احتمال بازنگری در سیاست تک فرزندی در چین

مسئله پرداخت حق بازنشستگی چینی ها معضلی برای این کشور شده است به حدی که مسئولان کشور به فکر بازنگری در سیاست تک فرزندی این کشور افتاده اند.
کد خبر: ۱۶۳۶۳۷
به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل ازشبکه پنج تلویزیون فرانسه، قانون تک فرزندی از 30 سال پیش در چین اعمال شده است. از آنجا که جمعیت چین در حال پیر شدن است، مسئله پرداخت حقوق بازنشستگی برای مسئولان این کشور مشکل ساز شده است. از چند ماه پیش مسئولان کشور به فکر تجدید نظر در باره نظام تک فرزندی افتاده اند اما در نظر ندارند به کلی این سیاست را زیر سوال ببرند.

چن جیانگوئو نماینده کنگره ملی خلق چین می گوید: در کشوری با این جمعیت زیاد لازم بود سیاست برنامه ریزی خانواده اعمال شود که موجب شد از سیصد تا چهارصد میلیون زاد و ولد بیشتر جلوگیری شود اما با توسعه اقتصاد سیاست تک فرزندی باید متحول شود.

از سال 1950 تا 1975 جمعیت چین از پانصد و چهل میلیون نفر به نهصد و پنجاه میلیون نفر افزایش یافت و این موجب شد در دهه 1970 سیاست تک فرزندی اعمال شود.

زوجهایی که در شهرها زندگی می کنند حق ندارند بیش از یک فرزند داشته باشند و در مناطق روستایی به چینی ها اجازه داده می شود درصورتی که فرزند اولشان دختر است، دو فرزند داشته باشند . این اقدام امروزه مورد انتقاد شدید کارشناسان قرار گرفته است.

یک تحلیلگر اقتصادی می گوید: در دوره ای کوتاه پنج تا ده ساله پیامدهای منفی این سیاست واضح نیست اما پس از سی تا چهل سال مشکلات مهمتری پدید می ایند. اگر بخواهیم برای پی بردن به این مشکلات این همه زمان صبر کنیم ، دیگر کار از کار خواهد گذشت.

چین امروزه با یک میلیارد و سیصد میلیون نفر پرجمعیت ترین کشور جهان است . مسئله دیگر این است که تعداد بازنشستگان این کشور به طور چشمگیری رو به افزایش است. شش سال پیش بازنشستگان چین 8 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دادند درحالی که پیش بینی می شود تا سال 2030 بازنشستگان 22 درصد جمعیت کشور را تشکیل دهند.

به همین علت دولت در تلاش است قبل از انکه مشکل تامین هزینه بازنشستگی حاد شود ، دست به اقدامی بزند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها