‌منبع‌ جدید‌ تامین‌ انرژی‌ حرکتی

محققان ژاپنی به روش جدیدی برای تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی حرکتی دست یافته‌اند که می‌توان از آن برای نقل و انتقال دستگاه‌های کوچک و یا نظارت بر چگونگی حرکت داروها در بدن استفاده کرد. این گروه تحقیقاتی توانسته‌اند از واکنش‌هایی که الگوهایی از امواج ضربانی را به وجود می‌آورند به عنوان منبع نیروی لازم برای حرکت نوسانی اجسام بین دو نقطه ثابت استفاده کنند.
کد خبر: ۱۶۳۴۷۹

  در حقیقت این واکنش از بسیاری جهات شبیه به واکنش‌هایی است که در طبیعت اتفاق می‌افتد. در آزمایشات انجام شده توسط دانشمندان از این امواج شیمیایی برای شناور ساختن قطعات کوچک کاغذ استفاده شده است. این در حالی است که با راه‌اندازی مجموعه‌ای دیگر از امواج شیمیایی می‌توان زمان و مکان پرتاب این قطعات کاغذی در نتیجه انرژی آزاد شده از انجام واکنش‌های شیمیایی که سبب ایجاد الگوهایی از امواج حرکتی می‌شود را نیز تحت کنترل درآورد. هنگامی‌که امواج ثانویه با جسمی که در حال حرکت است برخورد پیدا می‌کنند مانع از ادامه حرکت آن شده و جسم را در مسیر حرکت متوقف می‌سازند.

از آنجایی که در بخش‌های اکسید شده کشش سطحی نسبت به بخش‌های احیا شده در واکنش‌های شیمیایی بیشتر است، قطعات کاغذی براحتی توسط امواج در نتیجه وجود اختلاف در کشش سطحی میان بخش‌های مختلف در جهت مشخصی جابه‌جا خواهند شد. این کشش سطحی، قطعات کاغذی را به طرف بخش‌های اکسید شده به حرکت درآورده و در همانجا ثابت نگه می‌دارد. از این فناوری، می‌توان برای تامین انرژی و به حرکت در‌ آوردن ماشین‌آلات کوچک استفاده کرد. امواج ایجاد شده مانند سیستم‌های زنده می‌توانند انرژی شیمیایی را مستقیما به انرژی حرکتی تبدیل کنند. این در حالی است که در بسیاری از ماشین‌ها مانند موتورهای بنزینی، تولید گرما به عنوان مرحله‌ای میانی بین واکنش‌های شیمیایی و حرکت اجسام وجود خواهد داشت. محققان قصد دارند با قرار دادن این امواج در تراشه‌هایی که در بردارنده مجاری و شیارهای بسیار کوچکی هستند، از آن برای کنترل دانش‌های شیمیایی استفاده کنند.

منبع: New Scientist

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها