همبستگی دو ملت پیام سفر احمدی نژاد به عراق

تصویر روسای جمهور ایران و عراق در حالی که دست در دست یکدیگر به جمع خبرنگاران منتظر در قصر الرعاس بغداد می آمدند، استثنایی ترین تصویر در سیمای روابط 30ساله دو کشور همسایه بود که دیروز در رسانه ها ثبت شد. گفتگوهای خصوصی و صمیمی محمود احمدی نژاد و جلال طالبانی در حاشیه نشست های رسمی هیات های عالی رتبه دو کشور، بر ویژگی های اولین سفر رئیس جمهور ایران به عراق می افزود. محمود احمدی نژاد پس از انجام گفتگوهای رسمی با رئیس جمهور عراق ، همراه با جلال طالبانی ، پاسخگوی پرسش های ده ها شبکه خبری و رادیو تلویزیونی بودند. رئیس جمهور با بیان این که ریشه های مشترک دو ملت در عمق تاریخ ، فرهنگ و تمدن جا دارد، افزود: دو ملت در طول تاریخ دارای بهترین روابط فرهنگی و برادری بوده اند و امروز هم به لطف خدا و اراده سیاسی دو کشور، روابط ایران و عراق ممتاز و رو به پیشرفت است. به گزارش ایسنا، احمدی نژاد با تاکید بر این که دو ملت ایران و عراق در همه شرایط سختی ها و خوشی ها در کنار هم بوده و خواهند بود، اظهار کرد: دیدار از عراق بدون دیکتاتور، دیداری بسیار مسرت بخش است ؛ چراکه در آن دوران ، ملت عراق به استضعاف کشیده شده بود و روابطش با همسایگان ضعیف بود. احمدی نژاد ادامه داد: امروز روابط دو کشور هر روز گسترش می یابد و سفر من که به دعوت برادر عزیزم ، جلال طالبانی از رزمندگان دوران مبارزه انجام شده است ، تاکیدی مجدد بر روابط برادرانه و عمیق دو ملت است.
کد خبر: ۱۶۲۸۴۰

وی اظهار کرد: امروز مذاکرات خوبی در فضایی دوستانه ، برادرانه و کاملا سازنده انجام شد و ما در همه زمینه ها اشتراک نظر داریم و بنا داریم که همکاری های ایران و عراق را در زمینه های اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی تا جای ممکن گسترش دهیم.

رئیس جمهور کشورمان گفت : امروز ملت عراق بظاهر شرایط سختی را می گذراند؛ اما با شناختی که ما از ملت عراق داریم و با استعدادهای فراوان ، تمدن و فرهنگ این کشور، ملت عراق این شرایط را پشت سر خواهد گذاشت و عراق آینده ، مقتدر و پیشرفته خواهد بود.

وی با بیان این که عراق متحد، مقتدر و پیشرفته به نفع همه ملت های منطقه است ، تاکید کرد: این سفر فصل جدیدی در روابط دوجانبه و فضای همکاری ها خواهد بود و ملت ایران و عراق همواره در کنار هم خواهند ایستاد.

در ادامه این کنفرانس خبری ، یک خبرنگار عراقی پرسش دیگری را درباره گروهک منافقین از احمدی نژاد مطرح کرد که رئیس جمهور کشورمان پاسخ داد: مگر آنها هنوز وجود دارند؟

جلال طالبانی:
درباره قرارداد الجزایر بحث نکردیم

جلال طالبانی ، رئیس جمهور عراق نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت : امروز روزی خوب و تاریخی برای ماست و ما از صمیم قلب خوشحالیم.

وی عراق را کشور دوم احمدی نژاد دانست و افزود: سفر رئیس جمهور ایران به عراق ، دارای پیام روشنی است ؛ زیرا برای اولین بار است که یک رئیس جمهور پس از سقوط صدام و اشغال این کشور، به صورت رسمی به اینجا سفر می کند.

طالبانی از احساسات برادرانه و همبستگی ملت ایران تشکر کرد و آن را دارای پیام روشنی در ادامه دوستانه ترین روابط دانست.

وی همچنین تاکید کرد؛ این سفر، پیامی را برای کشورهای منطقه نیز دارد و امیدواریم این کشورها پیام این سفر را دریافت کنند.

طالبانی گفت : در مذاکرات (دیروز)، خاطرات مبارزه علیه دیکتاتور را نیز یادآور شدیم ، بخشی از این خاطرات این بود که ما آرزو داشتیم رژیم دیکتاتور ساقط شود و ما از برادرانمان در اینجا استقبال کنیم که این موضوع تحقق یافت.

طالبانی همچنین درباره گروهک منافقین تاکید کرد: حضور اعضای این گروهک در عراق ، براساس قانون اساسی عراق ممنوع است و تدابیری در این زمینه اتخاذ شده است.

دیدار با مالکی

رئیس جمهور کشورمان در دیدار با نخست وزیر عراق گفت : امیدواریم سطح روابط با ثبات ایران با عراق برای سایر کشورها الگو شود.

به گزارش فارس ، محمود احمدی نژاد در دیدار با نوری المالکی نخست وزیر عراق با تاکید بر این که تهران هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با بغداد ندارد، گفت : ملت ایران آمادگی دارد همه دانش و توانایی خود را در عرصه های مختلف در اختیار برادران عراقی قرار دهد.

رئیس جمهور آباد کردن عراق را به نفع همه دولت های منطقه دانست و افزود که جمهوری اسلامی ایران آماده است در زمینه های توسعه راه ها و جاده سازی عراق ، توسعه شبکه برق ، احداث راه آهن ، خطوط انتقال نفت ، همکاری های گردشگری و حراست از آثار تاریخی با عراق همکاری کند و امکان بهره گیری عراق را از بنادر ایران فراهم آورد.

نوری المالکی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق اظهار کرد: امیدواریم همه کشورهای منطقه نیز از شما بیاموزند و در سازندگی عراق مشارکت کنند.

وی یکی از مهم ترین اهداف مذاکرات تهران - بغداد را یافتن فرصت های همکاری برای سازندگی عراق توصیف کرد و گفت : عراق امروز به سوی ثبات ، آرامش و شکوفایی در منطقه می رود و دریچه اطمینانی برای همسایگان و دوستانش محسوب می شود. نخست وزیر عراق بر حرکت دولت عراق برای پاکسازی این کشور از وجود تروریست ها تاکید کرد و گفت : ما تلاش بی امان خود را برای پاکسازی عراق از القاعده ، منافقین و پ.ک .ک و همه عناصری که می خواهند اینجا را خاستگاه فعالیت های تروریستی خود علیه دیگران قرار دهند، ادامه می دهیم .

دیدار سفیران خارجی مقیم عراق با احمدی نژاد

جمعی از سفیران خارجی مقیم عراق در محل اقامت رئیس جمهوری اسلامی ایران در بغداد، با وی دیدار کردند. به گزارش ایرنا، در این دیدار سفیرانی از کشورهای اروپایی ، اسلامی و منطقه حضور داشتند. وی در جمع دیپلمات های حاضر در عراق به نارضایتی ملت های جهان از وضع موجود اشاره کرد و گفت : نقطه ای که جهان به سمت آن حرکت می کند، مطلوب ما نیست و احساس همبستگی بین ملت ها را به پایین ترین سطح رسانده است.

رئیس جمهور وضع موجود را میراث جنگ دوم جهانی و ناشی از تحولات آن دانست و گفت : با این حال تحولی در جهان آغاز شده و آگاهی ملت ها نیز ارتقا یافته است ، به طوری که در مقابل متجاوزان به حقوق خود مقاومت می کنند.

وی افزود: این نارضایتی ها به یک موج گسترده تبدیل می شود و سیاستمداران هوشمند کسانی هستند که این روند را تشخیص داده و برای همراهی با آن آماده می شوند.احمدی نژاد به اوضاع جاری فلسطین اشاره کرد و با انتقاد از عملکرد سازمان ملل در جنگ تابستان گذشته اسرائیل علیه مردم لبنان ، گفت : اگر سازمان ملل در آن هنگام به وظیفه خود به خوبی عمل کرده بود، امروز شاهد جنایات صهیونیست ها در غزه نبودیم.

بازتاب گسترده سفر رئیس جمهور به عراق

سفر تاریخی رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق که بر خلاف سفر مقامات امریکایی آشکارا و با اعلام قبلی صورت گرفت بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشت.

شبکه تلویزیونی سی .ان .ان سفر دو روزه رئیس جمهوری اسلامی ایران را به عراق سفری تاریخی توصیف کرد.

خبرگزاری رویترز هم گزارش کرد: برخلاف سفرهای جورج بوش ، رئیس جمهوری امریکا به عراق که بشدت مخفی نگه داشته می شود سفر احمدی نژاد از پیش اعلام شد وهمچنین برخلاف بوش ، وی شب را در این کشور سپری خواهد کرد.

این گزارش افزود: کاروان حامل احمدی نژاد مسیر فرودگاه بین المللی بغداد را تا خانه جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق در منطقه کراده مرکز بغداد زمینی طی کرد و این در حالی است که مقامات خارجی که به عراق سفر می کنند، به منظور دوری جستن از مسیر خطرناک فرودگاه بغداد، از بالگرد استفاده می کنند.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز سفر رئیس جمهوری کشورمان را به عراق در نوع خود بی نظیر دانست.

شبکه تلویزیونی العربیه هم گزارش کرد: این نخستین سفر یک رئیس جمهور ایرانی به عراق است.

شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی نیز در حالی که تصاویر زنده ورود رئیس جمهوری اسلامی ایران به بغداد را پخش می کرد، این دیدار را نشان نفوذ ایران در منطقه تفسیر کرد.

شبکه 5 تلویزیون فرانسه هم گزارش کرد: محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران روز یکشنبه سفری تاریخی به عراق را آغاز کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها