از دیروز در جنوب افغانستان آغاز شد

عملیات ضربتی امریکا علیه طالبان‌

گروه بین‌الملل: واحدهای ضربت تفنگداران دریایی ارتش ایالات‌متحده از روز گذشته با هدف تضعیف نیروهای طالبان در مناطق جنوبی استان هلمند عملیات گسترده‌ای را در این مناطق آغاز کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، عملیات جاری در مناطق جنوبی افغانستان که با الگوبرداری از عملیات افزایش نیرو در عراق (surge) در حال انجام است نابودی واحدهای شبه‌نظامیان طالبان و از بین بردن کشتزارهای خشخاش منطقه را در دستور کار خود دارد. سرلشکر دان مک‌نیل، فرمانده امریکایی نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان انجام این عملیات را به 2300 نیروی تازه نفس واحدهای ذخیره نیروی دریایی امریکا که اخیرا به افغانستان اعزام شده‌اند واگذار کرده است. عملیاتی که از بامداد روز گذشته آغاز شد قرار است چند روزی ادامه داشته باشد.
کد خبر: ۱۷۲۲۷۱

امریکایی‌ها عملیات جاری در جنوب افغانستان را با هماهنگی نیروهای انگلیسی مستقر در این کشور آغاز کرده‌اند اما به ظاهر نیروهای انگلیسی در انجام این عملیات مشارکت ندارند. این در حالی است که پاره‌ای منابع خبری از حضور واحدهایی از کشورهای عضو ناتو در این عملیات خبر داده‌اند.  این عملیات یک روزپس از ترور نافرجام حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان در مراسم روز مجاهدین در کابل، پایتخت آغاز شد.

انتقاد از دولت کرزای‌

کای عیدی، دیپلمات نروژی که اخیرا به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل در افغانستان تعیین شد بر این باور است که ضعف دولت مرکزی افغانستان و اهمال جامعه بین‌المللی در حمایت از آنچه برای اعاده ثبات بر افغانستان انجام می‌شود دستاوردهای سال‌های پس از سقوط طالبان را به مخاطره افکنده است.

عیدی که پس از مخالفت کرزای با انتصاب پدی اشداون، سیاستمدار انگلیسی به این سمت از سوی بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل به عنوان فرستاده ویژه این سازمان در افغانستان انتخاب شد، از ناکارآمدی دولت افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

بحران گرسنگی‌

در حالی که نیروهای خارجی مستقر در افغانستان سرکوب طالبان را در دستور کار خود قرار داده‌اند بحران گرسنگی مردم افغانستان را تهدید می‌کند.

برنامه جهانی غذا (WFP) اوایل این هفته با اشاره به رشد قابل توجه قیمت محصولات غذایی در افغانستان طی هفته‌های اخیر اقدام فوری و قاطع برای مواجهه با این معضل را خواستار شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها