکبر محرابیان اعضای این کارگروه هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها