طرفداران اتحاد جماهیر شوروی که به تاریخ پیوسته هنوز تلاش می‌کنند تا در فضای سایبر به حیات خود ادامه ‌دهند.17 سال پس از فروپاشی این ابرقدرت، وب‌سایت‌هایی که به نام دامنه‌ی su. معرف اتحاد جماهیر شوروی سابق ختم می‌شوند، در حال افزایش‌اند و ثبت آنها در سال جاری میلادی 45 درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۷۱۰۷۴
به گزارش واحد مرکزی خبر، وبلاگ‌نویسان، سرمایه‌گذاران و کمونیست‌های جان سخت بخشی از جامعه‌ اینترنتی کوچک اما در حال رشدی هستند که در برابر تلاش‌های مکرر برای از میان برداشتن پایگاه آنلاین شوروی سابق مقاومت می‌کنند.  

حسرت روسیه برای امپراطوری شوروی بخشی از این داستان است، به عنوان نمونه، گروه Nashi که گروه جوانان طرف‌دار کرملین است و به خاطر اعتراض‌های پرسروصدا به منتقدان کرملین شناخته شده است، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، را در سایت nashi.su ستایش کرده اما انکار می‌کند انتخاب su. برای آدرس اینترنتی‌اش به معنی ارسال یک پیام سیاسی است. 

بسیاری از سرمایه‌گذاران اینترنتی که سود احتمالی را در این دامنه را مشاهده می‌کنند، بلافاصله نام‌های شناخته شده‌ای که قبلا در دامنه‌های معروف ایجاد شده‌اند را در آدرس su. برای خود به ثبت می‌رسانند اما انگیزه های مالی خود را انکار می کنند. 

بر اساس این گزارش، جز استثناهای معدود مانند کشور استونی ضریب استفاده از اینترنت در جمهوری‌های شوروی سابق نسبتا پایین است و بنا بر اعلام بنیاد عقاید عمومی روسیه تنها 27 درصد از بزرگسالان روسی از اینترنت استفاده می‌کنند و تنها 12 درصد از بزرگسالان روسی کاربر روزانه اینترنت به شمار می‌روند.  

به گفته‌ تحلیلگران، حتی اگر سایرین با بیان اینکه این دامنه شایستگی هم سطح بودن با دامنه‌ هایی مانند uk. متعلق به کشورانگلیس، ru. برای روسیه و fr. برای فرانسه را ندارد به عنوان یادگار گذشته نگاه تحقیرآمیزی به آن داشته باشند، هنوز بسیاری از روس‌ها نسبت به نام دامنه‌ su. احساساتی هستند.  

 دامنه‌ اینترنتی کشوری که از فهرست نگه‌داری شده توسط سازمان جهانی استاندارد مشتق می‌شوند، معمولا پس از فروپاشی یک کشور یا تغییرنام آن از بین می‌روند.  

هر دو کشور یوگسلاوی و چکسلوواکی پس از تجزیه به کشورهای کوچک‌تر نام دامنه خود را از دست دادند، این مساله در مورد کشور زئیر که به جمهوری دموکراتیک کنگو تغییر نام یافت، نیز اتفاق افتاد.  

اما تلاش‌های متعدد سازمان نظارت بر نام‌ها و آدرس‌های اینترنتی، آیکان، که نظارت کلیدی بر اینترنت دارد و پیشینیان آن از دهه 1690 برای حذف دامنه su. همگی با شکست مواجه شدند. 

در اواخر سال 2006 آیکان نظر جامعه جهانی در مورد برداشتن پسوندهای قدیمی و تاریخ گذشته را جویا شد اما مقاومت‌ها همچنان ادامه یافت و به‌نظر می‌رسد خارج کردن این دامنه به بن‌بست رسیده باشد. 

قدمت نام دامنه su. به ماه سپتامبر سال 1990 و بیشتر از یک سال قبل از فروپاشی شوروی برمی‌گردد؛ روسیه در سال 1994 صاحب دامنه  ru. شد و سایر جمهوری‌های شوروی سابق نیز کدهایی را به ثبت رساندند، اما صاحبان سایت‌های su. لجوجانه مقاومت کرده و برخی کاخ سفید را به برنامه‌ریزی برای حذف آخرین آثار رقیب جنگ سرد خود متهم کرده‌اند.

 سرانجام سازمان روسی مسوول ثبت نام‌های دامنه‌ جدید تحت نام su. موافقت کرد که ثبت آدرس‌های جدید su. را متوقف کند در حالی که آدرس‌های su. فعلی اجازه یافتند به فعالیت خود ادامه دهند.

 یک راه چاره به صاحبان آدرس‌های su. مانند lenin.su اجازه داد زیردامنه‌هایی مانند Vladimir.lenin.su را به ثبت برسانند که در نتیجه آن شمار آدرسهای su. از دهه 1990 به رشد خود ادامه دادند اگرچه رشد آنها تقریبا به سرعت ru. نبوده است؛ در نتیجه در سال 2001 در پاسخ به فشارهای کاربران مشتاق برای استفاده از این نام دامنه، ثبت نام دامنه su. برای همه و در همه جا آزاد شد.

 به گفته سخنگوی RU.Center که سازمان مسوول ثبت نام دامنه ru. است، قیمت ثبت این دامنه به صورت کاذب بالا نگه داشته شده بود و 120 دلار برای هر ثبت نام یعنی شش برابر قیمت ru. بود تا شمار کاربران و سرمایه‌گذارانی که آدرس‌های اینترنتی را برای فروش مجدد و سودجویی از آن خریداری می‌کردند، محدود شود اما در ماه ژانویه این سازمان به منظور افزایش محبوبیت جهانی این  دامنه، قیمت ثبت su. را به 25 دلار کاهش داد.  

این قیمت جدید مناسب موجب شد که هجوم برای ثبت نام دامنه su. صورت بگیرد به گونه‌ای که شمار سایت‌های su.هم اکنون به 45 هزار سایت رسیده که بیش از چهار برابر یازده هزار سایت ثبت شده در اواخر سال 2006 است؛ تقاضاها برای این آدرس اینترنتی هیچ نشانی از کاهش ندارد و افزایش آن از 31 هزار سایت در ماه ژانویه نشان دهنده افزایش 45 درصدی است.  

اما طبق استانداردهای نام دامنه، شمار ثبت su.هنوز خیلی اندک است. به عنوان مثال بیش از یک میلیون آدرس اینترنتی در دامنه  ru. روسیه و 12 میلیون در دامنه  de. آلمان و 75 میلیون به طور جهانی در دامنه com. به ثبت رسیده اند. 

مدافعان دامنه شوروی اظهار می‌کنند هنوز جای زیادی برای رشد su. وجود دارد، برخی نیزدامنه su. را مکان مجازی برای کسانی می‌دانند که ساده لوحانه از اتحاد جماهیر شوروی به عنوان سرزمینی یاد می‌کنند که امپراتوری شوروی گروه‌های نژادی و فرهنگی آسیایی و اروپایی را به هم پیوند داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها