مجید شاه حسینی، دبیر بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر عنوان کرد:

هیچ دستورالعملی به هیات انتخاب ندادم

اعضای اداره کل نظارت و ارزشیابی در کنار اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر به تماشای فیلم های جشنواره نشسته اند تا کار انتخاب سریع تر صورت گیرد. البته هیچ کدام از اعضا در کار یکدیگر دخالتی نداشته اند و هیات انتخاب به صورت کاملا مستقل فیلم هایی را که قابلیت نمایش در جشنواره داشته اند، گزینش کرده اند.
کد خبر: ۱۵۷۵۱۲

  مجید شاه حسینی ، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر بیست وششمین دوره جشنواره فیلم فجر دیروز کاملا آماده ، خونسرد و با لبخند مقابل خبرنگاران رسانه ها نشست تا یک تنه به همه سوالات پاسخ گوید، ابهامات را شفاف سازی و دامنه حواشی و شایعات جشنواره را کمرنگ کند.
شاه حسینی دیروز در حالی سخنان خود را شروع کرد که می دانست همه خبرنگاران حاضر در جلسه تمایل دارند درباره فیلم هایی بپرسند که به آنها اصلاحیه خورده یا از جشنواره حذف شده اند.شاه حسینی با توجه به همین فضا در چند جمله از شعار جشنواره امسال گفت و تاکید کرد که جشنواره بیست وششم فیلم فجر مروج دوستی خواهد بود و ما تلاش کرده ایم فیلم هایی را انتخاب کنیم که هر ایرانی با دیدن آن به ملیت خود افتخار کند.

اصلاحات جزو فرآیند آماده سازی است

«معمولا هر دبیر جشنواره برای هیات انتخاب فیلم های جشنواره دستورالعملی دارد. شما چه دستورالعملی به هیات انتخاب جشنواره ابلاغ کردید؟» این اولین پرسش خبرنگار «جام جم » از شاه حسینی بود.وی در پاسخ به این پرسش گفت : من هیچ دستورالعملی به هیات انتخاب ندادم و ما فقط دو مرتبه یکدیگر را دیدیم ؛ یک بار در شروع کار هیات و گفتن خیر مقدم و یک بار هم که کار آنها تمام شده بود، برای گفتن خسته نباشید.
شاه حسینی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «جام جم » که عنوان کرد «آیا شما قبل از شروع به کار هیات انتخاب با صفار هرندی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیداری داشتید؛ چون شنیده می شود که ایشان نظرات ویژه ای روی انتخاب فیلم ها داشته اند؟» گفت : ما هیچ دیداری قبل از شروع به کار هیات انتخاب نداشتیم و فقط می توانم بگویم که برای آقای وزیر برگزاری خوب و موثر جشنواره بسیار مهم است و ایشان به دلیل مشغله زیاد و تواضع خالصانه به هیات انتخاب اعتماد کردند و هیچ گاه در جلسات نمایش فیلم شرکت نکردند و فقط در پایان کار این هیات برای تشکر و خسته نباشید در جلسه شرکت کردند.
در ادامه ، خبرنگار «جام جم » پرسید، آیا این گفته درست است که فردی به عنوان نماینده وزیر در جلسات نمایش فیلم حضور داشته و بیشترین اصلاحاتی که به فیلم ها وارد شده از طرف ایشان بوده و دبیر جشنواره در پاسخ به این سوال با ذکر این نکته که اصلاحیه جزو فرآیند آماده سازی فیلم است و برای نمایش یک فیلم در سینماها و جشنواره باید به نکات فنی و محتوایی فیلم ها دقت کرد و حقوق مخاطبان را نیز در نظر گرفت ، گفت : هیات انتخاب شامل 9نفر از کارشناسان و سینماگران بود که نظر همه آنها مهم بود و شاید بهتر باشد این گونه فکر نکنیم که یک نفر در این هیات حضور داشته که می توانسته روی نظر دیگران تاثیر بگذارد.
شاه حسینی در ادامه جلسه و در پاسخ به سوالات خبرنگاران که بیشتر درباره اصلاحاتی بود که به فیلم هایی چون آتشکار و دیوار خورده است ، گفت : من هنوز از میزان اصلاحاتی که به این فیلم ها خورده ، اطلاع درستی ندارم و نمی دانم شما خبرنگاران این اطلاعات را از کجا کسب کرده اید، اما تاکید می کنم ارائه اصلاحات به فیلم ها کار هیات انتخاب نیست و این وظیفه اداره نظارت و ارزشیابی است که اعضای آن در کنار هیات انتخاب فیلم ها را دیده اند.
دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این پرسش که اگر نظر اعضای اداره کل نظارت و ارزشیابی شرط است ، پس چرا برای جشنواره هیات انتخاب هم در نظر گرفته اید، گفت : هیات انتخاب ، فیلم ها را از نظر محتوایی ، تکنیکی و فنی ارزیابی کرده و اگر به فیلم های انتخابی آنها چند اصلاحیه بخورد، چیز عجیبی نیست چون برای نمایش یک فیلم باید هم حقوق معنوی سازنده و هم حقوق معنوی تماشاچی در نظر گرفته شود.

اصلاحات را بپذیرند

- فیلم های آتشکار و دیوار اگر اصلاحات را بپذیرند، می توانند در جشنواره شرکت کنند.
- امسال استقبال مردمی از جشنواره بسیار عالی است ، به گونه ای که مردم برای تهیه بلیت جشنواره در سینما فلسطین ازدحام ایجاد کرده اند و در این میان دانشجویان بیشترین استقبال را نشان داده اند.
-  امسال 15داور خارجی و 5داور ایرانی ، بخش بین الملل و 16داور ایرانی بخش سینمای ایران را داوری می کنند. داوران ایرانی بخش بین الملل عبارتند از: محمد بزرگ نیا، اکبر عالمی ، نادر طالب زاده ، محمدباقر قهرمانی (یکی از داوران امروز مشخص می شود) و مسعود جعفری جوزانی ، احمدرضا معتمدی ، کیومرث پوراحمد، امین تارخ ، اکبر نبوی ، منوچهر محمدی ، احمد مرادپور، مسعود فراستی ، میراحمد میراحسان ، مهدی هاشمی ، محمدرضا شرف الدین ، کیانوش عیاری ، احمد ضابطی جهرمی ، محمد تهامی نژاد، وحید موسائیان و محمد شهبا داوران بخش سینمای ایران هستند.
- مراسم افتتاحیه 11بهمن در تالار بزرگ کشور و اختتامیه هم 22بهمن در همین تالار برپا می شود. این دو آیین از طریق پایگاه اینترنتی
www.fajrlive.ir به صورت زنده برای مخاطبان پخش خواهد شد.
- جشنواره امسال همزمان با تهران در شیراز نیز برگزار می شود.

طاهره آشیانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها