گروه بین‌الملل: میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان روز گذشته با پذیرش فهرست افراد پیشنهاد شده از سوی فواد سنیوره، نخست‌وزیر برای عضویت در دولت وحدت ملی راه را برای تشکیل کابینه هموار کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، فهرست اعلام شده توسط سنیوره متشکل از 30 عضو است. در این چارچوب وزارتخانه‌های کلیدی دارایی، اقتصاد، ارتباطات و دادگستری به جناح حاکم رسیده و از بین وزارتخانه‌های کلیدی تنها وزارت امورخارجه به جناح مخالف واگذار شده است. وزرای کشور و دفاع هم توسط رئیس‌جمهور و از بین افراد بی‌طرف انتخاب شده‌اند.
کد خبر: ۱۸۸۱۰۳
تشکیل دولت وحدت ملی بخشی از توافق‌نامه دوحه است که در ماه می‌به بحران 18 ماهه در لبنان پایان داد. طبق این توافق‌نامه 16 پست وزارتی به جریان حاکم، 11 پست وزارتی به جناح مخالف و سه پست وزارتی به رئیس‌جمهور اختصاص داده شد.

سلیمان، فرمانده پیشین ارتش لبنان درقالب این توافق‌نامه پنجم خرداد (25 می) با کسب 118 رای از پارلمان  به عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهور لبنان انتخاب شد.

سعد حریری، رئیس فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان ظهر روز گذشته پس از دیدار با سنیوره اولین کسی بود که تشکیل دولت وحدت ملی طی ساعات بعد را اعلام کرد. علامه فضل الله،از مراجع شیعیان لبنان روز گذشته ضمن انتقاد از نحوه انتخاب وزرا بر لزوم توجه به شایسته‌سالاری در دولت جدید تاکید کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها