با پشتیبانی 118 کشور عضو جنبش غیرمتعهدها در نشست تهران رخ داد

حمایت جهانی از حقوق هسته‌ای ایران‌

گروه سیاسی: حمایت 118 کشور عضو جنبش غیرمتعهدها از حقوق هسته‌ای ایران، یک بار دیگر نشان داد که ایران در پافشاری بر حقوق قانونی خود در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تنها نیست و از حمایت جهانی برخوردار است. 118 کشور عضو جنبش عدم تعهد که 60 درصد اعضای سازمان ملل را تشکیل می‌دهند در بیانیه پایانی نشست تهران خاطرنشان کردند تنها راه‌حل موضوع هسته‌ای ایران پیگیری مذاکرات محتوایی بدون هیچ گونه پیش‌شرط است.
کد خبر: ۱۹۲۲۸۹

به گزارش خبرنگار ما، اختتامیه اجلاس وزیران خارجه عضو عدم تعهد با بررسی سه سند رسمی شامل بیانیه پایانی اجلاس، بیانیه‌ای در حمایت از فعالیت‌های هسته‌ای ایران و قطعنامه‌ای در محکومیت دخالت خارجی در اوضاع زیمبابوه و ضرورت برقراری صلح و آرامش به پایان رسید. 118 کشور عضو جنبش عدم تعهد در بیانیه خود ضمن حمایت از بهره‌گیری ایران از فناوری چرخه سوخت هسته‌ای، از حل‌ و فصل موضوعات باقیمانده در چارچوب موافقت‌نامه فیمابین ایران و آژانس به عنوان گام مهم رو به جلو استقبال کردند و توافق آژانس و ایران برای اجرای پادمان در ایران در این چارچوب را مورد توجه قرار دادند.

وزرای خارجه عدم تعهد همچنین برتحقق منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای تاکید کردند و از رژیم صهیونیستی خواستند بدون قید و شرط و تاخیر به NPT بپیوندد و فورا تمامی تاسیسات هسته‌ای خود را تحت پادمان جامع آژانس قرار دهد.جنبش عدم تعهد همچنین ضمن استقبال از گفتگوهای ایران و 6 کشور در ژنو، تاکید کرد که تنها راه حل موضوع هسته‌ای ایران پیگیری مذاکرات محتوایی بدون هیچ‌گونه پیش‌شرط توسط تمامی اعضای مربوطه است.

درخواست متکی از غیرمتعهدها

منوچهر متکی، وزیر امورخارجه پس از صدور بیانیه نم در سخنانی ضمن اعلام آمادگی ایران برای میزبانی اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در سال 2012 از اعضای این جنبش خواست از عضویت ایران در شورای امنیت سازمان ملل حمایت کنند. متکی همچنین گفت: تصویب بیانیه وزرای امور خارجه جنبش عدم تعهد در حمایت از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان برای مردم و کشور ما بسیار مهم است. جنبش عدم تعهد در سال‌های اخیر و بویژه طی 3 سال گذشته در پیروی از اصول خود برای حمایت از حقوق حقه همه کشورها از جمله در برخورداری از حقوق هسته‌ای طبق مفاد معاهده ان. پی. تی گام‌های ارزشمندی برداشته است. به گفته متکی، حمایت جنبش عدم تعهد از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، قبل از هر چیزی این القای غلط را که جامعه بین‌الملل با ایران مخالف است از بین می‌برد.

متکی در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی، سولانا و نمایندگان کشورهای 1+5 حاضر در مذاکرات تهران را به پایبندی به گفتگوهای تهران فراخواند و تاکید کرد: ما در مذاکرات تهران از deadline (ضرب‌الاجل)‌ و یا تاریخ مشخص صحبتی نکردیم.

آمریکا پیام نم را دریافت کند

از سوی دیگر نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اظهار امیدواری کرد که آمریکا پیام صریح حمایت «نم» از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را دریافت کند. علی‌اکبر سلطانیه، در جمع خبرنگاران در ارزیابی بیانیه حمایت‌آمیز حاضران در اجلاس از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: این بیانیه بسیار مهم است چرا که علاوه بر موارد مطروحه در بیانیه نشست سران جنبش عدم تعهد در هاوانا از آخرین تحولات پرونده هسته‌ای ایران از جمله مذاکرات اخیر در تهران و ژنو نیز استقبال و حمایت شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها