کارتون دیدن و اشتیاق تماشای موجودات متحرک روی صفحه تلویزیون، بخش جذابی از خاطرات همه ما است. اعتراف می‌کنم که تعداد انیمیشن‌هایی که دارم بیش از تعداد فیلم‌هایی است که در آرشیو شخصی‌ام نگه می‌دارم. نمی‌دانم چرا آن روز که به شهر کتاب رفته بودم و یک سری از کارتون‌های تن‌تن را خریدم، خانم فروشنده به من و همسرم با تعجب نگاه کرد و پرسید: «برای چندساله کادویش کنم؟» و من بدون تعجب گفتم که این‌ها را برای خودم خریدم.
کد خبر: ۱۷۳۰۷۰

 امروز سال‌ها از آن زمان که روی طلق به موجودات تخیلی و فانتزی جان می‌بخشیدند گذشته است، اما هنوز هم برنامه‌های صبحگاهی کودکان را با ترفند تماشای کارتون از خواب بیدار می‌کنند. خالق پلنگ صورتی و تام و جری رفتند اما تا چند نسل دیگر هم خلاقیت‌های آن‌ها را در ماجرا آفرینی تحسین خواهند کرد. امروز، فناوری اطلاعات در خدمت جان گرفتن ایده‌های خلاق و تصورات ما هستند. فردا شما هم می‌توانید به راحتی روبه‌روی رایانه خود خالق انیمیشن باشید. به همان سادگی که در آینده خواهید دید.

خلاقیت در ذات انیمیشن نهفته است. ابزار خوب هم که برای تصویر شدن آن ایده خلاق در دست باشد کار ساده‌تر خواهد شد. روندهای تکامل و قانون‌های تکامل سیستم‌های فنی یکی از بخش‌های مهم نوآوری نظام‌یافته یا TRIZ هستند. این روندها براساس رفتارهای مشابه سیستم‌های متنوع طی سالیان متمادی، به شکل قوانینی کشف شده درآمده و طبقه‌بندی شده‌اند. به کمک آن‌ها، می‌توان گذشته را مرور کرد و آینده را آن‌طور که خواهد شد پیش‌بینی و پیشگویی نمود.

از جمله روندهای مرتبط با موضوع این شماره که انیمیشن است، می‌توان «کاهش میزان درگیری انسان» را نام برد. «افزایش درجه آزادی» و « افزایش به‌کارگیری حواس» هم از دیگر روندهای تکاملی هستند که در شماره‌های پیش بدان‌ها پرداخته‌ایم. با پرهیز از تکرار معرفی این روندها، در مورد کاهش میزان درگیری انسان باید تاکید داشت که توان جان‌بخشیدن به بی‌جان‌ها چیزی است که امروز هم نرم‌افزارهای شبیه‌سازی به مدد آن کارخانه‌ای بزرگ را پیش از ساخت پیش چشم مدیران آن قرار می‌دهند تا بتوانند شرایط واقعی را بر اساس داده‌های واقعی ببینند و از پیش به چاره ‌جویی مشکلات احتمالی بپردازند.

با این توصیف و با در نظر داشتن موضوع انیمیشن، ‌می‌توانیم این‌گونه به تحلیل و پیشگویی برخی از آینده‌ها بپردازیم:

صبح که از خواب بیدار می‌شویم، پیش از ترک منزل می‌نشینیم و کل روز را شبیه‌سازی شده در قالب یک فایل انیمیشن می‌بینیم. این انیمیشن فقط تخیل نیست، بلکه به سیستم‌های پشتیبانی مثل ترافیک، آب و هوا و برنامه کاری و زمان‌بندی جلسه‌ها و ... نیز متصل است. بعد از یک مرور مختصر از کل روز، منزل را ترک می‌کنیم.

خیال و واقعیت در هم ادغام می‌شوند و می‌توانیم در بخش‌هایی از انیمیشن در حال پخش برویم و خودمان هم نقش‌آفرینی کنیم. تصور کنید که به جای پلنگ صورتی وارد یکی از قسمت‌های آن شویم یا این که به جای پت پستچی نامه‌های مردم را به دستشان برسانیم.

می‌توانیم به صندلی خودرو تکیه دهیم و با نشان دادن دو نقطه از نقشه و دیدن مسیر سفر در قالب یک تکه فیلم انیمیشن،‌ آن را تایید کنیم یا تغییر دهیم. با صدور دستور حرکت به خودرو، سیستم رایانه‌ای ناوبری ما را از همان مسیری به مقصد می‌رسانند که پیشتر تصویرهایش را دیده‌ایم.

در کنار دیدن و شنیدن انیمیشن، بوی آن را نیز حس خواهیم کرد.
شاید حتی حسگرهای رایانه‌ای بتوانند برای ما دوستان کارتونی شبیه‌سازی شده را خلق کنند تا برای چند ثانیه، ‌دقیقه یا روز بتوانیم با سوپرمن و مرد عنکبوتی از نزدیک گپ بزنیم یا با یوگی و دوستانش سوار بر کشتی شویم.

دنیای مجازی با سرعت در حال پیشرفت روزگاری را رقم می‌زند که مثل فیلم‌های رئال انیمیشن، زندگی ما نیز ترکیبی شود از واقعیت و مجاز. روزنامه مجازی را دستمان بگیریم و بخوانیم.

صفحه‌هایی را که وجود خارجی ندارند، اما هستند ورق بزنیم و آن را به دیگران هم نشان دهیم. نمونه‌های لیزری اشیای سه بعدی به‌زودی در کشورمان هم دیده خواهند شد.

بچه‌ها خلاق‌ترین افراد هستند. به دلیل ذهن بکر و بدون قاعده‌ای که دارند می‌توانند به سادگی همه نشدنی‌های ما آدم‌بزرگ‌ها را شدنی فرض کنند و به راحتی جذاب‌ترین صحنه‌ها را خلق کنند. کودکان با ایده‌پردازی‌های خود می‌توانند «شرکت‌های تعاونی ایده‌پردازی» داشته باشند و محصولات تفکر فانتزی‌شان را به‌ بزرگان انیمیشن بفروشند.

همان‌طور که خیلی ساده قلم تلفن همراه را دست می‌گیریم و روی صفحه آن شماره تلفنی را ثبت می‌کنیم، می‌توانیم دستور ساخت یک قطعه پیچیده را روی نمایشگر لمسی با دست بکشیم و فرمان ماشین‌کاری آن را بدهیم.

سیستم نرم‌افزاری هوشمند خودش به سخت‌افزارها فرمان می‌دهد که خواسته ما چیست و چه باید کنند.

فناوری اطلاعات با همه توسعه‌های کمی‌و کیفی خود به کمک ایده‌پردازان و کسانی که فانتری نگاه کردن تخصص‌شان است، تحولاتی را در آینده رقم می‌زند که با موجودیت یافتن هر یک، پدیده‌های دیگر زندگی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. انیمیشن‌ که روزی برای سرگرمی‌مورد توجه بود، امروز به کمک پزشکان و صنعتگران و معلمان آمده و نشدنی‌ها را برایش آسان می‌کند.

شما چه ایده‌هایی دارید که فکر می‌کنید در آینده جامه عمل می‌پوشند آن‌ها را به click‌@‌jamejamonline.ir  بفرستید. 

   محمود کریمی‌

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها