کد خبر: ۱۸۷۲۰۷

مثلا اطمینان حاصل کنید که تمام اطلاعات بهداشتی مهم و تجهیزات پزشکی را در اختیار دارید. فهرستی از داروهای مورد نیازی را که مصرف می‌کنید، هر نوع آلرژی که دارید و نام و شماره تلفن پزشکتان و اطلاعات مربوط به بیمه سلامتی خود را تهیه کنید. اگر روزانه از دوز خاصی دارو مصرف می‌کنید یک بسته اضافی از آن دارو یا داروها را همراه داشته باشید چرا که ممکن است بر حسب اتفاق بازگشت شما به منزل به تاخیر بیفتد و مدت بیشتری در سفر باشید.تا جایی که می‌توانید از آلوده شدن دست‌هایتان در هواپیما،‌ تاکسی، هنگام تبادل پول ودیگر کارها و شرایط مربوط به سفر خودداری کنید. تا حد امکان دست‌هایتان را بشویید تا خطر ابتلا به بیماری را از این طریق کاهش دهید.

فقط از آب‌های داخل بطری‌های بسته‌بندی و بهداشتی  حتی برای مسواک زدن  استفاده کنید. از مصرف هرگونه مواد غذایی که در آب شسته یا پخته شده باشد، پرهیز کنید مگر این‌که در آب جوشیده شده باشند. از نوشیدن مایعات و نوشیدنی‌ها با یخ خودداری کنید.

پرخوری نکنید. سعی کنید زیاده‌روی در خوردن مواد غذایی را تنها به یک وعده در روز محدود کنید و وعده‌های غذایی حاوی چربی و کالری زیاد را با دوستانتان تقسیم کنید.

 در صورت امکان از نشستن در بوفه‌ها و رستوران‌ها به مدت طولانی خودداری کرده و در تعطیلات هم برای انجام فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، برنامه‌ریزی کنید. در واقع  در هر مسافرتی که  از وسیله نقلیه بیش از چند ساعت استفاده می‌کنید باید نکاتی را برای حفظ سلامت رعایت کنید.

حتی می‌توانید یک بسته بهداشتی سفر ایجاد کنید. این بسته باید حاوی داروهایی که اعضای خانواده به طور مرتب مصرف می‌کنند و نیز داروهایی برای بیماری‌های ناگهانی مانند گرفتگی بینی یا دانه‌های پوستی باشد.

در این بسته دارویی یک داروی تب‌بر، یک داروی آنتی‌هیستامین، باند و یک پماد آنتی‌بیوتیک موضعی هم قرار دهید؛ داروی ضداسهال برای موارد اسهال مسافرتی توصیه نمی‌شود.

در این مورد بهتر است با دکترتان در مورد آنتی‌بیوتیک‌هایی که عفونت‌های باکتریایی عامل اسهال مسافرتی را درمان می‌کنند، مشورت کنید.

مکان سفر را بشناسید

شرایط آب و هوایی را هم در نظر بگیرید، مثلا اگر به نقاط آفتابی سفر می‌کنید، کرم ضدآفتاب با خود ببرید یا برای تسکین درد آفتاب‌سوختگی ژل آلوئه‌ورا همراه داشته باشید.

اگر در حین سفر مدت درازی را در طبیعت می‌گذرانید، پشه‌بند و کرم‌های دافع حشرات و داروهای تسکین‌دهنده آسیب ناشی از گیاهانی مثل گزنه به همراه داشته باشید.

اگر با ماشین سفر می‌کنید، برای جلوگیری از بیماری حرکت نگذارید کودکان در ماشین مطالعه کنند یا به پایین نگاه نکنند. اگر آنها احساس ناخوشی کردند، باید به نقطه‌ای در جلوی‌شان خیره شوند.

هنگامی که جایی را برای اقامت در محل سفرتان رزرو می‌کنید، بهتر است محلی را انتخاب کنید که نزدیک‌ترین فاصله را با یک درمانگاه اورژانس داشته باشد. قبل از انجام سفر نسبت به شرایط مقصد از هر نظر اطلاعات کافی کسب نمایید، این اطلاعات در سفرهای داخلی و خارجی شامل شرایط آب و هوایی، مقررات گمرکی، نیروهای خدماتی، انتظامی، بهداشتی و دیگر امکانات است.

شماره تلفن دکترتان را همراه داشته باشید تا در صورتی که سوال پزشکی داشته باشید، بتوانید با او تماس بگیرید.

در سفرهای زمینی داخلی برای صرف غذا توصیه می‌شود از رستوران‌های بین راهی دارای مجوز استفاده کنید.

توصیه می‌شود از اقامت در منازل شخصی افراد بیگانه که اکثرا از نظر بهداشتی و دیگر موارد ایمنی در وضعیت مطلوبی نیستند، خودداری کنید.

در صورت سفر به کشورهای حاشیه خلیج‌‌فارس فهرست داروهای ممنوعه را از دفاتر مسافرتی بخواهید و در صورت اجبار به همراه داشتن داروی ممنوع، نسخه پزشک را همراه داشته باشید.

بالاخره این‌که توجه داشته باشید که مسافرت روال عادی زندگی‌تان را به هم می‌ریزد و در نتیجه ممکن است کودکان بدخلق و بهانه‌گیر شوند. بنابراین آرامش خود را حفظ کنید و انتظار داشته باشید که رفتارهای فرزندانتان مثل همیشه نباشد.

چند توصیه 

 نشستن روی صندلی‌های خودرو در سفرهای طولانی (بیش از 12 ساعت) برای همه اعضای خانواده خطرناک است چون باعث لخته شدن خون در پاها می‌شود به همین دلیل باید در طول مسیر بارها توقف کنید و از همه اعضای خانواده بخواهید تا خارج از خودرو نرمش کنند.

 فراموش نکنید سفرهای طولانی با خودرو به راننده که اغلب پدر خانواده است استرس وارد می‌کند و قلب وی را تحت فشار قرار می‌دهد. اگر توانایی مالی دارید بهتر است با قطار یا هواپیما سفر کنید.

 قبل از آغاز سفر از فرزندان خود بخواهید در یک کیسه و یا کیف کوچک تمام وسایل مورد نیازشان را جمع‌آوری کنند.
در این صورت دیگر در طول سفر از شما به دلیل جا گذاشتن وسایل مورد علاقه‌شان گلایه نخواهند کرد.

 در سفرهای طولانی تا آنجایی که می‌توانید وسایل سرگرمی و خوراکی برای فرزندان خود همراه داشته باشید.

 به بچه‌ها کاغذ، خودکار و مداد رنگی (رنگ‌های شاد) بدهید تا این‌که در طول سفر خاطرات خود را بنویسند یا نقاشی بکشند.

همایون برادران نصیری‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها