سد رودبار لرستان بلندترین سد بتنی غلتکی کشور است که با در نظر گرفتن نیروگاه رودبار در کنار آن یکی از بزرگترین پروژه هایی در دست اجرا در لرستان است. به گزارش مهر، این سد و نیروگاه در طول دو سال اخیر با سرعت در حال اجرا است که در صورت تکمیل این پروژه عظیم دیگر خاموشی در کشور وجود نخواهد داشت.
کد خبر: ۱۸۳۰۴۸

مجری طرح سد و نیروگاه رودبار لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد ، اظهار داشت : سد رودبار بلندترین سد بتنی غلتکی کشور محسوب می شود که با ارتفاعی بالغ بر 158 متر در روی رودخانه رودبار - اولین سرشاخه رود دز- در دست اجراست.

محسن طرزطلب با اشاره به اهداف اجرای این پروژه بزرگ ، عنوان کرد: تولید انرژی برق - آبی به ظرفیت 1000 گیگا وات در ساعت، کاهش هزینه استهلاک نیروگاههای حرارتی ، اشتغالزایی در منطقه و ایجاد یک محیط تفریحی توریستی برای گردشگران از اهداف این طرح است.

وی بیان داشت: عملیات اجرایی این سد از قبیل مطالعات و کارهای مقدماتی آن از سال 82 آغاز شده است که از دو سال پیش عملیات اصلی احداث سد شروع شده است.

مجری طرح سد و نیروگاه رودبار لرستان با بیان اینکه از دو سال پیش تاکنون 60 میلیارد تومان اعتبار صرف ساخت این سد و نیروگاه شده است، افزود: سد و نیروگاه رودبار لرستان در حال حاضر با پیشرفت 22 درصدی در حال اجرا است که می بایست طبق برنامه چند درصد جلوتر از این میزان پیشرفت داشته باشد.

وی عدم تخصیص به موقع اعتبارات از محل اعتبارات فاینانس را مهم ترین دلیل عقب ماندن چند درصدی پروژه عنوان کرد و یادآور شد: پیش بینی می شود در صورت تخصیص به موقع اعتبارات سد و نیروگاه رودبار دو مدار 225 مگاواتی این پروژه تا سال 90 وارد شبکه شود .

طرز طلب ادامه داد: علاوه بر این دو مدار ، تلمبه ذخیره نیز در ساختار این پروژه پیش بینی شده است که با توسعه سد و نیروگاه رودبار و ورود این تلمبه ذخیره به شبکه 1500 مگاوات دیگر به ظرفیت سد و نیروگاه رودبار اضافه خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: درآمد سالانه این سد و نیروگاه بالغ بر 60 میلیارد تومان برآورد شده است. 

این مسئول عنوان کرد: از ابتدای آغاز به کار عملیات سد و نیروگاه رودبار تاکنون بیش از یکصد میلیارد تومان برای مراحل مختلف این پروژه هزینه شده است.

مجری طرح سد و نیروگاه رودبار لرستان با بیان اینکه رودخانه رودبار دارای دو هزار و 300 میلیون مترمکعب سالانه ظرفیت آب است، بیان داشت: این رودخانه اولین سرشاخه رود دز است که در منطقه الیگودرز واقع شده است.

استاندار لرستان نیز در این رابطه به خبرنگار مهر در خرم آباد گفت: پروژه سد و نیروگاه رودبار لرستان یکی از عظیم ترین پروژه هایی است که در صورت تکمیل و بهره برداری تنها "یک دهم" آن می تواند تمام خاموشیهای کشور را جبران کند.

سید حسین صابری با بیان اینکه در حال حاضر 800 نفر در عملیات احداث سد و نیروگاه رودبار مشغول به کار هستند، عنوان کرد: در طول اجرای این پروژه بیش از سه هزار نفر به طور مستقیم و شش هزار نفر به صورت غیر مستقیم در این پروژه فعالیت خواهند داشت.

وی افزود : با بهره برداری از این پروژه عظیم 150 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

استاندار لرستان با بیان اینکه این پروژه می تواند در جذب توریست و گردشگر اثرات مهمی داشته باشد، یادآور شد: پروژه عظیم سد و نیروگاه رودبار لرستان کار بسیار بزرگی است که ظرف دو سال آینده عظمت آن احساس خواهد شد.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها