بر اساس آمارهای رسمی، ‌میزان بارندگی استان ایلام در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن 60 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت نیز در همین حدود کاهش داشته است. مطمئنا بیشترین ضرر خشکسالی به کشاورزان استان و مخصوصا کشاورزانی که در سال زراعی گذشته نسبت به بیمه محصولات زراعی و باغی خود اقدام نکرده‌اند، وارد شده است.
کد خبر: ۱۷۷۴۲۳

به گزارش ایسنا ، این آمار خود نشان دهنده بارندگی در حد متوسط یک سال پیش از سال منتهی به خشکسالی امسال است که کاهش 60 درصدی آن نیز در سال گذشته، خود می‌تواند نشانگر وسعت خشکسالی امسال در استان باشد که به گفته‌ کارشناسان، استان ایلام را در ردیف استان‌هایی قرار داده‌است که بیشترین خسارت را از خشکسالی امسال متحمل شده است.

گواه دیگر بر مدعای وسعت خشکسالی در ایلام، وجود 320 هزار هکتار اراضی دیم و تنها 70 هزار هکتار اراضی آبی در استان است که بنابر اعلام رسمی‌جهاد کشاورزی ااستان و نیز صندوق بیمه محصولات کشاورزی بانک کشاورزی، همه محصولات مزارع دیم استان بر اثر خشکسالی از بین رفته و اراضی آبی استان نیز حدودا 60 درصد خسارت دیده‌اند.

آمار و اعلام‌های رسمی‌ مسئولان استان به خوبی بیانگر دامنه خشکسالی استان است، به گونه‌ای که ستاد حوادث غیر مترقبه استان در اواخر فروردین ماه تشکیل جلسه داد بروز خشکسالی را در استان تایید کرد.

مطمئنا بیشترین ضرر خشکسالی به کشاورزان استان و مخصوصا کشاورزانی که در سال زراعی گذشته نسبت به بیمه محصولات زراعی و باغی خود اقدام نکرده‌اند، وارد شده است.

به گفته مدیر بانک کشاورزی استان که صندوق بیمه آن وظیفه پرداخت خسارت به محصولات بیمه شده کشاورزی را برعهده دارد، در سال زراعی گذشته تنها38540 هکتار از اراضی دیم یعنی کمتر از 15 درصد اراضی تحت پوشش بیمه قرارگرفته اند که از بین رفتن 100 درصدی محصولات اراضی دیم به خوبی نشان دهنده وسعت خسارت کشاورزان دیم کار استان است.

مهندس محمدرضا خانی گفت:‌ از مجموع 70 هزار هکتار اراضی آبی استان نیز محصولات نزدیک به 37400 هکتار یعنی کمتر از40 درصد تحت پوشش بیمه قرارگرفته اند و از700 هکتار باغات استان نیز 126 هکتار یعنی 18 درصد بیمه شده‌اند.

عدم استقبال کشاورزان از بیمه محصولات خود می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که افزایش تعرفه بیمه سهم کشاورز در سال زراعی جاری به نزدیک دو برابر این نرخ نسبت به سال پیش و بارندگی‌های خوب سال قبل از این دلایل است.

مهندس خانی در این باره توضیح داد:‌ در سال زراعی جاری از 19200 تومان بیمه هر هکتار گندم دیم، 9700 تومان سهم کشاورز بود که این میزان در سال گذشته 5200 تومان به ازای هر هکتار گندم دیم بوده است.

وی یکی از عوامل موثر در پایین بودن میزان اراضی تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی را مراجعه دیر هنگام کشاورزان برای بیمه محصولات عنوان و اضافه کرد:‌ مناطق کشاورزی استان به سه منطقه گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل تقسیم شده‌اند که هر سال تاریخ کاشت در این مناطق از مراکز تحقیقات جهاد کشاورزی استعلام می‌شود و بر اساس آن تاریخی را برای انعقاد قرارداد بیمه تعیین می‌کنیم، اما همواره روزهای آخر مهلت تعیین شده با ازدحام جمعیت مواجه می‌شویم و بعضا نیز کشاورزان به علت مراجعه بعد از موعد تعیین شده موفق به بیمه محصولات خود نمی‌شوند.

وی افزود: صندوق بیمه محصولات کشاورزی در مورد اراضی دیم خسارات دیده حوزه‌ی مرکزی مهران و دهلران نیز که خسارت آن‌ها از خشکسالی چشم گیر‌تر است، مسوولیتی ندارد، چرا که میزان بارندگی و پراکنش در این مناطق کمتر از 250 میلی متر در سال است و بر اساس دستورالعمل‌ها و قوانین صندوق بیمه، چنین اراضی کشاورزی بیمه نمی‌شوند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها