تحقیقات انجام شده در دانشگاه تگزاس امریکا، حاکی است که مصرف اسیدفولیک یک سال پیش از بارداری خطر تولد نوزاد نارس را تا 50 درصد کاهش می‌دهد. براین اساس می‌توان گفت مصرف مکمل‌های غذایی حاوی اسید فولیک که نوعی ویتامین B محسوب می‌شود، می‌‌تواند از بروز خطرات احتمالی ناشی از تولد نوزاد نارس مانند عقب‌ماندگی ذهنی، نابینایی یا مشکلات تنفسی در کودکان جلوگیری کند. اسید فولیک در سبزیجات سبز رنگ، میوه‌ها و حبوبات به مقدار فراوان وجود دارد و در تکثیر سلولی نقش مهمی را ایفا می‌کند. بنابراین می‌توان گفت مصرف روزانه 400 میلی گرم اسید فولیک در زنانی که در سن باروری قرار دارند، ضروری است.
کد خبر: ۱۵۹۳۰۶

این در حالی است که گروهی از محققان دانشگاه منچستر نیز در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که وضعیت روحی و روانی مادر در دوران بارداری، تاثیر بسیار زیادی بر کودک دارد. در مادرانی که در ماه‌‌های نخست بارداری تحت استرس و فشارهای روانی شدید قرار دارند، احتمال تولد فرزند مبتلا به اسکیزوفرنی یا روان‌گسیختگی بیشتر است.

پیش از این نیز اثبات شده بود که استرس و فشارهای روانی در دوران بارداری، نقش مهمی در کاهش وزن نوزاد به هنگام تولد و همچنین تولد نوزاد نارس دارد. بسیاری از محققان نیز بر این باورند که ناتوانی‌های ذهنی و ایجاد اختلال در عملکرد مغز زمینه مناسبی را برای ابتلا به اسکیزوفرنی ایجاد می‌کند که ریشه در بحران‌های عاطفی مادر در ماه‌های اول بارداری دارد.

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که ناخن‌های شما سالم است یا بیمار؟ ناخن‌هایی که بی‌رنگ و محکم بوده و از سطح نسبتا صافی برخوردارند، سالم هستند، اما ناخن‌های زرد رنگ، شکننده، برآمده و وجود نقاط سفید رنگ روی ناخن‌ها از علائم نشان دهنده بیماری ناخن‌ها هستند. بسیاری از پزشکان بر این باورند که وجود چنین علائم و نشانه‌هایی در ناخن‌ها می‌تواند نشان‌ دهنده وجود بیماری در قسمت‌های دیگر بدن باشد که سوء تغذیه و کمبود ویتامین از مهم‌ترین آنها است. همچنین بیماری ناخن‌ها می‌تواند ناشی از وجود عفونت در بدن، کاهش سطح اکسیژن در خون و یا ابتلا به نارسایی کلیوی، اختلال در عملکرد کبد، تیروئید و پسوریازیس باشد.

جالب است بدانید که تغذیه مناسب در دوران کودکی نه تنها بر سلامت، بلکه در میزان درآمد افراد در سنین بزرگسالی نیز موثر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که درآمد فرزندان خانواده‌های فقیرکه در 2 سال اول زندگی به طور ناگهانی از وضعیت تغذیه مناسبی برخوردار شده‌اند، در مقایسه با دیگر همنوعان خود که دارای سوء‌تغذیه بوده‌اند، 50 درصد بیشتر بوده است. پیش از این نیز با توجه به شاخص‌هایی مانند قد و میزان یادگیری در سنین مدرسه، مطالعات مشابهی برای آگاهی از ارتباط میان تغذیه مناسب در دوران کودکی و عملکرد مناسب چنین شاخص‌هایی انجام شده بود. برای مثال کمبود آهن و ید می‌‌تواند به کاهش رشد، کم‌خونی و همچنین کاهش توانایی ذهنی و یادگیری کودک منجر شود.

اگر چه تاکنون تصور می‌شد درمانی برای بیماری دیابت وجود ندارد، اما انجام عمل جراحی برای درمان چاقی می‌‌تواند روش درمانی مناسبی برای بیماری دیابت باشد. در افرادی که برای کاهش حجم معده خود تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، در مقایسه با افرادی که از روش‌‌های درمانی متداول برای کاهش قند خون آنها استفاده شده است، احتمال بهبود تا 5 برابر افزایش می‌یابد. اغلب این بیماران می‌‌توانند پس از انجام جراحی، مصرف داروهای دیابت را کنار بگذارند.

محققان استرالیایی بر این باورند که این روش، بهترین روش درمانی است که تاکنون برای درمان بیماران دیابتی موثر واقع شده است. بسیاری از محققان نیز این روش را تنها برای درمان بیماران دیابتی دارای اضافه وزن، موثر دانسته و همچنین یادآور شده‌اند که برای آگاهی از نتایج این روش در بلند‌مدت لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.اگر چه اغلب از آب قند برای خوراندن داروها به کودکان استفاده می‌شود، اما مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که این روش می‌تواند به کاهش درد ناشی از واکسیناسیون در کودکان نیز کمک کند.

فرانک فراهانی جم
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها