گفتگو با خاویر باردم، بازیگر اسپانیایی برنده اسکار

سرزمینی برای جوان‌ها هم نیست‌

خاویر باردم بدون هیچ شک و تردیدی، این روزها بهترین بازیگر اسپانیایی است که همزمان در محصولات داخلی و خارجی ایفای نقش می‌کند. او که اول مارس 1969 به دنیا آمد. فرزند یک خانواده هنرمند است که اعضای آن از اولین روزهای تولد سینما در اسپانیا، بازیگر فیلم‌های مختلف آن بوده‌اند. باردم با پیروی از سنن خانوادگی، اولین بار در سن 6 سالگی جلوی دوربین ظاهر شد. نخستین فیلم او «ال‌پیکارو» نام داشت. در دوران نوجوانی در چندین مجموعه تلویزیونی بازی کرد و به عضویت تیم ملی راگبی اسپانیا درآمد. کار تئاتری را نیز در همین دوران شروع می‌کند. با کمدی سیاه «جامون جامون» (1992) موقعیت خوبی در صنعت سینمای اسپانیا به دست می‌آورد.
کد خبر: ۱۶۴۲۱۲

از این که در «سرزمینی برای پیرها نیست» در نقش یک آدم خبیث بازی کردید، ناراحت نیستید؟

خب، من یک بازیگرم و باید در فیلم‌های سینمایی متفاوتی بازی کنم. باید قوه تخیلم را گسترش بدهم و این امکان را فراهم کنم که تماشاگران مرا در نقش‌های متفاوتی ببینند. خیلی وقت‌ها ما هیچ شناختی از آن کاراکتری که باید بازی کنیم نداریم و به احتمال زیاد اصلا با او احساس همذات‌پنداری نمی‌‌کنیم. اما دلیلی وجود ندارد که آن نقش را بازی نکنیم. به عنوان یک بازیگر باید همه جور نقش را به عهده بگیرم و تلاش کنم آن نقش را به نحو احسن بازی کنم. برای مثال من هیچ وقت در زندگی‌ام کسی را نکشته‌ام، اما در فیلمی سینمایی در نقش یک قاتل خطرناک ظاهر می‌شوم. من باید توانایی آن را داشته باشم که طوری این نقش را بازی کنم که تماشاچی باور کند من اصلا یک قاتلم و از من در نقش این کاراکتر متنفر شود.

این جادوی بازیگری است. وقتی این نقش را بازی می‌‌کردم بارها و بارها از خودم پرسیدم؛ «آیا من می‌توانم مثل این کاراکتر باشم و در عالم واقعیت این کارها را انجام دهم؟» جوابی که همیشه به خودم می‌دادم منفی بود. ما بازیگرها در نقش‌های منفی و آدم‌های خبیث بازی می‌کنیم تا آخر و عاقبت کارهای بد را به تماشاچی یادآوری کنیم و به آنها هشدار بدهیم که به سراغ این‌جور کارها نروند. این هنر دنیای سینما و فیلم است که تماشاچی‌اش را با یک دنیای ویژه آشنا می‌کند و به او درس‌هایی در باب زندگی اجتماعی می‌دهد.

آیا فکر می‌کنید این کاراکتر به‌ نوعی روان‌پریش است؟

می‌توان این‌طوری هم به ماجرا نگاه کرد. او آدمی خشن است که کشتن آدمها را کار بدی نمی‌داند و این نکته خطرناکی است. این احساس که با هیچ ارزشی برای همنوعان خود قائل نباشیم، احساس بسیار وحشتناک و خطرناکی است. کاراکتر من در فیلم از آن دسته آدم‌هایی است که فکر می‌کند برای رسیدن به خواسته‌هایش مجاز به انجام هر نوع کاری است. یک چنین طرز تفکری خطرناک است و باعث خلق مشکلات بسیار زیادی برای عموم مردم می‌شود. خوشبختانه آدم‌هایی از این دست در سطح جامعه خیلی کم هستند، ولی وظیفه سینماست که همه نوع کاراکتر را در فیلمها به نمایش بگذارد و عواقب تفکر آنها را به شکلی تصویری بیان کند.

در تمام طول فیلم یک اسلحه با شماست. حمل آن مشکل نبود؟

خب، اسلحه سنگین بود. این اسلحه معرف کاراکتر من و جزیی از شخصیت آن است. در عین حال، حکم نوع استعاره را نیز دارد. سنگینی اسلحه به معنی سختی و سنگینی کارهایی است که این کاراکتر انجام می‌دهد. او باید به نوعی بار گناهانش را با خود حمل کند و این در حالی است که خودش هم متوجه این موضوع نیست.

برای سینما مسوولیت اجتماعی قائل هستید؟

بله. جز این نمی‌تواند باشد. هر فیلمی برای بیننده‌اش حرف و پیامی دارد و ما باید حامل حرف‌ها و پیام‌های خوب باشیم. باید در فیلم‌ها به تماشاچی بگوییم چه چیزهایی باعث خلق یک زندگی خوب می‌شود و برعکس. من از اروپا می‌آیم، جایی که هنر و سینما فقط برای سرگرمی نیست و وظایف بیشتری برای خودش قائل است.

در مراسم اسکار به زبان اسپانیایی صحبت کردید، علت خاصی داشت؟

می‌خواستم بگویم که اسپانیایی هستم و به این مساله افتخار می‌کنم. اما فکر می‌کنم صحبت کردن در این مراسم برای هر کسی حکم یک لحظه وحشتناک را داشته باشد. می‌دانید، حرف زدن برای میلیون‌ها آدم کار ساده‌ای نیست. طبیعی است که همه ما جایزه را دوست داریم و دلمان می‌خواهد تحسین و تشویق شویم. اما پاسخگویی به این تحسین کار ساده‌ای نیست.

راست است که پس از مراسم اسکار پیشنهادات بیشتر و بهتری دریافت کرده‌اید؟

جمله با نمکی است، ولی فکر نمی‌کنم واقعیت داشته باشد. البته دریافت اسکار باعث می‌شود تا فرصت حضور در کارهایی را پیدا کنی که دوستشان داری و می‌خواهی در آنها بازی کنی. اما من از سال‌ها قبل فرصت بازی در نقش‌ها و فیلم‌هایی را داشته‌ام که دلم می‌خواست در آنها حضور داشته باشم. آیا دریافت اسکار باعث می‌شود تا کارهای شما راحت‌تر صورت گیرد؟ من که این طوری فکر نمی‌کنم!

به بازی در فیلم‌های اسپانیایی ادامه می‌دهید؟

صددرصد. طوری برنامه‌ریزی کرده‌ام که بتوانم در هر دو محصولات سینمایی اسپانیایی و بین‌المللی بازی داشته باشم. برای من مهم‌ترین نکته این است که با پروژه‌ای خوب و نقشی قابل قبول همکاری کنم. حالا این محصول می‌خواهد متعلق به سینمای اسپانیا باشد یا یک کشور دیگر.

کوتاه شده از: The deadbott.com
ترجمه: کیکاووس زیاری‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها