شیطنت رسانه‌های آمریکایی آشکار شد

توتال اخبار خروج از ایران را تکذیب کرد

تنها 3 روز پس از اعلام خبر خروج شرکت نفتی توتال فرانسه از میدان گازی پارس جنوبی ایران، مدیر عامل این شرکت با ارسال نامه‌ای برای وزیر نفت کشورمان این خبر را تکذیب کرد و این اقدام را نوعی شیطنت رسانه‌ای خواند.
کد خبر: ۱۸۸۷۳۰
به گزارش خبرنگار جام جم جمعه گذشته رسانه‌های غربی و بویژه آمریکایی در یک اقدام هماهنگ، خبر خروج شرکت توتال از پروژه‌های نفت و گاز ایران را در سراسر جهان مخابره کردند.

میزان اثرگذاری این خبر کذب به گونه‌ای بود که حتی ارزش سهام این شرکت را نیز تحت تاثیر قرار داد و منجر به کاهش 8/2 درصدی آن شد.
در ادامه این جنجال رسانه‌ای، روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا روز جمعه به نقل از خبرنگار خود در پاریس نوشت: توتال به دلیل بی‌اعتمادی سیاسی از سرمایه‌گذاری در ایران منصرف شده است.

این روزنامه همچنین به نقل از سخنگوی توتال مدعی شد: در شرایط کنونی حضور در ایران امکان‌پذیر نیست. با این حال، وی در همان جلسه هم اذعان کرده بود که توتال نگاهی بلندمدت به اهمیت استراتژیک سرمایه‌گذاری در ایران دارد و ایران همچنان گزینه مطلوب سرمایه‌گذاری برای این شرکت بزرگ نفتی است.

روزنامه انگلیسی فایننشیال‌تایمز یک روز قبل از نیویورک‌تایمز به نقل از کریستف دومارگری ، مدیر اجرایی توتال نوشته بود: «امروز ما برای سرمایه‌گذاری در ایران ریسک سیاسی سنگینی را متحمل می‌شویم، چرا که مردم می‌گویند توتال به خاطر پول هرکاری انجام می‌دهد.»

نیویورک‌تایمز حتی تلاش کرده خروج توتال را به آزمایش موشکی ایران نیز نسبت دهد. اما در هر صورت این اخبار بلافاصله اثرگذار شد و حتی واکنش ایران را نیز در پی داشت.

غلامحسین نوذری، وزیر نفت کشورمان در واکنش به این خبر اعلام کرد: اعلام کرده‌ایم هر کس علاقه‌مند است برای سرمایه‌گذاری به ایران بیاید و اصراری نداریم و می‌توانیم طرح‌های خودمان را اجرا کنیم.

اما کمتر از 3 روز پس از انتشار این اخبار، توتال در نامه‌ای رسمی به وزارت نفت ایران اعلام کرد: برخلاف آنچه در مطبوعات غربی منتشر شده است در تعهد توتال برای مشارکت در توسعه صنعت نفت و گاز ایران هیچ‌گونه خللی وارد نشده است.

سیف‌الله جشن‌ساز، معاون وزیر نفت در مصاحبه با واحد مرکزی خبر ضمن بیان جزئیات بیشتری از نامه مدیر توتال به وزیر نفت گفت: البته وزارت نفت در بدو انتشار شایعه اعلام انصراف توتال نیز عکس‌العمل خاصی انجام نداد و آن را مساله مهمی تلقی نکرد.

جشن‌ساز اضافه کرد: هم اینک کارهای بسیار بزرگ‌تر از اقدامی که قرار بود شرکت توتال انجام دهد، در فاز 12حوزه گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگ‌ترین فاز تولیدی این مخزن به دست شرکتی ایرانی در حال انجام است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت: همچنین بزودی اسناد مناقصه فازهای 19، 20 و 21 پارس جنوبی باز می‌شود که همه شرکت‌کنندگان آن را شرکت‌های ایرانی تشکیل می‌دهند و با برنده شدن یکی از آنها بسرعت اقدامات توسعه‌ای آن آغاز می‌شود.

وی گفت: بنابراین اصل، موضوع آمدن یا نیامدن توتال هیچگاه در شرکت ملی نفت ایران به عنوان یک موضوع مهم تلقی نشده است هر چند که ما با این شرکت از گذشته ارتباطات خوبی داشته‌ایم و شرکت فرانسوی تاکنون طرح‌های بزرگی شامل توسعه بخشی از پارس جنوبی و برخی از حوزه‌های نفتی را اجرا کرده است.

جشن‌ساز تاکید کرد: رسانه‌های غربی در حالی مساله کناره‌گیری توتال از صنعت نفت ایران را مطرح کردند که ما با این شرکت قرارداد هم منعقد نکرده‌ایم و فقط تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه یکی از فازهای میدان پارس جنوبی که مشابه آن را در 3 تا 4 فاز با شرکت‌های ایرانی در حال انجام دارند، امضا کرده و قرار است بر اساس آن قراردادی در آینده امضا شود.

وی تصریح کرد: طبق تکلیف برنامه‌های سوم و چهارم عمرانی کشور که باید سهمی از سرمایه‌گذاری به عنوان سرمایه‌های خارجی اختصاص داده شود، ما به همکاری با شرکت‌های خارجی علاقه‌مند هستیم و آنها هم در زمینه جذب سرمایه و مشارکت در سرمایه‌گذاری در ایران شرکت می‌کنند و این‌گونه نیست که اگر نیایند کار ما تعطیل ‌شود.

معاون وزیر نفت درباره علت قوت گرفتن شایعه کناره‌گیری توتال از طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت ایران گفت: چندی پیش در حاشیه کنفرانس جهانی نفت در مادرید، مدیرعامل شرکت توتال در ملاقاتی با وزیر نفت کشورمان برای حضور پررنگ‌تر در حوزه‌های مختلف گازی و نفتی ایران قول‌هایی داد، بر همین اساس نیز احتمال می‌رود این شایعه برای مقابله با این وعده‌هاست که با این شیطنت رسانه‌ای انجام شد.

توتال پیش‌تر فازهای یک و 2 میدان عظیم گازی پارس جنوبی را با ظرفیت تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب بهره‌برداری و وارد مدار کرده است. ارزش این قرارداد که در سال 1998 منعقد شد 2 میلیارد دلار بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها