مجلس شورای اسلامی دیروز با فراخواندن محرابیان ، رئیس ستاد تبصره 13 و وزیر جدیدالورود صنایع به کابینه به همراه وزیر جدید نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش
کد خبر: ۱۵۶۷۷۰
و پخش فرآورده های نفتی در یک جلسه غیرعلنی رسمی سعی کرد مشکلات ناشی از سهمیه بندی بنزین را بررسی کند اما وزیر نفت در میانه این جلسه به دلیل ملاقات حضوری و انفرادی با رهبر معظم انقلاب با حضور نیم ساعته خود، مجبور به ترک جلسه شد و نعمت زاده ، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش ، مامور پاسخگویی به اظهارات نمایندگان شد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی جام جم ، ظاهرا رئیس جمهور نیز قرار بود در این جلسه حاضر باشد اما به دلیل عزیمت به عربستان و سفر حج حضورش میسر نشد. در نتیجه جلسه غیرعلنی با حضور نمایندگان و خبرنگاران ساعت 10.30 آغاز شد و حدود یک ساعت و نیم به طول انجامید.
در این جلسه ، محرابیان کاهش آمار تصادفات جاده ای را ناشی از سهمیه بندی بنزین دانست که این سخن وی مورد اعتراض نمایندگان واقع شد. اما در این جلسه از 23 نماینده داوطلب برای صحبت در خصوص مسائل و مشکلات بنزین ، تنها 6نماینده به قید قرعه توانستند پشت تریبون قرار بگیرند و به طرح دیدگاه های خود درباره وضعیت فعلی بنزین بپردازند.

جلوی ضرر را بگیریم چون منفعت است

رضا عبداللهی ، نماینده ماهنشان و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز درخصوص سهمیه بندی بنزین با توضیح روند تصویب قانون بودجه و بررسی تبصره 13 ، با اشاره به این که در ابتدا (قیمت بنزین) از طرف مجلس ، 150 تومان مشخص شده بود، ولی با مخالفت دولت مواجه شد، گفت: پس از تصویب مجلس و موافقت با قیمت 150 تومان ، سخنگوی دولت با این کار مخالفت کردند.
وی با بیان این که برخی از اعضای مجلس طی دیداری با رئیس جمهور درباره قیمت بنزین به صحبت پرداختند، افزود: در این دیدار رئیس جمهور اعلام کردند قیمت 150 تومان برای جامعه عوارض خواهد داشت و خواستار تک نرخی شدن بنزین با سهمیه بندی شدند. وی گفت: من در آنجا به آقای احمدی نژاد گفتم : امکان ندارد با سهمیه بندی محض بتو انیم مساله را کنترل کنیم چون این طرح شکست خورده است و نرخ های متفاوتی را ایجاد می کند.
وی با تاکید بر این که پیش بینی وی محقق شد، خاطرنشان کرد: در نهایت در تصمیم گیری کمیسیون تلفیق مقرر شد تولید داخل بعلاوه 2.5 میلیارد دلار و همچنین قیمت بنزین 100 تومان به تصویب برسد و خودروهای دولتی از قیمت 100 تومان استفاده نکنند و کسانی که بنزین بیشتری می خواهند با قیمت آزادی که مشخص می شود، نیاز خود را برطرف کنند که متاسفانه دولت در زمینه اجرای قانون و قسمت دوم تبصره 13 تخلف کرد.
عبداللهی با اشاره به این که چندین ماه از این مساله می گذرد گفت: شرط عقل این است که جلوی ضرر را بگیریم ، چون در برابر آن ، منفعت است. وی گفت: کدام یک از کشورهای فلک زده با مردم خود اینطور رفتار می کنند که ما اینطور با مردم رفتار می کنیم.
عبداللهی در ادامه گفت: ما وقت مردم را در صف های بنزین و گاز تلف می کنیم و این صف ها باعث اتلاف بنزین نیز می شود و کسب و کار مردم را از بین برده است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت: ما طرفدار تک نرخی سهمیه بندی بنزین هستیم ، ولی اگر نمی توانیم به این زودی به این مساله برسیم ، اجازه دهید استفساریه که مجلس به آن رای داده در دستور کار قرار گیرد تا قسمت دوم تبصره 13 قانون برنامه اجرا شود و بنزین آزاد در اختیار مردم قرار گیرد.
دولت زمان می خواهد در همین حال محمدرضا نعمت زاده در پاسخ به اظهارات نمایندگان گفت: طرح ساماندهی مصرف سوخت نیازمند 4 تا 5 سال زمان است ، لذا زمان می خواهد تا به نتایج دلخواه برسیم. وی افزود: نمی توان مشکلات تنوع خودروها و مصرف را در قالب سهمیه بندی حل کرد تا جایی که ممکن بود البته این کار انجام شد.
وی با اشاره به این که باید امسال روزانه 36 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شد، گفت: با اجرای سهمیه بندی بنزین روزانه 16 میلیون لیتر بنزین وارد شده است. نعمت زاده از اقدامات مهم دولت را تهیه کارت سوخت گازوئیل عنوان کرد و افزود: این طرح تا پایان امسال یا اوایل سال آینده اجرا خواهد شد.
وی نبود آمار دقیق را یکی از مشکلات اجرای طرح سهمیه بندی دانست و تاکید کرد: 240 هزار کارت سوخت دولتی صادر شده و 37 هزار خودروی عمومی حمل مسافر (آژانس) در کشور بیش از 500 هزار کارت سوخت دریافت کردند. وی گفت : رمزگذاری کارت های سوخت نیز از ابتدای دی ماه جاری اجرا خواهد شد و برای پرداخت کارتی پول بنزین نیز نرم افزاری که هم اکنون در مرحله آزمایش قرار دارد، طراحی شده که اوایل سال آینده اجرا می شود.
نعمت زاده با تاکید بر این که برای 106 هزار خودروی دولتی ، 2400 هزار کارت سوخت صادر شده است ، گفت: پیدا کردن آمار خودروهای دولتی سخت بود که پس از سوختگیری ، تعداد آنها مشخص شد.
سهمیه بندی بنزین باعث کاهش آمار تصادفات جاده ای شددر ادامه این جلسه ، وزیر صنایع و معادن و رئیس ستاد تبصره 13 نیز اعلام کرد که کاهش تعداد تصادفات و تلفات جاده ای حاصل از طرح سهمیه بندی بنزین است و گفت: 10 سال برای کاهش تصادفات و کشته ها کار کردیم ، اما نتیجه ای حاصل نشد، اما در پی سهمیه بندی بنزین ، کاهش 20 درصدی تصادفات و 15 درصدی کشته ها را داشتیم.
این نظر با واکنش منفی نمایندگان روبه رو شد و چند ثانیه نظم صحن علنی بر هم ریخت. محرابیان با اشاره به نظرسنجی انجام شده از مردم تاکید کرد: روزی که سهمیه بندی بنزین شروع شد، میزان مخالفت ها و نارضایتی ها بسیار بیشتر از امروز بود که با رفع مشکلات رضایت مردم بیشتر شد.
رئیس ستاد اجرایی تبصره 13 قانون بودجه از طرح هوشمند کردن میزان سهمیه ها خبر داد و گفت: از طریق روش های جغرافیایی (جی.آی.اس) 2250 جایگاه سوخت را در کشور نقطه یابی کرده ایم تا براساس قرار گرفتن آنها سهمیه کلانشهرها، شهرهای معمولی یا شهرهای کوچک را تعیین کنیم.
علی اکبر محرابیان ، به نظر سنجی انجام شده از مردم در مورد ارزیابی آنان از سهمیه بندی بنزین و دلایل آن ، اظهار کرد: استدعا می کنم نمایندگان به اعدادی که می گویم توجه کنند.
بیش از 62 درصد از مردم با ارائه بنزین با نرخ بالاتر از رقم فعلی مخالفت کامل کردند. حدود یک سوم مردم و خانواده های ما خودرو سواری دارند و این دامنه اتفاقات در مورد کسانی است که خودرو داشتند و 62 درصد این جامعه آماری مخالفت کردند و اگر به این دامنه آماری ، کسانی را که خودرو ندارند، نیز اضافه کنیم ، در آن جامعه آماری می توان پیش بینی کرد بیش از 80 درصد مردم مخالف ارائه بنزین با نرخ بالاتر از رقم فعلی هستند.
وزیر صنایع در پاسخ به این بخش از سخنان نمایندگان مجلس که وقت مردم در جایگاه های سوخت تلف می شود، تصریح کرد: زمانی که 60 میلیون لیتر بنزین کمتر توزیع می کنیم ، چطور می گوییم وقت مردم تلف می شود، اتفاقی که افتاد، این است و این عدد از مرکز داده ها به دست آمده که متوسط هر مرتبه سوختگیری قبل از سهمیه بندی ، 28 لیتر بوده و پس از سهمیه بندی به رقم 16 لیتر رسیده است. دلیل آن نیز این است که رانندگان قصد مدیریت مصرف سوخت را دارند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها