ایجاد اکوموزه عشایری در اردبیل‌

اردبیل - خبرنگار جام‌جم: اکوموزه عشایری ‌با پایان مطالعات و بررسی‌های لازم در دامنه‌های سبلان و مناطق قشلاقی عشایر ایجاد می‌شود. به گزارش خبرنگار ما، زاهد قادری، دبیر کمیته فنی و راهبردی اکوموزه‌های کشور با بیان این مطلب در بازدید از مناطق عشایری و ییلاقات گفت: ‌مطالعات این پرونده تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید و از سال آینده مراحل اجرایی اکوموزه عشایری عملیاتی خواهد شد.
کد خبر: ۱۸۷۵۴۹
وی با بیان این‌که هم‌اکنون 2 مورد اکوموزه شامل اکوموزه خوجین تهران و میمند فارس در حال اجرا است، گفت: ‌استان اردبیل سومین استان کشور است که به دلیل قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالای گردشگری با نظر کمیته راهبردی اکوموزه‌های کشور برای این امر انتخاب شده است.

وی با بیان این‌ که در سایت اردبیل بخش‌های محلی و مسیرهای متعدد شناسایی و معرفی خواهد شد، تصریح کرد‌: در سایت موزه اردبیل ضمن معرفی مسیر ییلاقی و قشلاقی عشایر، آداب و رسوم، فرهنگ‌ها، ‌باورها و اعتقادات جوامع محلی تبیین و در این پروژه اجرا خواهد شد.وی به بازدید خود از مناطق متعدد نظیر شیروان دره‌سی، ییلاق عشایر شاهسون و مناطق گردشگری سرعین اشاره و اظهار کرد: هدف ما از ایجاد این سایت موزه‌های طبیعی، معرفی فرهنگ‌ها، آداب و رسوم منطقه و جلب مشارکت حداکثر جوامع محلی در استقبال و سرویس‌دهی به جامعه میهمان است.

قادری گفت: ‌به دلیل بافت شکننده و منحصر به فرد منطقه درصدد هستیم با کمترین ساخت و ساز‌ها و با استفاده از چادر و آلاچیق بسته گردشگری خود را ارائه کنیم و با راه‌اندازی تورهای سفر منافع منطقه و جوامع محلی را افزایش دهیم.

دبیر کمیته اکوموزه‌های کشور تصریح کرد: ‌در سالهای آینده اکوموزه کوپر در استان‌های خراسان جنوبی، یزد و کرمان و اکوموزه روستایی در مازندران نیز ایجاد خواهد شد.

از سوی دیگر، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری اردبیل گفت: ‌با شروع طرح سرشماری عشایر کوچنده در استان اردبیل بیش از 66 درصد عشایر این استان در مناطق ییلاقی سرشماری شده‌اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها