گروه اقتصاد: آن گونه که از اظهارات نانوایان و سایر شواهد و قرائن برمی‌آید، ظاهرا افزایش قیمت نان قطعی است و در انتظار تصمیم دولت. به گزارش خبرنگار ما، هر چند آغاز گرانی برخی از انواع نان به ماه‌های آخر سال گذشته بازمی‌گردد، اما با شروع سال 87 این گرانی در بسیاری از نانوایی‌ها همه‌گیر شده و حالت رسمی پیدا کرده است و هم‌اکنون هر قرص نان لواش 20 تومان، هر قرص نان سنگک بین 100 تا 200 تومان و هر قرص نان بربری 100 تومان به فروش می‌رسد. آنچه مسلم است، قیمت نان به دلیل حساسیتی که دارد باید از سوی مراجع رسمی نرخ‌گذاری و اعلام شود، ولی آنچه در عمل شاهدش هستیم، گرانی نان بدون هیچ ابلاغیه کتبی و رسمی است.
کد خبر: ۱۷۱۸۷۳

اعتراض نانوایان‌

در حالی که مردم همیشه حساسیت زیادی نسبت به قیمت نان دارند و مسوولان نیز به دلیل حساسیت موضوع سال‌هاست که نرخ نان را افزایش نداده‌اند، نانواهای کشور از ثبات قیمت نان در مقابل افزایش هزینه‌های خود ناراضی هستند.

یکی از نانواهای منطقه تهرانپارس که قیمت هر نان لواش را به 20 تومان افزایش داده است، به خبرنگار ما می‌گوید: ما چاره‌ای جز افزایش قیمت نان نداریم و دلیل آن نیز افزایش هزینه‌های ما از جمله دستمزد کارگران، بیمه، آب و برق است.

وی افزود: در حال حاضر 40 درصد هزینه را دستمزد کارگران تشکیل می‌دهد و در این چند سال با وجود تغییر نکردن قیمت نان، دستمزد کارگران هر سال با افزایش روبه‌رو بوده است.

وی در ادامه می‌گوید: سال گذشته به هر کارگر هفتگی 90 هزار تومان پرداخت می‌کردیم، اما امسال 110 هزار تومان می‌پردازیم.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت نان با چه مجوزی صورت گرفته، می‌گوید: اتحادیه نانوایان خودش اعلام کرده که قیمت نان را افزایش دهید.

وقتی از او می‌پرسم،‌‌ آیا ابلاغیه کتبی برای این افزایش از سوی اتحادیه به شما داده شده است،‌ می‌گوید: ما ابلاغیه کتبی نداریم؛ اما به طور شفاهی به نانوایی‌ها این مجوز داده شده است و گفته‌اند ابلاغیه آن را نیز خواهیم داد.

وی در رابطه با نظارت بازرسان می‌گوید: تاکنون چندین بار بازرسان از نانوایی‌ها بازرسی کرده و گزارشاتی نیز جمع‌آوری کرده‌اند؛ اما تاکنون برخوردی نشده است.

وی گفت: اگر بخواهند فشار بیشتری به نانوایی‌ها بیاورند، چاره‌ای جز تعطیلی نداریم؛ چراکه نمی‌توان از عهده هزینه‌ها برآمد.

وی درباره کیفیت و قیمت آردهای توزیعی به نانوایی‌ها می‌گوید: در حال حاضر آرد در 2 قیمت دولتی و نیمه‌دولتی عرضه می‌شود که قیمت دولتی آن با هزینه گونی و حمل هر کیلو حدود 8 تومان است و قیمت آزادپز هر کیلو 45 تومان است.

وی کیفیت آردهای دولتی را پایین دانست و گفت: ما برای پخت باکیفیت‌تر نان ناچاریم آرد با قیمت 45 تومان تهیه و با آرد دولتی مخلوط کنیم تا بتوانیم نان باکیفیت‌تر تحویل مردم بدهیم.

تکذیب مسوولان‌

با وجودی که گرانی نان در سطح شهر ملموس شده است و نانوایی‌ها علنا افزایش قیمت را تایید می‌کنند، مسوولان وزارت بازرگانی همچنان افزایش پراکنده قیمت نان را طی روزهای اخیر تکذیب می‌کنند.

اما آنچه مسلم است، برخی از مسوولان وزارت بازرگانی نیز براین باورند که قیمت نان نیز متناسب با هزینه‌ها باید افزایش یابد.

در این رابطه نیز وزیر بازرگانی  سال گذشته اعلام کرد، اگر قیمت نان به تناسب بالا رفتن هزینه‌ها افزایش نیابد، نانوایی‌ها ناچار می‌شوند با توسل به شیوه‌های نامناسب از جمله به‌کارگیری کارگران غیرماهر به جای شاطر، هزینه‌های تمام شده خود را کاهش دهند که این مساله در نهایت به ضرر مردم تمام می‌شود.

وزیر بازرگانی، سال گذشته هشدار داد، اگر نسبت به قیمت نان بسرعت تصمیم‌گیری نشود، گرانفروشی نان رایج شده و خرید و فروش آرد خارج از شبکه زیاد می‌شود.

میرکاظمی در این رابطه گفت: به دلیل حساسیت مساله نان، هرگونه تغییر در قیمت نان باید پس از بررسی در شورای اقتصاد و با تاکید رئیس‌جمهور انجام شود.

تعیین رسمی قیمت نان در انتظار تصمیم شورای اقتصاد

یوسف احمدی، عضو هیات مدیره اتحادیه نانوایان تهران و دبیر انجمن صنفی نان‌های سنتی نیز به خبرنگار ما می‌گوید: کارگران نانوایی‌ها حاضر نیستند برای 16 ساعت کار روزانه 10، 12 هزار تومان دریافت کنند و با توجه به افزایش نرخ دستمزدها که سالانه این رشد صورت گرفته است، چند سالی است قیمت نان تغییر نداشته است، بنابر این طبیعی است که نانوایی‌ها برای پوشش هزینه‌های خود خواستار افزایش قیمت‌ها باشند.

وی افزود: 90 درصد نانوایی‌های کشور، روزانه 400 کیلو سهمیه آرد دارند که با این مقدار آرد 3100 عدد نان لواش تولید می‌شود که با قیمت 15 تومان اگر به دست مردم داده شود در مجموع 46 هزار و 500 تومان فروش نانوا می‌شود و اگر 4 کارگر داشته باشد و روزانه به آنها 12 هزار تومان بدهد، هزینه دستمزدی که پرداخت می‌کند روزانه باید 48 هزار تومان باشد؛ بنابراین برای آن‌که هزینه خود را پایین بیاورد به راه‌های دیگر از جمله استفاده از کارگر غیرماهر یا کاهش وزن چانه‌های نان متوسل می‌شود که در نهایت کیفیت و مرغوبیت نان به ضرر مصرف‌کننده کاهش می‌یابد.وی افزود: اگر نان لواشی با قیمت 20 تومان عرضه می‌شود، باید وزن هر چانه خمیر آن 180 گرم باشد و اگر کسی نان 20 تومانی را با وزن کمتری به دست مشتری بدهد، خلاف کرده است.

احمدی در پاسخ به این سوال که آیا اتحادیه مجوزی به نانوایی‌ها برای افزایش قیمت نان داده است، می‌گوید: تاکنون هیچ‌گونه ابلاغیه و مجوزی از سوی اتحادیه برای افزایش قیمت نان صادر نشده است.

وی افزود: دولت هر نرخی را که اعلام کند ما به همان عمل می‌کنیم و در حال حاضر اتحادیه مشغول برآورد هزینه‌هاست تا نرخ‌های پیشنهادی خود را تا اواخر اردیبهشت به دولت ارائه کند.

وی گفت: در نهایت شورای اقتصاد براساس بررسی‌های کارشناسی در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد کرد و امیدواریم نرخ‌های جدید در خرداد اعلام شود.

وی افزود: در حال حاضر چند سالی است که قیمت نان ثابت مانده است و تنها در سال 82 با افزایش قیمت هر کیلو آرد از 3 تومان به 5/7 تومان قیمت نان 10 درصد گران شد، از این رو باید متناسب با افزایش هزینه‌ها، نرخ نان نیز افزایش یابد.

وی درباره کیفیت آردهای ارائه شده به نانوایی‌ها گفت: به دلیل آن‌که گندم تولیدی در کشور با توجه به مناطق مختلف کشت همه از کیفیت مرغوب برخوردار نیست، بنابراین کارخانه‌های تولید آرد باید با مخلوط مناسب گندم‌ها آرد مناسبی را تولید کنند، اما برخی کارخانه‌ها این کار را نمی‌کنند و همین امر باعث می‌شود که برخی آردهای تحویلی از مرغوبیت لازم برخوردار نباشد و نانوایان مجبورند آرد مرغوب‌تر را که گران‌تر است تهیه و با آرد دولتی مخلوط کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها