دومین روز کنوانسیون حزب دمکرات آمریکا که مقدمه‌ای بر معرفی رسمی باراک اوباما، نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر امسال این کشور و تبیین سیاست‌های کلی وی در صورت راهیابی به کاخ‌سفید است در فضایی مملو از تردید به پایان رسید.
کد خبر: ۱۹۷۷۴۳

 به گزارش شبکه خبری NBC اگرچه دو حزب پیشروی آمریکا به طور متعارف به همایش‌های ملی که در آستانه انتخابات برگزار می‌شوند به مثابه فرصتی برای تبلیغ برای نامزد خود می‌نگرند نتایج نظرسنجی‌های اخیر که از کاهش حمایت عمومی از اوباما حکایت دارد نوعی سرخوردگی و تردید را به نشست جاری حزب تزریق کرده است.

افزایش نگرانی از احتمال شکست اوباما در برابر جان مک‌کین، رقیبش از حزب جمهوریخواه موجب شده شکاف‌هایی که در ماه‌های آغازین رقابت‌های درون حزبی به واسطه حرکت شانه به‌شانه اوباما و هیلاری رودهام کلینتون، سناتور نیویورک و رقیب درون حزبی او بر حزب سایه افکنده بود دوباره سربرآورد.

هر چند ماشین تبلیغاتی حزب دموکرات سعی کرد از سفر موفقیت‌آمیز اوباما به اروپا و استقبال گردم مردم این قاره از وی حداکثر بهره را ببرد و در ادامه هیاهوی زیادی پیرامون انتخاب جوزف بایدن به عنوان معاون ریاست‌جمهوری آمریکا در صورت پیروزی اوباما در انتخابات راه انداخت اما ضعف اطلاعاتی نامزد سیاهپوست این حزب در مورد مسایل اقتصادی و سیاست خارجی و ناتوانی او در ارایه برنامه‌ای قابل قبول در این دو حوزه موجب شده رقیب در موقعیتی قوی‌تر قرار گیرد.

دموکرات‌ها که امید داشتند نارضایتی عمومی از عملکرد هشت ساله دولت جرج بوش، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده از حزب جمهوریخواه و به خصوص جنگ‌افروزی‌های اردوگاه او به پیروزی سهل اوباما کمک کند امروز خود را به دلیل اشتباهات مکرر در برابر شرایطی دشوار یافته‌اند.

جامعه آمریکا با سیاست‌ بیگانه است و از آنجا که رئیس‌جمهور نه با رای مستقیم مردم که با آرا برگزیدگان جامعه (electoral college) انتخاب می‌شود هدف‌گذاری تبلیغات انتخاباتی هم در این کشور با سایر نقاط جهان متفاوت است و بیشتر حول محور جلب‌نظر لابی‌ها می‌زند.

چرخش به راست

در حالی که اوباما در بخش اول مبارزات درون حزبی سعی کرده بود مواضعی متعادل اتخاذ کند پس از حذف کلینتون به راست گرایش پیدا کرد.

اوباما به مراتب بیش از رقیب خود برای تبلیغات هزینه می‌کند اما فقدان استراتژی مشخص در حوزه‌های سیاسی و اقتصاد به علاوه ناشی‌گری در برخورد با تحولات جاری و روی آوردن به مواضع افراطی موجب شده رقیب 71 ساله‌اش با همه اشتباهاتی که بوش مرتکب شده فاصله‌اش را گام به گام با او کم کند.

اوباما برخلاف شعارهای انتخاباتی‌اش در رای‌گیری کنگره در مورد افزایش اختیارات سازمان‌های جاسوسی آمریکا برای استراق سمع مکالمات و تحت‌نظر گرفتن مراودات اینترنتی شهروندان ایالات‌متحده به لایحه پیشنهادی دولت بوش در این زمینه رای مثبت داد، فتیله انتقادات تندش از جنگ عراق و ادامه حضور نظامی آمریکا در افغانستان را پایین کشید و با آغاز بحران قفقاز بین روسیه و گرجستان به مراتب بیش از مک‌کین برای روس‌ها شاخ و شانه کشید.

با این حال او در مورد اقتصاد رو به زوال آمریکا سخن نگفت و حاضر نشد در مورد بخشودگی مالیاتی شرکت‌های بزرگ موضعی شفاف اتخاذ کند و به نظر می‌رسد هیچ طرحی برای انجام اصلاحات اجتماعی در آمریکا در دست ندارد.

اگرچه حامیان مالی اصلی او از جمله وارنر بافت، نفر اول فهرست ثروتمندترین‌های نشریه فوربس و خانواده پریتزکر که مالک هتل‌های هایت هستند از چرخش مواضع اوباما اصلا شگفت‌زده نشدند اما حامیان او در کوچه و خیابان قادر به باور آنچه می‌بینند، نیستند.

همایش بی‌فایده

کنوانسیون دموکرات‌ها که با نطق‌هایی تند و آتشین  از جمله سخنرانی سراسر انتقاد نانسی پلوسی، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا از دولت بوش همراه بود هم به احتمال زیاد نخواهد توانست به افزایش حمایت از اوباما منجر شود.

این همایش با توجه به ضعف‌های اوباما روی اقتصاد و سیاست‌خارجی دور زد ولی در آن هیچ اشاره‌ای به شرایط معیشتی دشوار اقشار ضعیف جامعه آمریکا و مشکلاتی که با آن دست به گریبان هستند، نشد.

رسانه‌ها از کنار اعتراضات گسترده ساکنان شهر دنور در ایالت کلرادو به برگزاری این همایش در سکوت کامل گذشتند و هیچکس به بی‌توجهی چهره‌های برجسته حاضر در نشست به مطالبات معترضان اشاره نکرد.

تشدید فشارهای اقتصادی در آمریکا، جایی که پول حرف اول و آخر را می‌زند شرایطی را رقم زده که حتی مردم هم با بی‌توجهی از کنار این مناسبت گذشتند تا تکلیف رئیس‌جمهور بعدی آمریکا در لابی‌های پیچ‌در پیچ قدرت در واشنگتن و نیویورک روشن شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها